Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Autor: Daria Reczyńska
Przedmiot: biologia
Temat: Wartość diagnostyczna badania laboratoryjnego moczu
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia parametry fizyczne i chemiczne prawidłowego moczu;
wskazuje czynniki wpływające na zmiany parametrów moczu;
analizuje przykładowe wyniki badań moczu.
Strategie nauczania:
nauczanie wyprzedzające;
konstruktywizm;
konektywizm;
WebQuest.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
praca z materiałem źródłowym z e‑podręcznika;
ćwiczenia przedmiotowe.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
ćwiczenia przedmiotowe;
szablony wyników laboratoryjnego badania moczu;
szablony zestawienia pacjent – stan zdrowia.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie informacji dotyczących moczu. W tym celu zadaje następujące pytania:
Co to jest mocz?
Z czego składa się mocz?
Jaka jest rola biologiczna moczu?
Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z tekstem zamieszczonym w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie klasyfikują substancje występujące w moczu prawidłowym oraz te, które pojawiają się w nim na skutek choroby.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia od 1 do 6 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel w razie potrzeby odpowiada na pytania.
Nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy. Każda z nich otrzymuje kartę pracy z instrukcją zadania (zob. materiały pomocnicze).
Nauczyciel sprawdza pracę uczniów. Każda grupa czyta, w którym laboratorium zostało wykonane badanie oraz dla którego pacjenta stawiają diagnozę i jak ona brzmi. Jeśli uczniowie postawili błędną diagnozę, nauczyciel wspólnie z uczniami analizuje wyniki badań.
Faza podsumowująca
Uczniowie samodzielnie rozwiązują interaktywny quiz, a następnie wykonują polecenie nr 2 (dotyczące pH moczu osoby, która przeszła na dietę wegetariańską).
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 7 (dotyczące moczu osób chorych na cukrzycę) i 8 (dotyczące analizy wyników badań moczu) zawarte w e‑materiale. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze
karta pracy
przykładowe wyniki badania laboratoryjnego moczu osoby zdrowej
przykładowe wyniki badania laboratoryjnego moczu osób chorych
szablon wyników badania laboratoryjnego moczu
karta pacjent – stan zdrowia
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej
Gra edukacyjna może zostać wykorzystana w fazie realizacyjnej lekcji.