Dla nauczyciela
Autor: Aneta Rogalska, Zuzanna Wrońska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zadania tekstowe prowadzące do rozwiązania równania wymiernego - zadania o zbiornikach wodnych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) rozwiązuje równania i nierówności kwadratowe;
7) rozwiązuje równania wymierne postaci , gdzie wielomiany i są zapisane w postaci iloczynowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
układa równania w zadaniach związanych z czasem napełniania/opróżniania zbiorników wodnych,
interpretuje wynik otrzymanego równania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda tesktu przewodniego;
dyskusja;
metoda kota i myszy.
Formy pracy:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
projektor multimedialny,
,
arkusze papieru, pisaki
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia temat oraz cele lekcji, a następnie wraz z uczniami określa kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach metodą tekstu przewodniego zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” i oglądają animację, Notują uwagi i pytania do przedstawionych przykładów.
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy, które wzajemnie zadają sobie pytania i udzielają odpowiedzi. W razie konieczności nauczyciel uzupełnia odpowiedź.
Następnie metodą kot i mysz rozwiązują ćwiczenia interaktywne w sekcji „Sprawdź się”. Mysz stara się jak najlepiej rozwiązać zadania, a kot sprawdza ich poprawność. Po dwóch nieudanych próbach kot „łapie mysz”, która odpada z gry. Aby gra toczyła się dalej - role uczniów odwracają się i mysz staje się kotem - procedura się powtarza.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli? Na koniec prosi chętnego ucznia o podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują problem Herona przedstawiony w Poleceniu 2 (w sekcji „Animacja”).
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Animacja może zostać wykorzystana na lekcji poświęconej rozwiazywaniu równań wymiernych.