Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1Flnx6QXdd2n1
Ćwiczenie 1
Zaznacz związki frazeologiczne i przysłowia, których Jan Piszczyk mógłby użyć do autocharakterystyki. Możliwe odpowiedzi: 1. Lelum polelum, 2. Kiedy wejdziesz między wrony, krakajże jak i ony, 3. Kozioł ofiarny, 4. Biednemu zawsze wiatr w oczy, 5. Brzydkie kaczątko, 6. Piąte koło u wozu, 7. Kłamstwo ma krótkie nogi, 8. W czepku urodzony, 9. Czarny charakter, 10. Nie sprzedać tanio skóry, 11. Kłaść się Rejtanem, 12. Mieć asa w rękawie, 13. Szpakami karmiony, 14. Cnota naukę przechodzi
R16ijFhsT0tDk1
Ćwiczenie 2
Ułóż w kolejności chronologicznej wydarzenia z życia Jana Piszczyka. Elementy do uszeregowania: 1. Udział w demonstracji członków Ozonu i ONR, 2. Wyjazd z Wąsikiem do Krakowa, 3. Przeprowadzka do mieszkania Jelonka, 4. Wstąpienie do Ozonu, 5. Spotkanie z podchorążym Sawickim w mieszkaniu konspiracyjnym, 6. Rozpoczęcie pracy w biurze pisania podań, 7. Praca w fabryce broni, 8. Uwięzienie w stalagu, 9. Odznaczenie za wzorową pracę, 10. Poznanie Joli, 11. Prześladowanie przez studentów z powodu wyglądu, 12. Śledzenie męża Kropaczyńskiej, 13. Poznanie Basi
RFzUgHEDVzKrs1
Ćwiczenie 3
Połącz działania Jana Piszczyka z motywami, które nim kierowały. wstąpienie do Ozonu Możliwe odpowiedzi: 1. potrzeba ochrony bliskiej osoby, 2. potrzeba bycia bohaterem, 3. potrzeba zabezpieczenia przed kolejnymi nieszczęściami, 4. potrzeba ochronienia się przed prześladowaniem, 5. chęć wtopienia się w tłum, 6. potrzeba zainteresowania ze strony kobiet, 7. potrzeba uznania ze strony przełożonych wykrzykiwanie antysemickich haseł na demonstracji Możliwe odpowiedzi: 1. potrzeba ochrony bliskiej osoby, 2. potrzeba bycia bohaterem, 3. potrzeba zabezpieczenia przed kolejnymi nieszczęściami, 4. potrzeba ochronienia się przed prześladowaniem, 5. chęć wtopienia się w tłum, 6. potrzeba zainteresowania ze strony kobiet, 7. potrzeba uznania ze strony przełożonych zgłoszenie się do szkoły oficerskiej Możliwe odpowiedzi: 1. potrzeba ochrony bliskiej osoby, 2. potrzeba bycia bohaterem, 3. potrzeba zabezpieczenia przed kolejnymi nieszczęściami, 4. potrzeba ochronienia się przed prześladowaniem, 5. chęć wtopienia się w tłum, 6. potrzeba zainteresowania ze strony kobiet, 7. potrzeba uznania ze strony przełożonych przejęcie teczki z drukami konspiracyjnymi Możliwe odpowiedzi: 1. potrzeba ochrony bliskiej osoby, 2. potrzeba bycia bohaterem, 3. potrzeba zabezpieczenia przed kolejnymi nieszczęściami, 4. potrzeba ochronienia się przed prześladowaniem, 5. chęć wtopienia się w tłum, 6. potrzeba zainteresowania ze strony kobiet, 7. potrzeba uznania ze strony przełożonych próba zaangażowania w konspirację Możliwe odpowiedzi: 1. potrzeba ochrony bliskiej osoby, 2. potrzeba bycia bohaterem, 3. potrzeba zabezpieczenia przed kolejnymi nieszczęściami, 4. potrzeba ochronienia się przed prześladowaniem, 5. chęć wtopienia się w tłum, 6. potrzeba zainteresowania ze strony kobiet, 7. potrzeba uznania ze strony przełożonych gorliwe tworzenie gazetek naściennych Możliwe odpowiedzi: 1. potrzeba ochrony bliskiej osoby, 2. potrzeba bycia bohaterem, 3. potrzeba zabezpieczenia przed kolejnymi nieszczęściami, 4. potrzeba ochronienia się przed prześladowaniem, 5. chęć wtopienia się w tłum, 6. potrzeba zainteresowania ze strony kobiet, 7. potrzeba uznania ze strony przełożonych prośba o zgodę na pozostanie w więzieniu Możliwe odpowiedzi: 1. potrzeba ochrony bliskiej osoby, 2. potrzeba bycia bohaterem, 3. potrzeba zabezpieczenia przed kolejnymi nieszczęściami, 4. potrzeba ochronienia się przed prześladowaniem, 5. chęć wtopienia się w tłum, 6. potrzeba zainteresowania ze strony kobiet, 7. potrzeba uznania ze strony przełożonych
11
Ćwiczenie 4

Objaśnij stwierdzenie Jana Piszczyka, że za bieg jego życia odpowiedzialne jest „zezowate szczęście”. W odpowiedzi odwołaj się do wydarzeń z biografii bohatera.

R7esMh4BtGqpV
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Na przykładzie losów Jana Piszczyka wyjaśnij, dlaczego wymienione okoliczności zewnętrzne mogą prowadzić do rozwinięcia przez jednostkę postawy konformizmu.

R1bhBCxbhmj8c
1. Wykluczenie przez rówieśników: (Uzupełnij) 2. Życie w czasie wojny: (Uzupełnij) 3. Życie w państwie autorytarnym: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Zredaguj w 5–10 punktach alternatywną wersję życiorysu Jana Piszczyka, która byłaby możliwa, gdyby na zebraniu konspiratorów nie został zdemaskowany przez podchorążego Sawickiego.

R19rWDiWLDEP7
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

W jednej z opinii po obejrzeniu Zezowatego szczęścia można przeczytać:

Tadeusz Drewnowski Za duży blask. O kinie współczesnym

Jest tam znakomicie podchwycona właściwość naszych warunków, w których człowiek nigdy nie wie, czym zawinił i o co będzie podejrzany, a wie, że musiał czymś zawinić i musi być podejrzany.

4 Źródło: Tadeusz Drewnowski, Za duży blask. O kinie współczesnym, Kraków 2004, s. 60–61.

Podaj, co spowodowało, że Piszczyk postrzegał siebie jako ofiarę losu.

RxlPqAvYxXBcz
Wydarzenie z życia Piszczyka: (Uzupełnij) Błąd Piszczyka w ocenie sytuacji: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Przygotuj szkic mowy obrończej i mowy oskarżycielskiej w sądzie nad Janem Piszczykiem. Zapisz po 3 argumenty, których mogliby użyć obrońca i oskarżyciel, i dobierz do nich przykłady działań bohatera.

R1a0X9myDduat
Argumentacja obrony (Uzupełnij). Argumentacja oskarżenia (Uzupełnij). Argument 1: (Uzupełnij). Argument 1: (Uzupełnij). Przykład 1: (Uzupełnij). Przykład 1: (Uzupełnij). Argument 2: (Uzupełnij). Argument 2: (Uzupełnij). Przykład 2: (Uzupełnij). Przykład 2: (Uzupełnij). Argument 3: (Uzupełnij). Argument 3: (Uzupełnij). Przykład 3: (Uzupełnij). Przykład 3: (Uzupełnij).
Praca domowa

Od konformizmu do bohaterstwa ‒ Czy Jan Piszczyk mógłby zostać bohaterem na miarę podmiotu lirycznego z wiersza Potęga smaku?
W pracy odwołaj się do:
• utworu Zbigniewa Herberta Potęga smaku,
• filmu Andrzeja Munka „Zezowate szczęście”,
• wybranych kontekstów.

Zbigniew Herbert Potęga smaku

Pani Profesor Izydorze Dąmbskiej

To wcale nie wymagało wielkiego charakteru
nasza odmowa niezgoda i upór
mieliśmy odrobinę koniecznej odwagi
lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku
Tak smaku
w którym są włókna duszy i cząstki sumienia

Kto wie gdyby nas lepiej i piękniej kuszono
słano kobiety różowe płaskie jak opłatek
lub fantastyczne twory z obrazów Hieronima Boscha
lecz piekło w tym czasie było jakie
mokry dół zaułek morderców barak
nazwany pałacem sprawiedliwości
samogonny Mefisto w leninowskiej kurtce
posyłał w teren wnuczęta Aurory
chłopców o twarzach ziemniaczanych
bardzo brzydkie dziewczyny o czerwonych rękach

Zaiste ich retoryka była aż nazbyt parciana
(Marek Tulliusz obracał się w grobie)
łańcuchy tautologii parę pojęć jak cepy
dialektyka oprawców żadnej dystynkcji w rozumowaniu
składnia pozbawiona urody koniunktiwu

Tak więc estetyka może być pomocna w życiu
nie należy zaniedbywać nauki o pięknie
Zanim zgłosimy akces trzeba pilnie badać
kształt architektury rytm bębnów i piszczałek
kolory oficjalne nikczemny rytuał pogrzebów
Nasze oczy i uszy odmówiły posłuchu
książęta naszych zmysłów wybrały dumne wygnanie

To wcale nie wymagało wielkiego charakteru
mieliśmy odrobinę niezbędnej odwagi
lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku
Tak smaku
który każe wyjść skrzywić się wycedzić szyderstwo
choćby za to miał spaść bezcenny kapitel ciała
głowa

3 Źródło: Zbigniew Herbert, Potęga smaku, [w:] Wiersze zebrane, oprac. R. Krynicki, Kraków 2008, s. 523–524.