Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Prawo Bernouliego |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne: Zakres rozszerzony Przeznaczony do kształcenia w zakresie wykraczającym poza zakres przewidziany dla profilu rozszerzonego. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Ciśnienie hydrostatyczne w obliczeniach” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uczniowie wykonują proste doświadczenie, dmuchając między dwie kartki papieru ustawione równolegle do siebie w niewielkiej odległości (1 – 2 cm). Następnie zgłaszają pomysły, jaka jest przyczyna tego, że kartek nie udało się w ten sposób rozdzielić. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wprowadza prawo Bernoulliego, wyjaśniając wielkości występujące w równaniu za pomocą Rys. 1. Uczniowie próbują określić na podstawie równania, jak zmienia się ciśnienie płynu, gdy wpływa on do zwężenia przewodu. Nauczyciel omawia niektóre zastosowania tego prawa. Uczniowie próbują znaleźć więcej przykładów z życia codziennego, w których spotykamy się z tym zjawiskiem. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w grupach rozwiązują zadania 3, 4, 6, 7 i 8 z zestawu ćwiczeń i następnie dyskutują odpowiedzi na forum klasy. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie rozwiązują pozostałe zadania z zestawu ćwiczeń w celu utrwalenia wiadomości. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film można wykorzystać na lekcji i połączyć z wykonaniem zadań tam zawartych oraz przedyskutowaniem wyników. Może też być wykorzystany przez uczniów do powtórzenia i utrwalenia wiadomości. |