Dla nauczyciela
Autor: Krzysztof Kowaluk
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Współczesna krytyka podziału prywatne – publiczne
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
10) przedstawia założenia ideowe wybranych ruchów społecznych (np. alterglobalizm, ekologizm, feminizm);
11) analizuje kwestię pojmowania równości, wolności i sprawiedliwości w różnych nurtach myśli politycznej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia znaczenie podziału prywatne – publiczne;
charakteryzuje feministyczną krytykę podziału prywatne – publiczne;
analizuje komunitarystyczną krytykę podziału prywatne – publiczne.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed zajęciami
1. Uczniowie zapoznają się w domu z fragmentem pracy Benjamina Constanta O wolności starożytnych i nowożytnych (można go znaleźć w zbiorze Historia idei politycznych, Warszawa 1999, tom II). Czworo uczniów (dwie pary) otrzymuje za zadanie przygotowanie dwóch prezentacji na tematy przedstawione w punktach 1 i 2 fazy realizacyjnej.
Faza wstępna
1. Dyskusja w formie burzy mózgów: „W jaki sposób liberałowie oddzielali sferę prywatną od sfery publicznej? Czym według Constanta była wolność starożytnych, a czym była wolność nowożytnych? Jak w perspektywie tego podziału postrzegamy wolność współcześnie?”. Chętne osoby zapisują wnioski n tablicy.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Para uczniów przedstawia przygotowaną w domu prezentację na temat: „Feministyczna krytyka podziału prywatne – publiczne”. Jej podstawą mogą być wybrane przez nauczyciela fragmenty książki Rosemarie Putnam Tongh Myśl feministyczna. Wprowadzenie, Warszawa 2002 (lub inne źródło).
2. Druga para uczniów przedstawia przygotowaną w domu prezentację na temat: „Komunitarystyczna krytyka podziału prywatne – publiczne”. Jej podstawą mogą być wybrane przez nauczyciela fragmenty książki Andrzeja Szahaja Jednostka czy wspólnota? Spór liberałów z komunitarystami a sprawa polska, Warszawa 2000 (lub inne źródło).
3. Nauczyciel ocenia prezentacje oraz – jeśli jest to niezbędne – uzupełnia istotne informacje na temat feminizmu i komunitaryzmu. Zwraca uwagę na różnorodność interpretacji pojęcia „wolność”.
4. Uczniowie zadają pytania nauczycielowi oraz osobom, które wygłosiły prezentacje.
Faza podsumowująca
1. Gra interaktywna w grupach. Zespoły rozwiązują quiz na czas. Zwycięża ten, który jako pierwszy rozwiąże go poprawnie.
2. Uczniowie wykonują ćwiczenie 4 i 7 z sekcji „Sprawdź się”. Wspólne omówienie odpowiedzi.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia.
Materiały pomocnicze:
Will Kymlicka, Współczesna filozofia polityczna, tłum. Andrzej Pawelec, Warszawa 2009.
Bell Hooks, Teoria feministyczna. Od marginesu do centrum, tłum. Ewa Majewska, Warszawa 2013.
Małgorzata Kowalska, Ideologie po ideologiach. O cynicznej naiwności, „IDEA – Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych” 2018, nr XXX/1.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Gra może zostać wykorzystana przez uczniów indywidualnie lub podczas zajęć w charakterze podsumowania.