Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Leśmianowskie powroty do natury w wierszach Do śpiewaka i Topielec
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
określi stosunek Bolesława Leśmiana do impresjonizmu i symbolizmu;
omówi mity poety jako „człowieka pierwotnego” oraz „powrotu do natury”;
wymieni różnice w postrzeganiu natury w wierszach Bolesława Leśmiana Do śpiewaka oraz Topielec;
scharakteryzuje stosunek poety do natury w kontekście ludowości charakterystycznej dla poezji Leśmiana;
porówna realizacje motywów natury w wybranych utworach poetyckich oraz dziełach malarskich Młodej Polski.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
metoda kosza i walizki.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i wraz z uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu. Następnie udostępnia e‑materiał. Uczniowie zapoznają się z zawartością sekcji „Wprowadzenie”.
Interludium muzyczne. Nauczyciel odtwarza uczniom wybrane utwory ze słowami Bolesława Leśmiana. np. Topielec (w wykonaniu Moniki Bubniak) i inne według uznania. Uczniowie dzielą się refleksjami po wysłuchaniu utworów.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu e‑materiału.
Nauczyciel pyta uczniów, czym jest ludowość. Po uzyskaniu odpowiedzi głośno odtwarza nagranie Ludowość według Leśmiana. Uczniowie w parach:
- notują czynniki, które składają się na ludową stylizację wierszy poety,
- wyjaśniają, co łączy narratora wierszy Leśmiana z tomu Łąka z postacią ludowego śpiewaka.Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel wyświetla po kolei treści ćwiczeń nr 1‑5 z sekcji „Galeria interaktywna. Uczniowie rozwiązują je wspólnie na forum klasy.
Następne uczniowie indywidualnie zapoznają się z galerią interaktywną i rozwiązują zamieszczone w tej sekcji polecenia. Po ich wykonaniu następuje omówienie rezultatów na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące:
- W jaki sposób Leśmian powraca do natury w wierszach Do śpiewaka i Topielec?
- Jak w wierszach Leśmiana realizowany jest symbolizm a jak impresjonizm?Nauczyciel zawiesza na tablicy dwa plakaty z narysowanym koszem i walizką. Rozdaje uczniom po dwie karteczki samoprzylepne. Prosi, aby uczniowie zapisali na jednej z nich, przemyślenia, które zabiorą z sobą po zajęciach; na drugiej to, czego nie akceptują. Jedna osoba odczytuje zapisy przy walizce i koszu.
Praca domowa:
Określ podobieństwa i różnice między tytułowymi postaciami wierszy Bolesława Leśmiana Do śpiewaka oraz Topielec.
Materiały pomocnicze:
Jan Sochoń, Muzyczność literatury: Leśmian i inni…, Instytut Filozofii UKSW, Warszawa 2011.
Projekt LEŚMIAN w wykonaniu krakowskiej aktorki Marzeny Ciuły.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.