Autor: Grzegorz Samotiuk

Przedmiot: Historia 2022, Historia

Temat: Wybuch rewolucji w Rosji w 1905 r. Polacy wobec rewolucji

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XXXV. Ziemie polskie pod zaborami w II połowie XIX i na początku XX wieku. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
5) przedstawia rezultaty wystąpień rewolucyjnych i ocenia ich znaczenie.
Treści nauczania - wymagania szczegółowe
Zakres rozszerzony
XXXV. Ziemie polskie pod zaborami w II połowie XIX i na początku XX wieku. Uczeń:
4) porównuje przyczyny i przebieg rewolucji w latach 1905‑1907 w Rosji i Królestwie Polskim;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne :

Uczeń:

  • wymienia przyczyny wybuchu rewolucji w Rosji i na terenach Ziem Zabranych oraz w Królestwie Polskim;

  • wyjaśnia wpływ wojny rosyjsko‑japońskiej na wybuch rewolucji;

  • przedstawia oczekiwania i żądania poszczególnych grup społecznych na terenach rządzonych przez Mikołaja II;

  • opisuje sposób walki zbrojnej przedstawicieli ugrupowań socjalistycznych;

  • prezentuje stosunek caratu do rewolucjonistów i podjęte przez władcę reformy;

  • tłumaczy, dlaczego Polacy wzięli czynny udział w wydarzeniach rewolucyjnych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

  • konektywizm,

  • lekcja odwrócona.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Na jego podstawie przygotowują się do lekcji.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy zawartość sekcji „Wprowadzenie”, przedstawia temat oraz cele zajęć.

  2. Raport z przygotowań. Zalogowany na platformie nauczyciel, przy użyciu raportu, kontroluje przygotowanie uczniów do lekcji: weryfikuje, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca uczniom, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jeszcze jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel uzupełnia informacje.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel poleca, aby wybrani uczniowie (albo ochotnicy) przedstawili sytuację w Rosji na przełomie XIX i XX w., przebieg i skutki wojny rosyjsko‑japońskiej oraz założenia organizacji politycznych będących w opozycji do władzy cara. Jeśli trzeba, prowadzący zwraca uczniom uwagę na system rządów, proces rozwoju przemysłowego i sytuację robotników oraz innych grup społecznych.

  2. Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup. Na podstawie wiedzy i dodatkowych źródeł uczniowskie zespoły przygotowują plakaty przedstawiające dążenia poszczególnych klas społecznych i środowisk w Rosji na początku XX w.:

  • grupa 1 – środowisko carskie,

  • grupa 2 – robotnicy,

  • grupa 3 – chłopi,

  • grupa 4 - burżuazja i inteligencja,

  • grupa 5 – wielcy posiadacze ziemscy i fabrykanci.

Prowadzący zajęcia ustala czas na pracę. Po jego upływie poszczególne grupy przedstawiają wynik swojej pracy.

  1. Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów i przywołuje moment wybuchu rewolucji. Praca z animacją. Uczniowie zapoznają się z animacją, a następnie w parach opracowują odpowiedzi na polecenia. Wybrana dwójka uczniów przedstawia swoją propozycję odpowiedzi. Nauczyciel i pozostali uczniowie mogą dopowiadać istotne, a nieuwzględnione informacje.

  2. Uczniowie analizują manifest konstytucyjny Mikołaja II i wykonują polecenia zawarte w ćwiczeniu 7.

  3. Nauczyciel przedstawia sylwetki dwóch Polaków: Romana Dmowskiego oraz Józefa Piłsudskiego i omawia ich stosunek oraz aktywność w wydarzeniach rewolucyjnych w latach 1905–1907.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel poleca, aby uczniowie podsumowali osiągnięcia i błędy rewolucjonistów oraz skutki, jakie przyniosły wydarzenia rewolucyjne zarówno dla Rosjan, jak i dla mieszkańców Królestwa Polskiego. Jedna osoba zapisuje wnioski na tablicy, może to zrobić w formie punktów albo mapy myśli.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, ocenia pracę grup uczniowskich.

Praca domowa:

Stwórz multimedialny slajd lub plakat przybliżający osobę Stefana Okrzei. W pracy zamieść informacje związane z upamiętnianiem jego osoby w polskiej kulturze XX w.

Materiały pomocnicze:

Pajewski J., Historia powszechna 1871–1918, Warszawa 2001.

Chwalba A., Historia Polski 1795–1918, Kraków 2001.

Sobczak J., Mikołaj II. Ostatni car Rosji, Warszawa 2003.

Blecharczyk K., Rocznica Października: skąd się wzięli bolszewicy?

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie na podstawie animacji i dołączonych do niej poleceń przygotowują notatkę lub prezentację będącą podsumowaniem lekcji.