Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RtRbTL92se7zz1
Ćwiczenie 1
Połącz w pary poniższe pojęcia z ich wyjaśnieniem. roztwarzanie Możliwe odpowiedzi: 1. zwyczajowa nazwa metali będących wysoce odpornych chemicznie. Metale o dodatnim potencjale standardowym, 2. metale o niskiej reaktywności, jednakże wyższej niż metale szlachetne. Są to metale, które mają dodatni potencjał standardowy, 3. przechodzenie substancji stałej do roztworu w wyniku zachodzącej reakcji chemicznej, 4. siła elektromotoryczna, wytworzona przez metal zanurzony w roztworze swojej soli względem elektrody wodorowej, której potencjał standardowy równy jest 0,0 V potencjał standardowy Możliwe odpowiedzi: 1. zwyczajowa nazwa metali będących wysoce odpornych chemicznie. Metale o dodatnim potencjale standardowym, 2. metale o niskiej reaktywności, jednakże wyższej niż metale szlachetne. Są to metale, które mają dodatni potencjał standardowy, 3. przechodzenie substancji stałej do roztworu w wyniku zachodzącej reakcji chemicznej, 4. siła elektromotoryczna, wytworzona przez metal zanurzony w roztworze swojej soli względem elektrody wodorowej, której potencjał standardowy równy jest 0,0 V metale szlachetne Możliwe odpowiedzi: 1. zwyczajowa nazwa metali będących wysoce odpornych chemicznie. Metale o dodatnim potencjale standardowym, 2. metale o niskiej reaktywności, jednakże wyższej niż metale szlachetne. Są to metale, które mają dodatni potencjał standardowy, 3. przechodzenie substancji stałej do roztworu w wyniku zachodzącej reakcji chemicznej, 4. siła elektromotoryczna, wytworzona przez metal zanurzony w roztworze swojej soli względem elektrody wodorowej, której potencjał standardowy równy jest 0,0 V metale półszlachetne Możliwe odpowiedzi: 1. zwyczajowa nazwa metali będących wysoce odpornych chemicznie. Metale o dodatnim potencjale standardowym, 2. metale o niskiej reaktywności, jednakże wyższej niż metale szlachetne. Są to metale, które mają dodatni potencjał standardowy, 3. przechodzenie substancji stałej do roztworu w wyniku zachodzącej reakcji chemicznej, 4. siła elektromotoryczna, wytworzona przez metal zanurzony w roztworze swojej soli względem elektrody wodorowej, której potencjał standardowy równy jest 0,0 V
1
Ćwiczenie 2

Zaznacz poprawną odpowiedź.

RP7Fh7NRawid21
Czym jest woda królewska? Możliwe odpowiedzi: 1. Woda królewska jest mieszaniną dwóch kwasów. Jeden należy do najsilniejszych kwasów tlenowych, drugi natomiast należy do kwasów beztlenowych i występuje m.in. w żołądku człowieka, 2. Woda do mycia wyrobów ze złota i srebra, 3. Mieszanina kwasów azotowego(V) i solnego (chlorowodorowego), 4. Mieszanina wodorotlenków wapnia i litu
1
Ćwiczenie 3

Zaznacz poprawną odpowiedź.

R18SSKWVfjPNL1
Jak się zachowuje reaktywność z grupy miedziowców? Możliwe odpowiedzi: 1. Rośnie w dół grupy, 2. Maleje w dół grupy, 3. Nie zmienia się, 4. Maleje w górę grupy
1
Ćwiczenie 4

Zaznacz poprawną odpowiedź.

RAOsWa5A2y8d91
Jakiego kwasu należy użyć, aby roztworzyć srebro? Możliwe odpowiedzi: 1. kwasu azotowego(V), 2. kwasu solnego (chlorowodorowego), 3. kwasu węglowego, 4. kwasu bromowodorowego
2
Ćwiczenie 5
RfVPuMB70rkzS
Uzupełnij luki, tak aby powstało równanie reakcji złota z wodą królewską. Au+1. 4, 2. NO3-, 3. 6, 4. 2, 5. NO, 6. N2O5, 7. ClO-, 8. 5, 9. H3O+Cl-+1. 4, 2. NO3-, 3. 6, 4. 2, 5. NO, 6. N2O5, 7. ClO-, 8. 5, 9. H3O++41. 4, 2. NO3-, 3. 6, 4. 2, 5. NO, 6. N2O5, 7. ClO-, 8. 5, 9. H3O+AuCl4-+1. 4, 2. NO3-, 3. 6, 4. 2, 5. NO, 6. N2O5, 7. ClO-, 8. 5, 9. H3O++1. 4, 2. NO3-, 3. 6, 4. 2, 5. NO, 6. N2O5, 7. ClO-, 8. 5, 9. H3O+H2O
21
Ćwiczenie 6

Zapisz równanie reakcji miedzi ze stężonym kwasem azotowym(V). Współczynniki dobierz, stosując metodę bilansu elektronowego.

RGmiWIjQfu1cH
(Uzupełnij).
RUzR1GrUAuh0R
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Czy mając do dyspozycji stężony roztwór kwasu azotowego(V), będziesz w stanie rozróżnić biżuterię mosiężną (stop miedzi i cynku) od biżuterii złotej? Odpowiedź uzasadnij.

R1UV9uPLJyTWc
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Korzystając z potencjałów standardowych, wyjaśnij różnice w reaktywności metali z grupy miedziowców z rozcieńczonym roztworem kwasu azotowego(V).

Reakcja połówkowa

Potencjał standardowy (E°)

Cu2++2 e-Cu

0,34 V

Ag++e-Ag

0,80 V

Au3++3 e-Au

1,42 V

NO3-+4 H3O++3 e-NO+6 H2O

0,96 V

RdrUnob54fEkC
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Ile gramów srebra należy użyć, aby otrzymać 15 g azotanu(V) srebra(I) w wyniku reakcji srebra z rozcieńczonym kwasem azotowym(V). W obliczeniach przyjmij, że reakcja zachodzi ze 100% wydajnością. Wynik zaokrąglij z dokładnością do jednego miejsca po przecinku.

Uwaga: Masa molowa Ag wynosi 107,8700 gmol, masa molowa azotanu srebra 169,8740 gmol.

Skorzystaj z kalkulatora mas molowych:

R17Xa3wtNrjeI
Przycisk do uruchomienia kalkulatora. Pozwala na wprowadzenie za pomocą klawiatury wzoru chemicznego związku, którego masa molowa jest przeliczana. Jednostka masy molowej to gramy na mol. Pod przeliczoną wartością masy pojawia się tabela ze szczegółami dotyczącymi zawartości pierwiastkowej związku: ich nazwy, symbole, masy atomowe, liczba i procent masowy.
Kalkulator pozwala na obliczenie mas jedynie niektórych typów połączeń. W przypadku wprowadzenia do kalkulatora wzoru związku zawierającego nawias lub zapis jonowy, kalkulator może działać nieprawidłowo.
R1AIk7TJJsMUM
(Uzupełnij).