Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Martyna Jakubowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jakim ruchem będzie się poruszał ładunek , jeżeli wstrzelimy go prostopadle do linii sił pola? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended ‑ learning |
Metody nauczania: | rozwiązywanie problemów |
Formy zajęć: | animacja, praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | komputer dla każdego ucznia, długopis, kalkulator |
Materiały pomocnicze | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów poprzez zadanie pytań: czy wiecie czym jest pole elektryczne, o czym informuje druga zasada dynamiki, na czym polega ruch jednostajnie przyspieszony i jednostajnie opóźniony? Jeśli uczniowie nie znają odpowiedzi, nauczyciel pomaga im usystematyzować wcześniejszą wiedzę. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie samodzielnie czytają tekst „Warto przeczytać”. Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie mają jakieś pytania związane z tekstem. Zadaje uczniom pytania dotyczące ruchu cząstki w polu elektrycznym oraz sprawdza, czy każdy dobrze zrozumiał, jak wygląda tor ruchu cząstki i dlaczego. Uczniowie wspólnie zastanawiają się nad pytaniami, które się pojawiły. Nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe odpowiedzi. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie dzielą się na 4 grupy. Następnie w grupach omawiają rozwiązania zadań, wspólnie zastanawiając się nad zadaniami, które sprawiły im trudność. Każda z grup omawia dwa zadania „na forum klasy”. Nauczyciel przydziela grupom zadania, które mają rozwiązać i omówić. | |
Praca domowa: | |
Nauczyciel wcześniej przygotowuje pulę zadań podobnych do zadań z części „Sprawdź się” o zróżnicowanym stopniu trudności. Po przeanalizowaniu wyników testu „Sprawdź się” i uwag uczniów do zadań, które sprawiły im największą trudność, nauczyciel wybiera trzy zadania analogiczne do zadań, z którymi uczniowie mieli problemy. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystane po lekcji w ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości. |