Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RqkOYVmlzu5OJ1
Ćwiczenie 1
Główne pojęcia etyki Sokratesa to... Możliwe odpowiedzi: 1. cnota., 2. umiar., 3. daimonion., 4. dusza.
RqpCIhtK0J33t1
Ćwiczenie 2
Zgodnie z intelektualizmem etycznym... Możliwe odpowiedzi: 1. natura dobra jest nierozstrzygalna., 2. cnota jest wiedzą., 3. rozum jest kryterium oceny moralnej czynów., 4. ludzie świadomie czynią zło.
11
Ćwiczenie 3

Rozpoznaj pojęcie, o którym jest mowa w poniższym fragmencie.

1
Menon

[…] jest czymś, co mieszka w duszy i koniecznie musi być pożyteczne, to ona musi być rozumem, bo przecież wszystko, co się z duszą wiąże, samo przez się ani nie jest pożyteczne, ani szkodliwe, a dopiero przez dołączenie się rozumu lub głupoty staje się szkodliwe lub pożyteczne. Wedle tego toku myśli dzielność, będąc czymś pożytecznym, musi być pewnym rozumem.

2 Źródło: Menon, [w:] Dialogi, t. 1, tłum. W. Witwicki, Kęty 1999, s. 486–487.
R1EQUo9OOg6aa
(Uzupełnij).
111
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się z opisem fragmentu obrazu Szkoła Ateńska Rafaela Santiego, który przedstawia starożytnych filozofów greckich. Jaki element nauczania Sokratesa chciał podkreślić malarz, przedstawiając filozofa w ten sposób? 
Zapoznaj się z opisem fragmentu obrazu Szkoła Ateńska Rafaela Santiego, który przedstawia starożytnych filozofów greckich. Jaki element nauczania Sokratesa chciał podkreślić malarz, przedstawiając filozofa w ten sposób? 
R17WHEN8POrpr
Rafael Santi, Szkoła Ateńska, 1509-1511.
Źródło: Wikimedia Commons.
RokyIp0bx0NkI
(Uzupełnij).
RlKuaZlXjsysl21
Ćwiczenie 5
Zdecyduj, czy znajdujące się poniżej twierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe. Na potrzeby swojej nauki Sokrates stworzył pojęcie duszy. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Daimonion jest symbolem rozumu. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Sokrates poszukiwał odpowiedzi na pytanie, czym jest dobro, w pismach swoich filozoficznych mistrzów. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Ironia sokratejska polegała na zaszczepianiu rozmówcom fałszywych przekonań co do znaczenia dobra i innych wartości moralnych. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz
21
Ćwiczenie 6

Wyobraź sobie, że żyjesz w mieście, w którym Sokrates prowadzi swoją działalność filozoficzną. Czy warto byłoby przyłączyć się do jego uczniów? Wskaż, jakie są – twoim zdaniem – mocne i słabe strony metody filozoficznej Sokratesa.

R168WeEqSzA2E
Mocne strony (Uzupełnij). Słabe strony (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, na czym polegała w przypadku Sokratesa troska o duszę.

R1RcyIVrZo5uu
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Jak rozumiesz stwierdzenie, że Sokrates wyprowadził filozofię na ulice?

RBNbrlkeh6oBD
(Uzupełnij).