Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Agata Jarszak‑Tyl, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak powstają wiązania typu pi
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego - kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa
Zakres podstawowy
III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:
3) określa typ wiązania (sigma i pi) w cząsteczkach związków nieorganicznych i organicznych.
Zakres rozszerzony
III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:
5) określa typ wiązania (sigma i pi) w cząsteczkach związków nieorganicznych i organicznych; opisuje powstawanie orbitali molekularnych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje pojęcia: orbital atomowy, orbital cząsteczkowy;
analizuje proces tworzenia się wiązań pi;
określa typ wiązania (sigma i pi) w cząsteczkach związków nieorganicznych i organicznych.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
operacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
praca z tekstem źródłowym;
metoda dramy (technika pantomimy);
ćwiczenia uczniowskie;
technika zdań podsumowujących.
Forma pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu;
słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica;
pisak/kreda;
rzutnik multimedialny;
podręcznik.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie uczniów i dyskusja. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej okładkę z e‑materiału, na której przedstawiony jest tłum ludzi na placu. Nauczyciel zadaje pytania uczniom: jak sądzicie, ile osób znajduje się na placu? Czy osoby na zdjęciu mogą się swobodnie poruszać? Czy możliwe jest, by w tej samej przestrzeni znalazło się dwukrotnie więcej osób?
Dyskusja dydaktyczna. Uczniowie dyskutują z nauczycielem na temat ilustracji. Prowadzący w toku rozmowy wyjaśnia uczniom, że podobnie jak ludzie na placu, tak i elektrony zajmują określone miejsce w przestrzeni. Podobnie jak ludzie, elektrony nie „lubią” być spychane razem, co wynika z ujemnych ładunków elektronów, które się odpychają. Nauczyciel wyjaśnia, że muszą być spełnione dwa warunki żeby doszło do utworzenia wiązania: elektrony muszą znajdować się na określonych pozycjach (orbitalach) i muszą być niesparowane. W celu lepszego zrozumienia, w jakiej przestrzeni znajdują się elektrony w wiązaniu, nauczyciel wprowadza pojęcie orbitali molekularnych typu sigma (czyt. sigma) oraz pi (czyt. pi).
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.
Faza realizacyjna
Uczniowie oglądają animację z medium bazowego „Jak powstają wiązania typu pi”, po czym nauczyciel prosi uczniów, aby podzielili się na trzy zespoły. Informuje uczniów, że będą pracować metodą dramy (z zastosowaniem techniki pantomimy) i wyjaśnia jej zasady. Zadaniem każdego zespołu będzie zaprezentowanie sposobu powstawania wiązań sigma (czyt. sigma) oraz pi (czyt. pi) w cząsteczkach : , oraz etenu () z zastosowaniem pantomimy. Każda grupa prezentuje inną cząsteczkę.
Prowadzący zajęcia wyjaśnia technikę pantomimy i informuje, że uczniowie wcielą się w różne role, np.:
orbitalu pIndeks dolny xx, pIndeks dolny yy, pIndeks dolny zz;
orbitalu zhybrydyzowanego (sp, spIndeks górny 22);
komentatora, który będzie omawiał sposób powstawania wiązań.
Nauczyciel przekazuje uczniom instrukcje, dotyczące sposobu wykonania zadania. Każda z osób odgrywających rolę ma określone zadania:
Osoba wcielająca się w rolę orbitalu dostaje od nauczyciela kolorową tasiemkę o długości około 1 metra, w zależności od typu orbitalu którym jest (orbital pIndeks dolny xx- zielona, pIndeks dolny yy-czerwona, pIndeks dolny zz-niebieska). Kiedy komentator przedstawia sposób nakładania się orbitali, konkretne osoby ustawiają się w taki sposób, by połączyć swoje tasiemki, np. na hasło “poprzez czołowe nałożenie orbitali atomowych typu pIndeks dolny yy dochodzi do utworzenia wiązania typu sigma”. Osoby odgrywające role orbitalu pIndeks dolny yy łączą tasiemki czerwone (w jednej ręce utrzymują ciągle jeden koniec tasiemki).
Osoba wcielająca się w postać orbitalu zhybrydyzowanego dostaje tasiemki koloru żółtego. Sposób powstawania wiązań prezentuje tak, jak osoby wcielające się w rolę orbitalu pIndeks dolny xx, pIndeks dolny yy, pIndeks dolny zz.
Komentator odpowiada za rzetelną i merytoryczną informację. Dzięki jego komentarzom pozostali członkowie grupy wiedzą, w jaki sposób konkretne wiązania są tworzone i jak mają zachowywać się na scenie.
Uczniowie planują i aranżują przestrzeń sceniczną. Grupy podczas przygotowywania się będą mogły korzystać z zasobów internetowych. Komentator, wraz z pozostałymi członkami grupy, przygotowuje się do swojej roli, analizując tekst w e‑materiale, w szczególności fragment dotyczący prezentowanej cząsteczki.
Praktyczne przygotowywanie się uczniów do zaprezentowania pantomimy - ćwiczenia w grupach. Uczniowie powinni być zsynchronizowani podczas przedstawienia, a sposób powstawania wiązań powinien być jasny dla pozostałych osób. Nauczyciel monitoruje przygotowywanie się uczniów, koryguje błędy, udziela wskazówek i informacji zwrotnej. Czas na przygotowanie dramy 10 minut, a scenka ma trwać nie dłużej niż 5 minut. Uczniowie powinni pamiętać, że na początku tworzą się wiązania typu sigma, a następnie wiązania typu pi.
Odgrywanie scenek na forum klasy. Uczniowie wraz z nauczycielem oglądają przygotowane przez grupy scenki. Po zakończeniu prezentacji uczniowie dzielą się wrażeniami, dyskutują, oceniają kolegów. Nauczyciel również podsumowuje prezentacje uczniów.
Faza podsumowująca
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając pytania: Podaj cząsteczki, w których występuje wiązanie typu pi. Z jakich orbitali mogą powstawać wiązania typu pi? Ile wiązań typu pi występuje w cząsteczce tlenu i w cząsteczce amoniaku?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie mogą zamieścić w swoim portfolio:
Przypomniałem sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń w zakładce „Sprawdź się” oraz o przygotowanie wiadomości na temat powstawania orbitali molekularnych.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animacja „Jak powstają wiązania typu pi?” może być wykorzystana przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć oraz podczas odrabiania pracy domowej oraz podczas porównania z wiązaniami typu sigma.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Podaj cząsteczki, w których występuje wiązanie typu pi.
Z jakich orbitali mogą powstawać wiązania typu pi?
Ile wiązań typu pi występuje w cząsteczce tlenu i w cząsteczce amoniaku?
Kolorowe tasiemki.