Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Marcin Sz. Małecki, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: W jaki sposób roztworzyć miedź, srebro i złoto?

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VIII. Reakcje utleniania i redukcji. Uczeń:

6) przewiduje kierunek przebiegu reakcji utleniania‑redukcji na podstawie wartości potencjałów standardowych półogniw; pisze odpowiednie równania reakcji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia różnice w reaktywności miedzi, srebra i złota;

  • zapisuje równania reakcji chemicznych pomiędzy złotem a wodą królewską;

  • zapisuje równania reakcji chemicznych miedzi i srebra z kwasami utleniającymi;

  • korzystając z wirtualnego laboratorium, wykonuje eksperyment, w wyniku którego roztwarza miedź, srebro i złoto.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • praktyczna.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza materiału źródłowego;

  • wirtualne laboratorium

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • technika bateria.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda/pisak.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wyświetla okładkę e‑materiału. Następnie prosi chętnego ucznia o przeczytanie na głos tekstu we wprowadzeniu. Uczniowie dyskutują wraz z nauczycielem jakie jest rozwiązanie zagadki. Uczniowie zapisują swoje odpowiedzi na kartkach.

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.

  3. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się wyjaśnić na czym polega roztwarzanie metali.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej układ okresowy pierwiastków chemicznych. Prosi uczniów o wskazanie 11. grupy układu okresowego. Uczniowie wymieniają pierwiastki znajdujące się w grupie 11. oraz wyjaśniają, jak zmieniają się właściwości pierwiastków w grupie na przykładzie reaktywności. Wyjaśniają to na podstawie potencjałów standardowych. Zaistniałe niezrozumiale kwestie wyjaśnia na forum klasy nauczyciel.

  2. Nauczyciel omawia z uczniami reakcje kwasów utleniających z metalami grupy 11. W przypadku napotkania trudności uczniowie mogą wesprzeć się e‑materiałem w sekcji „przeczytaj”. Wyjaśnia jakie związki powstają. Omawia z uczniami, do którego stopnia utlenienia utleniają się metale i dlaczego złoto nie reaguje. Następnie omawia z uczniami reaktywność złota względem wody królewskiej. Uczniowie wykonują polecenie nr 1 zawarte w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj”. Chętny uczeń zapisuje przebieg reakcji na tablicy. Inny chętny uczeń zapisuje przebieg reakcji miedzi z kwasem azotowym(V). Pozostali uczniowie i nauczyciel weryfikują poprawność zapisu. Powrót do fazy wstępnej i ponowne zdefiniowanie roztwarzania i skorygowanie z wypowiedziami wcześniejszymi.

  3. Nauczyciel poleca uczniom pracę w parach z wirtualnym laboratorium. Uczniowie przeprowadzają eksperyment porównując reaktywność miedziowców względem kwasu azotowego(V) o różnych stężeniach i wody królewskiej.

  4. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów o rozwiązanie zagadki ze wstępu.

  2. Uczniowie na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% zaznaczają cenkami w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w 100%, zastanawiają się w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy?

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Wirtualne laboratorium może zostać wykorzystane podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.

Materiały pomocnicze:

Nauczyciel przygotowuje planszę z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5–10% do oceny stopnia opanowania zagadnień oraz cenki dla uczniów.