Dla nauczyciela
Autor: Grzegorz Samotiuk
Przedmiot: Historia 2022, Historia
Temat: Wybuch rewolucji w Rosji w 1905 r. Polacy wobec rewolucji
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne :
Uczeń:
wymienia przyczyny wybuchu rewolucji w Rosji i na terenach Ziem Zabranych oraz w Królestwie Polskim;
wyjaśnia wpływ wojny rosyjsko‑japońskiej na wybuch rewolucji;
przedstawia oczekiwania i żądania poszczególnych grup społecznych na terenach rządzonych przez Mikołaja II;
opisuje sposób walki zbrojnej przedstawicieli ugrupowań socjalistycznych;
prezentuje stosunek caratu do rewolucjonistów i podjęte przez władcę reformy;
tłumaczy, dlaczego Polacy wzięli czynny udział w wydarzeniach rewolucyjnych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm,
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Na jego podstawie przygotowują się do lekcji.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy zawartość sekcji „Wprowadzenie”, przedstawia temat oraz cele zajęć.
Raport z przygotowań. Zalogowany na platformie nauczyciel, przy użyciu raportu, kontroluje przygotowanie uczniów do lekcji: weryfikuje, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca uczniom, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jeszcze jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel uzupełnia informacje.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel poleca, aby wybrani uczniowie (albo ochotnicy) przedstawili sytuację w Rosji na przełomie XIX i XX w., przebieg i skutki wojny rosyjsko‑japońskiej oraz założenia organizacji politycznych będących w opozycji do władzy cara. Jeśli trzeba, prowadzący zwraca uczniom uwagę na system rządów, proces rozwoju przemysłowego i sytuację robotników oraz innych grup społecznych.
Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup. Na podstawie wiedzy i dodatkowych źródeł uczniowskie zespoły przygotowują plakaty przedstawiające dążenia poszczególnych klas społecznych i środowisk w Rosji na początku XX w.:
grupa 1 – środowisko carskie,
grupa 2 – robotnicy,
grupa 3 – chłopi,
grupa 4 - burżuazja i inteligencja,
grupa 5 – wielcy posiadacze ziemscy i fabrykanci.
Prowadzący zajęcia ustala czas na pracę. Po jego upływie poszczególne grupy przedstawiają wynik swojej pracy.
Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów i przywołuje moment wybuchu rewolucji. Praca z animacją. Uczniowie zapoznają się z animacją, a następnie w parach opracowują odpowiedzi na polecenia. Wybrana dwójka uczniów przedstawia swoją propozycję odpowiedzi. Nauczyciel i pozostali uczniowie mogą dopowiadać istotne, a nieuwzględnione informacje.
Uczniowie analizują manifest konstytucyjny Mikołaja II i wykonują polecenia zawarte w ćwiczeniu 7.
Nauczyciel przedstawia sylwetki dwóch Polaków: Romana Dmowskiego oraz Józefa Piłsudskiego i omawia ich stosunek oraz aktywność w wydarzeniach rewolucyjnych w latach 1905–1907.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel poleca, aby uczniowie podsumowali osiągnięcia i błędy rewolucjonistów oraz skutki, jakie przyniosły wydarzenia rewolucyjne zarówno dla Rosjan, jak i dla mieszkańców Królestwa Polskiego. Jedna osoba zapisuje wnioski na tablicy, może to zrobić w formie punktów albo mapy myśli.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, ocenia pracę grup uczniowskich.
Praca domowa:
Stwórz multimedialny slajd lub plakat przybliżający osobę Stefana Okrzei. W pracy zamieść informacje związane z upamiętnianiem jego osoby w polskiej kulturze XX w.
Materiały pomocnicze:
Pajewski J., Historia powszechna 1871–1918, Warszawa 2001.
Chwalba A., Historia Polski 1795–1918, Kraków 2001.
Sobczak J., Mikołaj II. Ostatni car Rosji, Warszawa 2003.
Blecharczyk K., Rocznica Października: skąd się wzięli bolszewicy?
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie na podstawie animacji i dołączonych do niej poleceń przygotowują notatkę lub prezentację będącą podsumowaniem lekcji.