Autor: Aneta Rogalska, Zuzanna Wrońska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Zadania tekstowe prowadzące do rozwiązania równania wymiernego - zadania o zbiornikach wodnych

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

III. Równania i nierówności.

Zakres podstawowy. Uczeń:

3) rozwiązuje równania i nierówności kwadratowe;

7) rozwiązuje równania wymierne postaci V(x)W(x)=0, gdzie wielomiany VxWx są zapisane w postaci iloczynowej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • układa równania w zadaniach związanych z czasem napełniania/opróżniania zbiorników wodnych,

  • interpretuje wynik otrzymanego równania.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda tesktu przewodniego;

  • dyskusja;

  • metoda kota i myszy.

Formy pracy:

  • praca w parach

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu,

  • projektor multimedialny,

  • ,

  • arkusze papieru, pisaki

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

Nauczyciel przedstawia temat oraz cele lekcji, a następnie wraz z uczniami określa kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w parach metodą tekstu przewodniego zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” i oglądają animację, Notują uwagi i pytania do przedstawionych przykładów.

  2. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy, które wzajemnie zadają sobie pytania i udzielają odpowiedzi. W razie konieczności nauczyciel uzupełnia odpowiedź.

  3. Następnie metodą kot i mysz rozwiązują ćwiczenia interaktywne w sekcji „Sprawdź się”. Mysz stara się jak najlepiej rozwiązać zadania, a kot sprawdza ich poprawność. Po dwóch nieudanych próbach kot „łapie mysz”, która odpada z gry. Aby gra toczyła się dalej - role uczniów odwracają się i mysz staje się kotem - procedura się powtarza.

Faza podsumowująca:

  1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Nauczyciel inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli? Na koniec prosi chętnego ucznia o podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.

Praca domowa:

Uczniowie rozwiązują problem Herona przedstawiony w Poleceniu 2 (w sekcji „Animacja”).

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Animacja może zostać wykorzystana na lekcji poświęconej  rozwiazywaniu równań wymiernych.