Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Antybohater heroicznych czasów. Problem konformizmu w „Zezowatym szczęściu” Andrzeja Munka
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
zapoznaje się z filmem Zezowate szczęście Andrzeja Munka;
bierze udział w dyskusji na zadany temat;
przytacza recenzję, która jest najbardziej zgodna z odczuciami po obejrzeniu filmu;
redaguje rozprawkę na temat tego, czy Jan Piszczyk mógłby być bohaterem wiersza Herberta Potęga smaku.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
metoda kosza i walizki.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z filmem Zezowate szczęście Andrzeja Munka. Wyjaśniają również pojęcie konformizmu.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel odczytuje zdanie z artykułu zamieszczonego w internecie https://culture.pl/pl/dzielo/zezowate-szczescie-rez-andrzej-munk:
Film Andrzeja Munka z 1960 roku. Kwintesencja postalinowskiej odwilży w kinie, rozliczenie z mitami o narodowej odwadze i niezłomności.
Prosi uczniów o dyskusję jako potwierdzenie (lub zaprzeczenie) przeczytanych słów.Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel może poprosić uczniów o znalezienie w sieci recenzji na temat filmu Zezowate szczęście i wskazanie takiej, z którą się zgadzają, która jest najbardziej zgodna z ich oceną filmu.
Uczniowie zapoznają się z filmem zamieszczonym w sekcji multimedialnej. Oba zamieszczone tam polecenia uczniowie wykonują w parach. Wybrana osoba prezentuje odpowiedzi, nauczyciel komentuje.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i wykonują indywidualnie ćwiczenia 1, 2, 3. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, nauczyciel ocenia.
Ćwiczenia 4‑8 uczniowie wykonują w kilkuosobowych grupach. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, nauczyciel ocenia i komentuje.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu. Na koniec prosi chętnego ucznia o podsumowanie zdobytej wiedzy i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Nauczyciel przeprowadza podsumowanie metodą kosza i walizki. Rozdaje uczniom kartki w dwóch kolorach (np. zielony i żółty). Na zielonych kartkach uczniowie zapisują informacje i umiejętności, które uznali podczas lekcji za cenne, przydatne. Na żółtych – zbędne. Nauczyciel odczytuje refleksje uczniów.
Praca domowa:
Od konformizmu do bohaterstwa ‒ Czy Jan Piszczyk mógłby zostać bohaterem na miarę podmiotu lirycznego z wiersza Potęga smaku?
W pracy odwołaj się do:
• utworu Zbigniewa Herberta Potęga smaku,
• filmu Andrzeja Munka „Zezowate szczęście”,
• wybranych kontekstów.
Materiały pomocnicze:
https://culture.pl/pl/dzielo/zezowate-szczescie-rez-andrzej-munk
https://www.polskieradio.pl/39/246/Artykul/2486589,Zezowate-szczescie-60-lat-z-Janem-Piszczykiem
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Film” jako przygotowanie się do zajęć po obejrzeniu filmu Zezowate szczęście w reżyserii Andrzeja Munka.