Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Ewelina Kędzierska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Siły grawitacji |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: III. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń: Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | IBSE |
Metody nauczania | merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, doświadczenia, podsumowująca rozmowa kierowana |
Formy zajęć: | – praca w parach, |
Środki dydaktyczne: | tablica multimedialna / rzutnik |
Materiały pomocnicze: | brak |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem – efekt ten może uzyskać poprzez odniesienie do życia codziennego, pokazanie oczywistego doświadczenia obrazującego upadanie przedmiotów na podłoże lub pokazanie zawartego w materiale humorystycznego obrazka mówiącego o przyciąganiu nas przez łóżko. Warto sprowokować tutaj uczniów do dyskusji i oceny, czy taki obrazek ma sens fizyczny. Następnie, zadaniem nauczyciela jest rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej. W tej części uczniowie powinni wymienić oddziaływania fundamentalne występujące w przyrodzie i krótko je scharakteryzować. | |
Faza realizacyjna: | |
– nauczyciel przedstawia uczniom informacje na temat siły grawitacyjnej, – uczniowie słuchają nauczyciela i zadają pytania dotyczące kwestii problemowych lub niezrozumiałych, – nauczyciel wprowadza uczniom zależność pozwalającą na opisanie tej wielkości wektorowej, – uczniowie opisują wektorowo (w postaci schematycznych rysunków) i skalarnie (w postaci odpowiednich wyliczeń rachunkowych) siły działające na zaproponowane przez siebie ciała fizyczne.
– uczniowie na podstawie informacji uzyskanych od nauczyciela rozwiązują samodzielnie zadania: 1, 6, 7 z części „Sprawdź się”, – uczniowie dobierają się w pary i sprawdzają sobie nawzajem rozwiązania zadań próbując omówić ewentualne problemy, – nauczyciel podchodzi do każdej z par i sprawdza wyniki pracy. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy. | |
Praca domowa: | |
Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z symulacją dołączoną do niniejszego e‑materiału w celu utrwalenia omawianych zagadnień. Dodatkowo uczniowie powinni wykonać trzy wybrane przez nauczyciela zadania z części „Sprawdź się”. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Symulacja może być wykorzystana w pracy samodzielnej ucznia przed lekcją lub po niej. |