| |
| |
| Wpływ promieniowania na organizmy żywe |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 2) posługuje się materiałami pomocniczymi, w tym tablicami fizycznymi i chemicznymi oraz kartą wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. XI. Fizyka jądrowa. Uczeń: 7) wskazuje wpływ promieniowania na materię oraz na organizmy żywe. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 2) posługuje się materiałami pomocniczymi, w tym tablicami fizycznymi i chemicznymi oraz kartą wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. XII. Elementy fizyki relatywistycznej i fizyka jądrowa. Uczeń: 13) wskazuje wpływ promieniowania na materię oraz na organizmy żywe. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r,
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
dowie się, jakie są podstawowe rodzaje promieniowania jonizującego i jakie jest praktycznie znaczenie oddziaływania promieniowania na materię;
pozna wielkości fizyczne opisujące ilość emitowanego i pochłanianego promieniowania;
zrozumie, w jaki sposób promieniowanie wpływa na materię i jakie i dlaczego promieniowanie wpływa na materię;
zastosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów.
|
| IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe) |
| |
| praca zespołowa, praca w grupach |
| komputer z rzutnikiem i dostępem do Internetu, grafika ilustrująca przemiany jądrowe, tabele ilustrujące aktywności promieniotwórcze, dawki promieniowania, przenikanie promieniowania przez materię, skutki odziaływania promieniowania na materię, zestawy zadań |
| |
|
|
Nauczyciel zadaje pytanie:
Jakie znacie rodzaje promieniowania jądrowego ? Oczekiwana odpowiedź uczniów: promieniowanie jądrowe to przede wszystkim promieniowanie alfa (αalfa) – jądra helu , beta (βbeta) – strumień elektronów i gamma (γgamma) – promieniowanie elektromagnetyczne.
Jakie są podstawowe właściwości tego promieniowania? Oczekiwana odpowiedź: duża energia cząstek i wynikająca z niej duża możliwość wpływu na cząsteczki ośrodka.
|
|
Nauczyciel omawia wielkości fizyczne i ich jednostki charakteryzujące promieniowanie: Zagadnienia te mogą być omawiane przez uczniów, przygotowane w ramach nieobowiązkowej pracy domowej. Uczniowie analizują grafikę ilustrującą przenikanie promieniowania przez materię. Nauczyciel opisuje sposoby oddziaływania różnych rodzajów promieniowania z materią. Uczniowie w grupach analizują możliwe skutki oddziaływania promieniowania na materię. |
|
Uczniowie, wykorzystując zdobytą wiedzę, rozwiązują zadania: 1, 3, 5, 7 z zestawu ćwiczeń. Nauczyciel, na podstawie obserwacji pracy uczniów, określa w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. |
|
W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania: 2, 4, 6, 8, 9 z zestawu ćwiczeń. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium można wykorzystać przy powtarzaniu wiadomości i innych lekcjach na temat przemian jądrowych. |