| |
| |
| Jakim ruchem będzie się poruszał ładunek, jeżeli wstrzelimy go pod pewnym kątem do linii sił pola? |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. VII. Elektrostatyka. Uczeń: 7) analizuje ruch cząstek naładowanych w polu elektrycznym. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
opisuje, w jaki sposób naładowana cząstka zachowuje się w jednorodnym polu elektrycznym,
analizuje animację prezentującą zmianę toru ruchu cząstki w polu elektrycznym,
podaje siłę działającą na naładowaną cząstkę umieszczoną w polu elektrycznym,
zapisuje sposób, w jaki kąt, pod którym cząstka została wstrzelona w pole elektryczne, wpływa na wartość i kierunek jej prędkości w chwili t,
tłumaczy, od czego zależy położenie cząstki w dowolnej chwili t.
|
| |
| |
| animacja, praca w grupach |
| komputer dla każdego ucznia, długopis, kalkulator |
| |
|
|
Nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów poprzez zadanie pytań:
Czy wiecie, czym jest pole elektryczne?
Czy wiecie, o czym mówi druga zasada dynamiki?
Czy wiecie, na czym polega ruch jednostajnie przyspieszony i jednostajnie opóźniony?
Jeśli uczniowie nie znają odpowiedzi, nauczyciel pomaga im usystematyzować wcześniejszą wiedzę z elektrostatyki. |
|
Uczniowie samodzielnie czytają tekst „Warto przeczytać” i wykorzystując zdobytą wiedzę rozwiązują zadania z punktu „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza, czy mają jakieś pytania związane z tekstem. Uczniowie wspólnie zastanawiają się nad pytaniami, które się pojawiły, a nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe odpowiedzi. Nauczyciel wraz z uczniami wspólnie rozwiązuje zadanie rachunkowe, w którym dla cząstki wstrzelonej w pole elektryczne wyznaczają jej przyśpieszenie, prędkość oraz położenie po czasie t. Następnie wyznaczają równanie toru tej czystki i analizują kształt tego toru. Nauczyciel omawia 4 przypadki toru ruchu cząstki w polu elektrycznym w zależności od kierunku pola elektrycznego i znaku cząstki. W odpowiednich momentach tego omówienia pokazuje odpowiedni fragment animacji. Sprawdza, czy uczniowie mają jakieś pytania z nim związane - klasa wspólnie próbuje odpowiedzieć na pytania, które się pojawiły. Jeśli zajdzie taka potrzeba, uczniowie wracają to wybranego fragmentu tekstu lub animacji. |
|
Uczniowie dzielą się na 4 grupy i w grupach omawiają rozwiązania zadań, wspólnie zastanawiając się nad zadaniami, które sprawiły im trudność. Każda z grup omawia dwa zadania „na forum klasy”. Nauczyciel sprawdza, które zadania sprawiły uczniom kłopot i dlaczego. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. |
|
Nauczyciel wcześniej przygotowuje pulę zadań podobnych do zadań z części „Sprawdź się” o zróżnicowanym stopniu trudności. Po przeanalizowaniu wyników testu „Sprawdź się” i uwag uczniów do zadań, które sprawiły im największą trudność, nauczyciel wybiera trzy zadania analogiczne do zadań, z którymi uczniowie mieli problemy. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystane przez uczniów po lekcji w celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości. |