Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Autor: Daria Reczyńska

Przedmiot: biologia

Temat: Wartość diagnostyczna badania laboratoryjnego moczu

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Budowa i fizjologia człowieka.
5. Wydalanie i osmoregulacja. Uczeń:
5) analizuje znaczenie badań diagnostycznych w profilaktyce chorób układu moczowego (badania moczu, USG jamy brzusznej, urografia);
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
4) Wydalanie i osmoregulacja. Uczeń:
h) analizuje znaczenie badań diagnostycznych w profilaktyce chorób układu moczowego (badania moczu, USG jamy brzusznej, urografia),

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia parametry fizyczne i chemiczne prawidłowego moczu;

  • wskazuje czynniki wpływające na zmiany parametrów moczu;

  • analizuje przykładowe wyniki badań moczu.

Strategie nauczania:

  • nauczanie wyprzedzające;

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • WebQuest.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • praca z materiałem źródłowym z e‑podręcznika;

  • ćwiczenia przedmiotowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • ćwiczenia przedmiotowe;

  • szablony wyników laboratoryjnego badania moczu;

  • szablony zestawienia pacjent – stan zdrowia.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie informacji dotyczących moczu. W tym celu zadaje następujące pytania:

  • Co to jest mocz?

  • Z czego składa się mocz?

  • Jaka jest rola biologiczna moczu?

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z tekstem zamieszczonym w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie klasyfikują substancje występujące w moczu prawidłowym oraz te, które pojawiają się w nim na skutek choroby.

  2. Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia od 1 do 6 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel w razie potrzeby odpowiada na pytania.

  3. Nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy. Każda z nich otrzymuje kartę pracy z instrukcją zadania (zob. materiały pomocnicze).

  4. Nauczyciel sprawdza pracę uczniów. Każda grupa czyta, w którym laboratorium zostało wykonane badanie oraz dla którego pacjenta stawiają diagnozę i jak ona brzmi. Jeśli uczniowie postawili błędną diagnozę, nauczyciel wspólnie z uczniami analizuje wyniki badań.

Faza podsumowująca

  1. Uczniowie samodzielnie rozwiązują interaktywny quiz, a następnie wykonują polecenie nr 2 (dotyczące pH moczu osoby, która przeszła na dietę wegetariańską).

  2. Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 7 (dotyczące moczu osób chorych na cukrzycę) i 8 (dotyczące analizy wyników badań moczu) zawarte w e‑materiale. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.

Materiały pomocnicze

  • karta pracy

R18SlfvntU3he

Karta pracy (plik pdf).
Plik PDF o rozmiarze 22.43 KB w języku polskim
  • przykładowe wyniki badania laboratoryjnego moczu osoby zdrowej

RZaVUKtoWLAmR

Przykładowe wyniki badania laboratoryjnego moczu osoby zdrowej (plik pdf).
Plik PDF o rozmiarze 50.37 KB w języku polskim
  • przykładowe wyniki badania laboratoryjnego moczu osób chorych

RugQVxuHBqKdw

Wyniki osoby chorej – cukrzyca (plik pdf).
Plik PDF o rozmiarze 41.36 KB w języku polskim
RjIxOFURPyE9J

Wyniki osoby chorej – kamica nerkowa (plik pdf).
Plik PDF o rozmiarze 40.67 KB w języku polskim
  • szablon wyników badania laboratoryjnego moczu

R1Q4qc9girrZA

Szablon wyników badania laboratoryjnego moczu (plik pdf).
Plik PDF o rozmiarze 44.88 KB w języku polskim
  • karta pacjent – stan zdrowia

RxwUfNZD6rExU

Karta pacjent – stan zdrowia (plik pdf).
Plik PDF o rozmiarze 25.89 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej

Gra edukacyjna może zostać wykorzystana w fazie realizacyjnej lekcji.