Dla nauczyciela
Autor: Bartosz Krzymiński
Przedmiot: historia
Temat: I triumwirat
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa: zakres podstawowy
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie triumwiratu,
charakteryzuje poszczególnych członków I triumwiratu,
określa przyczyny wybuchu wojny domowej między Cezarem a Pompejuszem.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka,
dyskusja dydaktyczna,
analiza SWOT.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputer;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
Przebieg lekcji
Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Członkowie każdej z grup powinni przeczytać akapit z lekcji poświęcony innemu triumwirowi: Pompejuszowi, Krassusowi lub Cezarowi.
Faza wstępna
Nauczyciel zapisuje słowo „triumwirat” na tablicy i prosi uczniów o próbę definicji. W treści samych akapitów takowa nie pada, więc jeśli uczniowie nie wiedzą, nauczyciel wyjaśnia im znaczenie terminu. Może przy tym rozdzielić słowo na dwa człony: „trium” (od tres – trzy) i „wirat” (od vir – mąż, osoba).
Faza realizacyjna
Nauczyciel rysuje trzy linie od zapisanego słowa „triumwirat” i prosi uczniów o wymienienie członków I triumwiratu. Zapisuje imiona polityków rzymskich.
Następnie nauczyciel w formie krótkiego wykładu wyjaśnia uczniom tło historyczne I triumwiratu, podkreślając jego nieformalny charakter. Przypomina kryzys społeczny z czasów Grakchów, reformę wojskową Mariusza i związany z tym wyjątkowy status dowódców wojskowych. Dobrze by było, gdyby uczniowie brali tu aktywny udział w przywoływaniu faktów, które poznali na wcześniejszych lekcjach.
Nauczyciel prosi uczniów o zajęcie miejsc w ramach trzech grup, na które klasa została podzielona przed lekcją. Każda grupa sporządzi krótką analizę SWOT swojego triumwira na kartach z flipchartu.
Następnie grupy prezentują reszcie klasy swoją analizę, najlepiej w ten sposób, żeby każdy element tej analizy przytaczały tylko dwie osoby. W ten sposób większość uczniów weźmie aktywny udział w lekcji.
Po prezentacjach nauczyciel pyta uczniów o to, kto ich zdaniem miał najlepszą pozycję w ramach tworzącego się sojuszu.
Nauczyciel włącza audiobooka i prosi uczniów o jego uważne wysłuchanie. Potem prosi uczniów o wykonanie w parach polecenia 2. Następnie zapisuje na tablicy chronologię wydarzeń prowadzących do wybuchu wojny domowej między Cezarem a Pompejuszem. Przy każdym punkcie prosi inną parę uczniów o jego omówienie. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów o ustosunkowanie się do twierdzenia, że wybuch wojny domowej między Cezarem a Pompejuszem był nieunikniony. Wybrana osoba przedstawia swoją odpowiedź.
Nauczyciel rozdaje uczniom ankietę ewaluacyjną z oceną lekcji, pracy własnej ucznia oraz pracy klasy. Udziela im też informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Wykonanie polecenia 1 do medium bazowego.
Materiały pomocnicze:
M. Beard, SPQR. Historia starożytnego Rzymu, Poznań 2016.
K. Christ, Historia Cesarstwa Rzymskiego. Od Augusta do Konstantyna, Poznań‑Gniezno 2016.
G.Walter, Cezar, Warszawa 1983.
A. Ziółkowski, Historia Rzymu, Poznań 2008.
oraz
Appian z Aleksandrii, Historia rzymska, t. 3, Wrocław 2004.
G. Chomicki, S. Sprawski, Starożytność. Teksty źródłowe, komentarze i zagadnienia do historii w szkole średniej, Kraków 1999.
Gajusz Juliusz Cezar, O wojnie domowej, Warszawa 2001.
Plutarch, Żywoty sławnych mężów, Kraków 1977.
Gajus Swetoniusz Trankwillus, Żywoty cezarów, Wrocław 1987.
Wskazówki metodyczne do wykorzystania multimedium:
Uczniowie mogą wysłuchać audiobooka przed lekcją i wykorzystać go do opracowania krótkiej notki o podboju Galii. W trakcie zajęć wybrana osoba przedstawia swoją notatkę.