Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Martyna Jakubowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jakim ruchem będzie się poruszał ładunek, jeżeli wstrzelimy go pod pewnym kątem do linii sił pola?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
VII. Elektrostatyka. Uczeń:
7) analizuje ruch cząstek naładowanych w polu elektrycznym.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. opisuje, w jaki sposób naładowana cząstka zachowuje się w jednorodnym polu elektrycznym,

  2. analizuje animację prezentującą zmianę toru ruchu cząstki w polu elektrycznym,

  3. podaje siłę działającą na naładowaną cząstkę umieszczoną w polu elektrycznym,

  4. zapisuje sposób, w jaki kąt, pod którym cząstka została wstrzelona w pole elektryczne, wpływa na wartość i kierunek jej prędkości w chwili t,

  5. tłumaczy, od czego zależy położenie cząstki w dowolnej chwili t.

Strategie nauczania:

blended ‑ learning

Metody nauczania:

nauczanie hybrydowe

Formy zajęć:

animacja, praca w grupach

Środki dydaktyczne:

komputer dla każdego ucznia, długopis, kalkulator

Materiały pomocnicze

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów poprzez zadanie pytań:

  • Czy wiecie, czym jest pole elektryczne?

  • Czy wiecie, o czym mówi druga zasada dynamiki?

  • Czy wiecie, na czym polega ruch jednostajnie przyspieszony i jednostajnie opóźniony?

Jeśli uczniowie nie znają odpowiedzi, nauczyciel pomaga im usystematyzować wcześniejszą wiedzę z elektrostatyki.

Faza realizacyjna:

Uczniowie samodzielnie czytają tekst „Warto przeczytać” i wykorzystując zdobytą wiedzę rozwiązują zadania z punktu „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza, czy mają jakieś pytania związane z tekstem. Uczniowie wspólnie zastanawiają się nad pytaniami, które się pojawiły, a nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe odpowiedzi.
Nauczyciel wraz z uczniami wspólnie rozwiązuje zadanie rachunkowe, w którym dla cząstki wstrzelonej w pole elektryczne wyznaczają jej przyśpieszenie, prędkość oraz położenie po czasie t. Następnie wyznaczają równanie toru tej czystki i analizują kształt tego toru.
Nauczyciel omawia 4 przypadki toru ruchu cząstki w polu elektrycznym w zależności od kierunku pola elektrycznego i znaku cząstki. W odpowiednich momentach tego omówienia pokazuje odpowiedni fragment animacji. Sprawdza, czy uczniowie mają jakieś pytania z nim związane - klasa wspólnie próbuje odpowiedzieć na pytania, które się pojawiły. Jeśli zajdzie taka potrzeba, uczniowie wracają to wybranego fragmentu tekstu lub animacji.

Faza podsumowująca:

Uczniowie dzielą się na 4 grupy i w grupach omawiają rozwiązania zadań, wspólnie zastanawiając się nad zadaniami, które sprawiły im trudność. Każda z grup omawia dwa zadania „na forum klasy”.
Nauczyciel sprawdza, które zadania sprawiły uczniom kłopot i dlaczego. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele.

Praca domowa:

Nauczyciel wcześniej przygotowuje pulę zadań podobnych do zadań z części „Sprawdź się” o zróżnicowanym stopniu trudności. Po przeanalizowaniu wyników testu „Sprawdź się” i uwag uczniów do zadań, które sprawiły im największą trudność, nauczyciel wybiera trzy zadania analogiczne do zadań, z którymi uczniowie mieli problemy.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może być wykorzystane przez uczniów po lekcji w celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości.