Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Nauczanie Sokratesa
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Zdefiniujesz główny cel filozofii według Sokratesa – troskę o duszę.
Poznasz sokratejski sposób uprawiania filozofii poprzez autorefleksję i dialog.
Scharakteryzujesz główne pojęcia etyki Sokratesa w kontekście jego postawy moralnej.
Dokonasz analizy filozofii Sokratesa: wskażesz jej słabe i mocne strony.
Cele operacyjne. Uczeń:
pojmuje rolę filozofii jako fundamentalnego składnika dziedzictwa kultury śródziemnomorskiej;
identyfikuje różne problemy, stanowiska i nurty filozoficzne na przykładach pytań i twierdzeń filozofów;
rozpoznaje znaczenie filozofii jako istotnej części dziedzictwa kultury śródziemnomorskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
mapa myśli;
prezentacja TED.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj” oraz z ilustracją interaktywną z sekcji „Prezentacja TED”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika nauczyciel sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji. Następnie inicjuje rozmowę kierowaną na podstawie pytań zawartych we wprowadzeniu:
– Czy moralność ma coś wspólnego z wiedzą?
– Czy moralności można się nauczyć? – Jeżeli tak, to za pomocą jakiej metody – wykładu czy rozmowy – powinno się jej nauczać?
– Czy nauczanie o moralności powinno być abstrakcyjne, czy odnosić się do konkretnych, życiowych sytuacji?
– Czy nauczyciele powinni przyjmować pewne poglądy za słuszne, czy raczej dochodzić do prawdy razem z uczniami? – Czy w tym drugim przypadku dalej mamy do czynienia z nauczaniem?
Faza realizacyjna:
Mapa myśli. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każda z nich losuje jedną z trzech kategorii:
– dusza,
– cnota,
– Daimonion.
Każda z grup ma za zadanie opracować fragment mapy myśli dotyczący danego pojęcia. Następnie przedstawiciele poszczególnych grup dołączają opracowane przez siebie mapy do zapisanego na tablicy hasła: Główne pojęcia filozofii Sokratesa.
Omówienie wyników na forum klasy. Nauczyciel komentuje pracę uczniów i uzupełnia odpowiedzi o potrzebne informacje.Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Prezentacja TED”, a następnie odczytuje polecenie: Obejrzyj film, w którym profesor Mirosław Kocur opowiada o życiu Sokratesa. Odwołując się do faktów z biografii greckiego filozofa, zastanów się i opisz na na wybranych przykładach, w jaki sposób realizował on główne założenia swojej etyki we własnym życiu. Uczniowie pracują w parach, analizując treść zadania, dyskutując i zapisując wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie uczniowie w parach wykonują ćwiczenia nr 1‑5.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują zadania nr 6‑8.
Materiały pomocnicze:
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, Warszawa 2005.
Brudnik E., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie: przewodnik po metodach aktywizujących, Warszawa 2010.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Prezentacja TED” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.