Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Marcin Sz. Małecki, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: W jaki sposób roztworzyć miedź, srebro i złoto?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VIII. Reakcje utleniania i redukcji. Uczeń:
6) przewiduje kierunek przebiegu reakcji utleniania‑redukcji na podstawie wartości potencjałów standardowych półogniw; pisze odpowiednie równania reakcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia różnice w reaktywności miedzi, srebra i złota;
zapisuje równania reakcji chemicznych pomiędzy złotem a wodą królewską;
zapisuje równania reakcji chemicznych miedzi i srebra z kwasami utleniającymi;
korzystając z wirtualnego laboratorium, wykonuje eksperyment, w wyniku którego roztwarza miedź, srebro i złoto.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
praktyczna.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
wirtualne laboratorium
ćwiczenia uczniowskie;
technika bateria.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda/pisak.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wyświetla okładkę e‑materiału. Następnie prosi chętnego ucznia o przeczytanie na głos tekstu we wprowadzeniu. Uczniowie dyskutują wraz z nauczycielem jakie jest rozwiązanie zagadki. Uczniowie zapisują swoje odpowiedzi na kartkach.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się wyjaśnić na czym polega roztwarzanie metali.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej układ okresowy pierwiastków chemicznych. Prosi uczniów o wskazanie 11. grupy układu okresowego. Uczniowie wymieniają pierwiastki znajdujące się w grupie 11. oraz wyjaśniają, jak zmieniają się właściwości pierwiastków w grupie na przykładzie reaktywności. Wyjaśniają to na podstawie potencjałów standardowych. Zaistniałe niezrozumiale kwestie wyjaśnia na forum klasy nauczyciel.
Nauczyciel omawia z uczniami reakcje kwasów utleniających z metalami grupy 11. W przypadku napotkania trudności uczniowie mogą wesprzeć się e‑materiałem w sekcji „przeczytaj”. Wyjaśnia jakie związki powstają. Omawia z uczniami, do którego stopnia utlenienia utleniają się metale i dlaczego złoto nie reaguje. Następnie omawia z uczniami reaktywność złota względem wody królewskiej. Uczniowie wykonują polecenie nr 1 zawarte w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj”. Chętny uczeń zapisuje przebieg reakcji na tablicy. Inny chętny uczeń zapisuje przebieg reakcji miedzi z kwasem azotowym(V). Pozostali uczniowie i nauczyciel weryfikują poprawność zapisu. Powrót do fazy wstępnej i ponowne zdefiniowanie roztwarzania i skorygowanie z wypowiedziami wcześniejszymi.
Nauczyciel poleca uczniom pracę w parach z wirtualnym laboratorium. Uczniowie przeprowadzają eksperyment porównując reaktywność miedziowców względem kwasu azotowego(V) o różnych stężeniach i wody królewskiej.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel pyta uczniów o rozwiązanie zagadki ze wstępu.
Uczniowie na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% zaznaczają cenkami w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w 100%, zastanawiają się w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wirtualne laboratorium może zostać wykorzystane podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje planszę z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5–10% do oceny stopnia opanowania zagadnień oraz cenki dla uczniów.