Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Marzec 1968 r.
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia przyczyny wydarzeń z marca 1968 r.;
wyjaśnia, dlaczego władzom komunistycznym zależało na stworzeniu konfliktu między robotnikami a środowiskami inteligencji;
tłumaczy, czym była nagonka antysemicka i dlaczego w 1968 i 1969 r. Polskę opuściło kilkanaście tysięcy osób pochodzenia żydowskiego;
porównuje wydarzenia z czerwca 1956 r. oraz marca 1968 r.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Marzec 1968 r.”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” oraz tekstami źródłowymi w sekcji „Linia chronologiczna”.
Dwaj chętni lub wybrani uczniowie (albo dwie grupy liczące maksymalnie trzy osoby) przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj” oraz odpowiednich filmów z sekcji „Film + Sprawdź się”:
grupa 1 – Napięcia w partii komunistycznej i krytyka Gomułki oraz Dziady Mickiewicza – zakazana sztuka (film: Protesty studenckie w 1968 r.),
grupa 2 – Antysemicka nagonka i fala emigracji (film: Antysemicka nagonka).
Uczniowie mogą też korzystać z tekstów źródłowych będących częścią linii chronologicznej.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat zajęć, ustala cele lekcji.
Raport z przygotowań. Nauczyciel przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Uczniowie próbują intuicyjnie zadać pytania, na które odpowiedzą w trakcie lekcji (będą to obowiązujące ich kryteria sukcesu).
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Wskazani przed lekcją uczniowie prezentują i omawiają efekty swojej pracy. Nauczyciel oraz inni uczniowie zadają pytania prezentującym, w razie potrzeby uzupełniają ich wypowiedzi.
Praca z multimedium („Linia chronologiczna”). Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium. Uczniowie odczytują polecenie 2: „Wyjaśnij, na czym polegał wpływ wojny sześciodniowej na sytuację w Polsce w 1968 r.” i wykonują je w parach. Następnie wybrane osoby dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy, nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Uczniowie tworzą czteroosobowe grupy (mogą to zrobić, odliczając do czterech). Nauczyciel odtwarza film o antysyjonistycznej nagonce w roku 1968, a następnie prosi, aby uczniowie w zespołach wykonali polecenie 3 – scharakteryzowali jej skutki dla polskiego społeczeństwa oraz kultury. Wskazana przez nauczyciela grupa prezentuje swoją propozycję odpowiedzi, pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o porównanie wystąpień społecznych z czerwca 1956 r. z tymi z marca 1968 r. Jakie różnice (a może podobieństwa) zauważają? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie zajęć i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Nauczyciel ocenia prezentacje przygotowane przez uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 3 i 4 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
(Dla uczniów chętnych) Poszukaj w swoim otoczeniu osób, które pamiętają wydarzenia z 1968 r., a być może znały osoby, które zostały zmuszone do opuszczenia wówczas Polski. Zbierz ich wspomnienia w formie notatki albo prezentacji.
Materiały pomocnicze:
Źródła do dziejów Polski w XIX i XX wieku. Wybór tekstów źródłowych, t. 5, 1945–1956, oprac. A. Koseski, J.R. Szaflik, R. Turkowski, Pułtusk 2004.
Źródła do dziejów Polski w XIX i XX wieku. Wybór tekstów źródłowych, t. 6, 1956–1989, cz. 1, oprac. A. Koseski, J.R. Szaflik, R. Turkowski, Pułtusk 2004.
Najnowsza historia Polski na tle międzynarodowym. Teksty źródłowe, wybór i oprac. Z.J. Michalski, M. Wilk, Łódź 2000.
Najnowsza historia polityczna Polski. Wybór źródeł, cz. 6, 1956–1970, oprac. W. Kozub‑Ciembroniewicz, J.M. Majchrowski, Kraków 1994.
Dzieje Żydów w Polsce 1944–1968. Teksty źródłowe, oprac. A. Cała, H. Datner‑Śpiewak, Warszawa 1997.
Wskazówki metodyczne:
Zarówno linia chronologiczna, jak i filmy mogą być wykorzystane do lekcji powtórkowej poświęconej wystąpieniom społecznym w okresie PRL.