Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Marta Kulikowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Mitologiczny świat bogów, herosów i ludzi

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
IV. Samokształcenie.
6. wybiera z tekstu odpowiednie cytaty i stosuje je w wypowiedzi;
Lektura obowiązkowa
2) Jan Parandowski, Mitologia, część I Grecja;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Omówisz kulturotworczą rolę cywilizacji starożytnej Grecji.

  • Omówisz znaczenie pojęć archetyp oraz topos.

  • Wyjaśnisz znaczenie pojęcia „mit”.

  • Utrwalisz znajomość związków frazeologicznych pochodzących z mitologii greckiej.

  • Odczytasz motywacje bohaterów mitu o rodzie Labdakidów.

Cele operacyjne:

  • zna wybrane utwory z literatury światowej (mitologia grecka) oraz potrafi mówić o nich, wykorzystując potrzebną terminologię;

  • charakteryzuje mitologiczną wizję świata, bogów i człowieka;

  • rozumie funkcje mitów: poznawczą, światopoglądową, religijną;

  • rozpoznaje w wybranych mitach sposoby kreowania świata przedstawionego;

  • stosuje zasady etyki wypowiedzi;

  • odczytuje pozaliterackie teksty kultury, wskazuje obecne w nich motywy;

  • wyjaśnia znaczenie frazeologizmów zaczerpniętych z mitologii;

  • rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych mitów oraz jej związek ze zjawiskami społecznymi, historycznymi i estetycznymi epoki antyku; poddaje ją refleksji.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Mitologiczny świat bogów, herosów i ludzi”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i następnie rozwiązanie ćwiczenia nr 1 zawartego w sekcji „Sprawdź się”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom cele zajęć oraz wspólnie ustala z nimi kryteria sukcesu.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel, za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika, sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, zwracając uwagę na to, kto wykonał zadane ćwiczenie. Jeśli jest taka potrzeba, wybrany uczeń uzasadnia swoje rozwiązanie.

Faza realizacyjna:

  1. Mapa myśli. Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło związane z tematem zajęć: „Typy i funkcje mitów”. Uczniowie podają swoje pomysły, a wyznaczony moderator zapisuje je na tablicy w formie mapy myśli/pojęć, której centralnym punktem jest zapisane zagadnienie. Po zapisaniu propozycji uczniowie samodzielnie je weryfikują. Następnie nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów, jeśli jest to konieczne.

  2. Omówienie fragmentu wywiadu z Josephem Campbellem. Nauczyciel pyta uczniów, czym jest mitologia, jak można ją odczytywać z punktu widzenia społeczeństwa, historii, indywidualnego odbiorcy. Uczniowie w parach odpowiadają na polecenia zawarte pod tekstem wywiadu. Krótka dyskusja.

  3. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Ilustracja interaktywna”. Uczniowie po zapoznaniu się z nim dzielą się na grupy i przygotowują odpowiedzi na pytania: Określ problematykę znanych ci mitów. Rozpoznaj mity wymienione w galerii zdjęć interaktywnych, a następnie określ ich typ oraz funkcję. Po upływie ustalonego wcześniej czasu przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycje odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich lub je uzupełniają. Nauczyciel czuwa nad prawidłowym przebiegiem zadania, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.
    Pracę z multimedium można wykorzystać do przeprowadzenia klasowego quizu o mitach. Przed zajęciami nauczyciel powinien polecić uczniom przypomnienie sobie najważniejszych mitów znanych ze szkoły podstawowej. Podczas pracy w grupach nad pierwszym poleceniem uczniowie przygotowują zagadki, np. Jaki to mit...? W pytaniach można wykorzystać takie informacje, jak typ oraz funkcja mitu.

  4. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne w sekcji „Sprawdź się” dotyczące związków wyrazowych pochodzących z mitologii (ćw. 3 i 4). Omówienie obu ćwiczeń na forum klasy. Uzupełnienie wiadomości dotyczących źródeł podanych frazeologizmów oraz ich znaczeń.

  5. Następne ćwiczenie nr 5 wyświetlone przez nauczyciela na tablicy uczniowie wykonują, pracując w parach. Podczas wspólnych dyskusji rozwiązują zadanie, następnie łączą się z inną parą i kontynuują swoją dyskusję, uzasadniając swój wybór.

  6. Jeśli starczy czasu, uczniowie rozwiązują ćwiczenie 6‑8 w e‑materiale.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie zgromadzonej wiedzy, zadając pytania:
    Dlaczego pownniśmy z uwagą czytać mity?
    Jaki jest ich związek z naszym życiem?
    Jak możemy odczytywać mity?

Praca domowa:

  1. Wypisz kolejnych władców Teb. Wciel się w rolę antycznego kronikarza i ułóż fragment kroniki miasta, w którym przekażesz potomnym informacje o jego dziejach pod rządami jednego z władców. Pamiętaj, że piszesz o ważnych wydarzeniach i ważnych postaciach – dobierz odpowiedni styl do swojej wypowiedzi. Zadecyduj, jakie środki językowe pozwolą ci uzyskać efekt podniosły, a nawet patetyczny.

Materiały pomocnicze:

  • Witold Bobiński, Konteksty kulturowe w dydaktyce literatury, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.

  • Claude Lévi‑Strauss, Myśl nieoswojona, tłum. A. Zajączkowski, Warszawa 2001.

  • Ilona Błocian, Psychoanalityczne wykładnie mitu. Freud, Jung, Fromm, Warszawa 2010.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Ilustracja interaktywna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.