Dla nauczyciela
Autor: Michał Niedźwiedź
Przedmiot: Matematyka
Temat: Porządkowanie wielomianów
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
porządkuje wielomiany z jedną zmienną oraz wielomiany z kilkoma zmiennymi,
wykorzystuje umiejętności nabyte przy przekształcaniu wyrażeń algebraicznych,
tworzy algorytmy porządkowania wielomianów ze względu na stopień jednomianów składowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
dyskusja;
liga zadaniowa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przed lekcją analizują samodzielnie prezentację multimedialną.
Faza wstępna:
Wskazanie przez nauczyciela tematu: „Porządkowanie wielomianów” i celów zajęć, przejście do wspólnego ustalenia kryteriów sukcesu.
Rozpoznawanie wiedzy uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie podzieleni na 4‑5 osobowe grupy zapoznają się z Przykładami 1 i 2 w sekcji „Przeczytaj”. Każda z grup zapisuje trzy pytania do materiału. Następnie na forum klasy przedstawiciele grup przedstawiają pytania. Uczniowie porównują je z pytaniami, które postawili na początku lekcji. Udzielają na nie odpowiedzi, nauczyciel ewentualnie uzupełnia je.
Nauczyciel wyjaśnia uczniom pojęcie wielomianu symetrycznego i przedstawia Przykłady 3, 4 i 5.
Uczniowie, pracując nadal w tych samych grupach, analizują Przykłady 6 i 7. W razie problemów, mogą prosić o pomoc kolegów z innej grupy.
Kolejny etap to liga zadaniowa - uczniowie wykonują w grupach na czas ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”, a następnie omawiają zadania na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji: „Porządkowanie wielomianów” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli? Na koniec prosi chętnego ucznia o podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Polecenie 2 pod prezentacją multimedialną. Następnie układają dwa analogiczne przykłady i samodzielnie je rozwiązują.
Materiały pomocnicze:
Materiały pomocnicze:
Prezentacja multimedialna może zostać wykorzystana jako materiał powtórzeniowy, przed sprawdzianem z działu Wielomiany.