Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Wiersze marinistyczne Jana Andrzeja Morsztyna
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
dokonuje analizy i interpretacji wybranego utworu Jana Andrzeja Morsztyna;
bierze udział w dyskusji;
opracowuje katalog środków stylistycznych w barokowej poezji Jana Andrzeja Morsztyna.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał Wiersze marinistyczne Jana Andrzeja Morsztyna, prosi o zapoznanie się z tekstem z sekcji „Przeczytaj” oraz wykonanie polecenia 1 z sekcji „Film”.
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem zajęć i celami lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy i rozdaje im tabele do uzupełnienia. Zespół 1 opracowuje tabelę związaną z wierszem O swej pannie, zespół 2 - Cuda miłości.
Kolumny tabeli:
- tytuł wiersza
- typ liryki
- podmiot liryczny
- adresat
- sytuacja liryczna
- środki stylistyczne i ich funkcje
- interpretacja
Nauczyciel współuczestniczy w pracy grup.Uczniowie oglądają materiał multimedialny. Po zapoznaniu się z filmem nadal pracują we wcześniej ustalonych grupach. Każdy zespół opracowuje odpowiedzi do poleceń zamieszczonych w sekcji. Przedstawiciele drużyn przedstawiają efekty prac grup.
Praca w grupach. Nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy. Każda z nich wykonuje określone zadania.
I – ćwiczenia 1, 2, 3, 4 – sekcja „Sprawdź się”
II – ćwiczenia 5, 6 – sekcja „Sprawdź się”
III – ćwiczenia 7, 8 – sekcja „Sprawdź się”
Po uplywie określonego przez nauczyciela czasu następuje prezentacja efektów pracy grup. Liderzy przedstawiają wnioski, odpowiadają na ewentualne pytania, a nauczyciel udziela komentarzy zwrotnych.
Faza podsumowująca:
Prowadzący zadaje pytanie: Co potrafi wprawić w zdumienie współczesnych młodych ludzi,? Czy są takie utwory, które was zaskoczyły? Nauczyciel wysłuchuje swobodnych wypowiedzi uczniów, a następnie stwierdza, że każda epoka ma swoje koncepty.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli? Na koniec prosi chętnego ucznia o podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Praca domowa:
Opracuj katalog ulubionych środków artystycznego wyrazu w barokowej poezji Jana Andrzeja Morsztyna na podstawie wybranych wierszy i podaj ich przykłady.
Materiały pomocnicze:
Krzysztof Mrowcewicz, „Cannochiale sarmatico”, czyli staropolska konstelacja Marina, „Rocznik Towarzystwa Literackiego imienia Adama Mickiewicza” 1994 , t. 29.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Film”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.