Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Pokaż ćwiczenia:
R1K7P5XoP7cA61
Ćwiczenie 1
Łączenie par. Po zapoznaniu się z poniższym tekstem określ prawdziwość podanych zdań.

"Od czasów starożytnych uważano ruch planet po kołowych orbitach za naturalny. Galileusz udowodnił, że ruch jednostajny po linii prostej bez oporów ruchu nie wymaga siły napędzającej. A z obserwacji wynikało, że ruch planet wokół Słońca odbywa się po elipsach, a nie po okręgach. Wielu naukowców w XVII wieku starało się scalić w jedno odkrycia Galileusza i Keplera. Izaak Newton był tym, któremu się to udało. Analizując zasadę bezwładności Galileusza Newton doszedł do wniosku, że siła powodująca ruch planety wokół Słońca nie może być skierowana wzdłuż kierunku prędkości planety, ale musi być skierowana do środka krzywizny ruchu. Czyli siła powodująca ruch planety wokół musi pochodzić od Słońca! Ale czy może istnieć siła wzajemnego działania między ciałami bez ich bezpośredniego kontaktu? Legenda wymyślona częściowo przez samego Newtona głosi, że na rozwiązanie tej zagadki wpadł w ogrodzie, pod jabłonią. Newton zastanawiał się, czy natura siły powodującej spadanie jabłka z drzewa jest taka sama jak natura siły powodującej ruch Księżyca wokół Ziemi. Doszedł do wniosku, że Księżyc spadłby na Ziemię tak jak jabłko, gdyby nie to, że ma prędkość w kierunku prostopadłym do kierunku działania siły. Stanowiło to rewolucję w ówczesnym rozumieniu świata. Po raz pierwszy w dziejach nauki wysunięto hipotezę, że prawa przyrody są takie same na ziemi i w kosmosie. Stąd nazwa „powszechne” w prawie grawitacji."

Wojewoda G.F.: Grawitacja. Zasoby ORE [online:]
http://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/ede33ccc0549d9746301615d82416129. A. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. B. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. C. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. D. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RcFleHZui55zh1
Ćwiczenie 2
Siła grawitacji zależy bezpośrednio od: Możliwe odpowiedzi: 1. masy, 2. przyspieszenia, 3. odległości, 4. prędkości światła, 5. światłości, 6. współczynnika sprężystości, 7. stałej Boltzmana, 8. ciepła właściwego, 9. gęstości
R1QXH54w4rhae1
Ćwiczenie 3
Spośród poniższych cech wybierz te, którymi można opisać siłę grawitacji: Możliwe odpowiedzi: 1. powszechna, 2. odpychająca, 3. przyciągająca, 4. niezmienna
R4hHFLf4AE8bZ1
Ćwiczenie 4
Spośród wymienionych poniżej obiektów wybierz te, które oddziałują grawitacyjnie z Ziemią. Możliwe odpowiedzi: 1. Słońce, 2. Księżyc, 3. Neptun, 4. jabłko wiszące na drzewie, 5. ptak w locie
RpUIYzFBpKScf2
Ćwiczenie 5
Wybierz rysunek, na którym siła grawitacyjna została poprawnie oznaczona.
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.
RDLZ7FYwnuJkN3
Ćwiczenie 6
Jak zmieni się siła grawitacji, jeśli obie masy zwiększą się trzykrotnie, a odległość zmniejszy się trzykrotnie? Możliwe odpowiedzi: 1. siła wzrośnie trzykrotnie, 2. siła wzrośnie dziewięciokrotnie, 3. siła zmaleje trzykrotnie, 4. siła zmaleje dziewięciokrotnie, 5. siła pozostanie bez zmian
R1EJWFDPdFNS83
Ćwiczenie 7
Dwie masy oddziałują ze sobą grawitacyjnie. Jedna z nich została czterokrotnie zwiększona. Jak należałoby zmienić odległość, by siła oddziaływania między nimi się nie zmieniła. Możliwe odpowiedzi: 1. czterokrotnie zwiększyć, 2. czterokrotnie zmniejszyć, 3. dwukrotnie zwiększyć, 4. dwukrotnie zmniejszyć, 5. pozostawić bez zmian
3
Ćwiczenie 8

Spośród podanych poniżej par – wybierz tę, w przypadku której wielkość siły oddziaływania grawitacyjnego będzie większa.

a)

RxIsXJM7ChX4z
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.

b)

R1dmmgQLmXGp1
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.

c)

R1Jt4mpMrRbRE
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.