Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Romantyczni i rozważni. Fantazy Juliusza Słowackiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne. Uczeń:
interpretuje fragmenty dramatu Fantazy J. Słowackiego,
charakteryzuje polemikę Słowackiego z romantycznym wzorcem miłości w kontekście historycznoliterackim,
porównuje fragment Fantazego z fragmentem Pana Tadeusza A. Mickiewicza,
wyjaśnia pojęcie ironii romantycznej w kontekście Fantazego,
wskazuje funkcję środków artystycznego wyrazu wykorzystanych przez poetę.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Romantyczni i rozważni. Fantazy Juliusza Słowackiego”. Następnie prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z informacjami zawartymi w bloku tekstowym i przypomnienie sobie, czym charakteryzuje się romantyczny wzorzec miłości. Poleca także, by uczniowie przynieśli na lekcję dotyczącą Fantazego egzemplarze Pana Tadeusza albo przygotowuje dla nich odbitki z fragmentem zawierającym opis ogrodu w Soplicowie.
Następnie, ponieważ Fantazy nie należy do podstawowego kanonu lektur, nauczyciel przedstawia uczniom najważniejsze elementy świata przedstawionego dramatu: bohaterów, czas i miejsce akcji, najważniejsze problemy.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Pyta: czym charakteryzuje się romantyczny wzorzec miłości? W jakich utworach z epoki można znaleźć jego realizację? W których utworach sam Słowacki odwoływał się do romantycznego wzorca miłości? Co spowodowało załamanie się tego wzorca? Uczniowie odpowiadają na pytania swobodnie, notując w zeszytach kluczowe informacje w formie mapy myśli.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi, by uczniowie, indywidualnie, wysłuchali fragmentu Fantazego zawarty w sekcji Audiobook. Następnie wyświetla na tablicy kolejne polecenia dołączone do tej sekcji, a uczniowie rozwiązują je w parach. Nauczyciel weryfikuje poprawność ich odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
W rozmowie podsumowującej nauczyciel może postawić pytanie: w jaki sposób J. Słowacki złamał w Fantazym konwencję romantycznej miłości?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w domu ćw. 8 z e‑materiału.
Materiały pomocnicze
Ewa Łubieniewska, Fantazy, czyli komedia na opak wywrócona, Wrocław 1985.
Ryszard Przybylski, Ogrody, [w:] Słownik literatury polskiej XIX wieku, pod red. J. Bachórza i A. Kowalczykowej, Wrocław 1994, s. 636−637.
Paulina Skrzyp, Fantazy i Idalia w dworku Respektów, czyli egzystencjalnie znudzona arystokracja, „Maska” 2018, nr 1, s. 51−65.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach.