Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Antybohater heroicznych czasów. Problem konformizmu w „Zezowatym szczęściu” Andrzeja Munka

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
9) stosuje retoryczne zasady kompozycyjne w tworzeniu własnego tekstu; wygłasza mowę z uwzględnieniem środków pozajęzykowych;
10) w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów;
11) stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu; potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe;
12) wykorzystuje wiedzę o języku w pracy redakcyjnej nad tekstem własnym, dokonuje korekty tekstu własnego, stosuje kryteria poprawności językowej.
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
3. korzysta z literatury naukowej lub popularnonaukowej;
6. wybiera z tekstu odpowiednie cytaty i stosuje je w wypowiedzi;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • zapoznaje się z filmem Zezowate szczęście Andrzeja Munka;

  • bierze udział w dyskusji na zadany temat;

  • przytacza recenzję, która jest najbardziej zgodna z odczuciami po obejrzeniu filmu;

  • redaguje rozprawkę na temat tego, czy Jan Piszczyk mógłby być bohaterem wiersza Herberta Potęga smaku.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • metoda kosza i walizki.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z filmem Zezowate szczęście Andrzeja Munka. Wyjaśniają również pojęcie konformizmu.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel odczytuje zdanie z artykułu zamieszczonego w internecie https://culture.pl/pl/dzielo/zezowate-szczescie-rez-andrzej-munk:
    Film Andrzeja Munka z 1960 roku. Kwintesencja postalinowskiej odwilży w kinie, rozliczenie z mitami o narodowej odwadze i niezłomności.
    Prosi uczniów o dyskusję jako potwierdzenie (lub zaprzeczenie) przeczytanych słów.

  2. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel może poprosić uczniów o znalezienie w sieci recenzji na temat filmu Zezowate szczęście i wskazanie takiej, z którą się zgadzają, która jest najbardziej zgodna z ich oceną filmu.

  2. Uczniowie zapoznają się z filmem zamieszczonym w sekcji multimedialnej. Oba zamieszczone tam polecenia uczniowie wykonują w parach. Wybrana osoba prezentuje odpowiedzi, nauczyciel komentuje.

  3. Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i wykonują indywidualnie ćwiczenia 1, 2, 3. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, nauczyciel ocenia.

  4. Ćwiczenia 4‑8 uczniowie wykonują w kilkuosobowych grupach. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, nauczyciel ocenia i komentuje.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu. Na koniec prosi chętnego ucznia o podsumowanie zdobytej wiedzy i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.

  2. Nauczyciel przeprowadza podsumowanie metodą kosza i walizki. Rozdaje uczniom kartki w dwóch kolorach (np. zielony i żółty). Na zielonych kartkach uczniowie zapisują informacje i umiejętności, które uznali podczas lekcji za cenne, przydatne. Na żółtych – zbędne. Nauczyciel odczytuje refleksje uczniów.

Praca domowa:

  1. Od konformizmu do bohaterstwa ‒ Czy Jan Piszczyk mógłby zostać bohaterem na miarę podmiotu lirycznego z wiersza Potęga smaku?
    W pracy odwołaj się do:
    • utworu Zbigniewa Herberta Potęga smaku,
    • filmu Andrzeja Munka „Zezowate szczęście”,
    • wybranych kontekstów.

Materiały pomocnicze:

  • https://culture.pl/pl/dzielo/zezowate-szczescie-rez-andrzej-munk

  • https://www.polskieradio.pl/39/246/Artykul/2486589,Zezowate-szczescie-60-lat-z-Janem-Piszczykiem

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Film” jako przygotowanie się do zajęć po obejrzeniu filmu Zezowate szczęście w reżyserii Andrzeja Munka.