Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Uzupełnij tabelę w taki sposób, aby stworzyć zestawienie przedstawicieli i odpowiednich postulatów stronnictw politycznych będących w opozycji do systemu rządów Mikołaja II.

RDMAYuqJef2Rf
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
111
Ćwiczenie 2

Przyjrzyj się rysunkowi satyrycznemu i wykonaj polecenie.

Zapoznaj się z rysunkiem satyrycznym i wykonaj polecenie.

RkMOjqg5Zo3Nh
Źródło: polona.pl, domena publiczna.
R1PB899pVTXlh
Napisz, jak autor oceniał zmiany, które miał wprowadzić w swoim państwie Mikołaj II zgodnie z zapowiedziami w Manifeście Październikowym. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z treścią ulotki wyborczej polskiej partii Zjednoczenie Postępowe, która w wyniku rewolucyjnych zmian mogła legalnie funkcjonować na ziemiach Królestwa Polskiego w latach 1907–1917. Odpowiedz na pytania.

RWyvcUc4xQzqa
Źródło: polona.pl, domena publiczna.
RV7kWs3bGtGQZ
1. Jakie zarzuty stawia ugrupowanie rządzącym? (Uzupełnij) 2. Do jakich wartości odwołują się działacze partii, zabiegając o poparcie? (Uzupełnij) 3. Jak wytłumaczyć nazwę partii „Zjednoczenie postępowe”, biorąc pod uwagę przedstawione postulaty wyborcze. (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Przyjrzyj się pocztówce wydawanej w czasie działań rewolucyjnych w 1905 r. na ziemiach polskich. Zaproponuj podpis – hasło adekwatne do przekazu umieszczonego na obrazku. Uzasadnij swój wybór.

Zapoznaj się z pocztówką wydawaną w czasie działań rewolucyjnych w 1905 r. na ziemiach polskich. Zaproponuj podpis – hasło adekwatne do przekazu umieszczonego na obrazku. Uzasadnij swój wybór.

R19ezZvfKLYhc
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1LxAlh2DxwEk
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Przeczytaj fragment petycji robotniczej do cara, opracowanej w styczniu 1905 r. przez Stowarzyszenie Rosyjskich Robotników Fabrycznych, i odpowiedz na pytania.

Jan Sobczak Mikołaj II – ostatni car Rosji

Oto, Monarcho, nasze główne potrzeby, z którymi przyszliśmy do Ciebie. Każ i przysięgnij je zaspokoić, a uczynisz Rosję szczęśliwą i sławną, a imię swe utrwalisz w sercach naszych i naszych potomków, a nie każesz, nie odpowiesz na nasze błagania – umrzemy tutaj na tym placu, przed Twoim pałacem. Nie mamy dokąd ani po co dalej iść. Przed nami tylko dwie drogi: albo ku wolności i szczęściu, albo w mogiłę. Niechaj nasze życie stanie się ofiarą dla wymęczonej Rosji. Nie żal nam tej ofiary, składamy ją ochoczo.

c5 Źródło: Jan Sobczak, Mikołaj II – ostatni car Rosji, Warszawa 2003, s. 311.
R1FJ7OBiJA1Ce
1. Jaki jest stosunek robotników do osoby cara i państwa, którym włada? (Uzupełnij) 2. Jakie nadzieje wiążą robotnicy z wysłuchaniem przez cara ich próśb? (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z treścią odezwy Polskiej Partii Socjalistycznej po wydarzeniach tzw. krwawej środy, związanych z zamachami na rosyjskich funkcjonariuszy służb policyjnych, i odpowiedz na pytania.

R3ga8SUlvCUup
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1T25RfU7asAD
1. W jakim celu powstała powyższa broszura i do kogo jest skierowana? (Uzupełnij) 2. Jak działacze PPS tłumaczą zasadność swojego działania? (Uzupełnij) 3. Jakie środowiska były głównym celem zamachów PPS, a kogo chcieli oszczędzić? (Uzupełnij).
R3rQHvoD9skxQ
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
311
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenia.

Manifest konstytucyjny (17/30 X 1905)

My, Mikołaj Drugi, Cesarz i Samowładca Wszechrosyjski, Król Polski, Wielki Książę Finlandzki itd. – ogłaszamy wszystkim Naszym wiernym poddanym:

Rozruchy i wzburzenia w stolicach i wielu miejscowościach państwa Naszego wielką i ciężką boleścią przepełniły serca Nasze. Szczęście Cesarza rosyjskiego jest związane nierozerwalnie ze szczęściem ludu i boleść ludu jest jego boleścią. Skutkiem zaburzeń obecnie wynikłych może powstać głęboki rozłam wśród narodu i groźba dla całości i jedności Naszego państwa. […] Dla skuteczniejszego spełnienia ogólnych zamierzonych przez Nas do uspokojenia życia państwowego środków, My uznaliśmy za konieczne zjednoczyć działalność władz wyższych. Jako obowiązek rządu My wkładamy na niego wykonanie nieugiętej Naszej woli:

I. Obdarzenia ludności niewzruszonymi podstawami swobody obywatelskiej, na zasadach rzeczywistej nietykalności osoby, swobody sumienia, słowa, zgromadzeń i stowarzyszeń.

II. Nie wstrzymując zamierzonych wyborów do Izby Państwowej, powołania już teraz do udziału w Izbie Państwowej w miarę możności, w związku z krótkim terminem do zwołania Izby Państwowej, tych klas ludności, które obecnie są zupełnie pozbawione praw wyborczych, zapewniwszy następnie dalsze rozwinięcie podstawy powszechnego prawa wyborczego nowo utworzonemu systemowi prawodawczemu i przyjęcia jako stałego przepisu, aby żadne prawo nie mogło zyskać siły bez zezwolenia Izby Państwowej i aby wybranym przez naród była zapewniona możność rzeczywistego udziału w nadzorze nad zgodną z prawem działalnością ustanowionych przez Nas władz.

c7 Źródło: Manifest konstytucyjny (17/30 X 1905), [w:] Grzegorz Chomicki, Leszek Śliwa, Wiek XIX. Teksty źródłowe. Tematy lekcji i zagadnienia do historii w szkole średniej, Kraków 2001, s. 128–129.
R1Lv8yVXOG6CK
1. Jak car uzasadnia przyczyny wydania Manifestu? (Uzupełnij) 2. Wymień zawarte w dokumencie prawa, które świadczą o planach demokratyzacji życia w carskiej Rosji. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Przyjrzyj się brytyjskiemu rysunkowi satyrycznemu z 1904 r. i wykonaj polecenia.

Zapoznaj się z opisem brytyjskiego rysunku satyrycznego z 1904 r. i wykonaj polecenia.

R1GEoPTOvN58X
Tłumaczenie: Strateg. Rosyjski niedźwiedź (chytrze): „Ucieczka? Ani trochę. Ja tylko chcę ich zwabić!”.
Źródło: domena publiczna.
RSIu3oo4FHEnp
1. Wyjaśnij, kogo i w jakiej sytuacji symbolizuje zwierzę przedstawione na ilustracji. (Uzupełnij) 2. Wytłumacz cel powstania rysunku i wyjaśnij, jaki efekt chciał osiągnąć jego autor. (Uzupełnij).