Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
11
Laboratorium 1

Czy wiesz, w jaki sposób można roztworzyć miedź, srebro oraz złoto? Wiesz, jakich wyników można się spodziewać? W poniższym wirtualnym laboratorium będziesz mógł sprawdzić, jak wykonać taki eksperyment. W dzienniku spróbuj opisać ten eksperyment. Zapisz hipotezę, zanotuj swoje obserwacje i wyniki, a następnie zapisz wnioski. 
W wirtualnym laboratorium należy przygotować wodę królewską (40 cm3). Pamiętaj, że jest to mieszanina stężonych kwasów: chlorowodorowego oraz azotowego(V) w stosunku objętościowym 3:1.

R1JfCb4I7JusF1
Wirtualne laboratorium pt. W jaki sposób roztworzyć miedź, srebro i złoto?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Podpowiedźgreenwhite
R1Dtuhzm97B2Y
Analiza eksperymentu: Roztwarzanie miedzi, srebra i złota. Problem badawczy: Czy miedź, srebro i złoto roztwarzają się w kwasie azotowym(V), kwasie chlorowodorowym oraz w wodzie królewskiej?. Hipoteza: (Uzupełnij). Sprzęt laboratoryjny: (Uzupełnij). Odczynniki chemiczne: (Uzupełnij). Przebieg eksperymentu: (Uzupełnij) Obserwacje: (Uzupełnij) Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij) Równanie reakcji chemicznej: Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Laboratorium 1

Czy wiesz, w jaki sposób można roztworzyć miedź, srebro oraz złoto? Wiesz, jakich wyników można się spodziewać? Zapoznaj się z opisem eksperymentów, a na koniec rozwiąż zadania sprawdzające.

Analiza eksperymentu: roztwarzanie miedzi, srebra i złota.

Problem badawczy: Czy miedź, srebro i złoto roztwarzają się w kwasie azotowym(V), kwasie chlorowodorowym oraz w wodzie królewskiej?

Hipoteza: Woda królewska roztwarza wszystkie badane metale.

Sprzęt laboratoryjny:

  • statyw na probówki – prostokątny sprzęt laboratoryjny z rzędami otworów, w których umieszczane są probówki;

  • probówki – podłużne naczynie szklane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;

  • cylindry miarowe – podłużne szklane naczynie laboratoryjne w kształcie walca z umieszczoną na ściance podziałką objętości. Cylindry służą do odmierzania cieczy;

  • zlewka – naczynie szklane o kształcie cylindrycznym, stosowane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;

  • pipety Pasteura – wąska rurka pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki;

  • łyżeczki – długi trzonek wykonany ze szkła, porcelany lub metalu zakończony z jednej strony łyżeczką. Służy do nabierania sypkich substancji chemicznych.

Odczynniki chemiczne:

  • wiórki metali miedzi, srebra i złota;

  • 35% kwas chlorowodorowy (HCl);

  • 1 moldm3 kwas azotowy(V) (HNO3);

  • 35% kwas azotowy(V) (HNO3)

Przebieg eksperymentu:

Doświadczenie 1 – miedź

  1. Przygotowano wodę królewską – w tym celu odmierzono za pomocą cylindrów miarowych 30 cm3 35% HCl10 cm3 35% HNO3, a następnie ostrożnie przelano je do zlewki i wymieszano.

  2. Do czterech probówek dodano wiórki miedzi.

  3. Do pierwszej probówki dodano rozcieńczony kwas azotowy(V) (35%), do drugiej stężony kwas azotowy(V) (1 moldm3), do trzeciej wodę królewską, a do czwartej rozcieńczony kwas chlorowodorowy (35%) i obserwowano zachodzące zmiany.

Doświadczenie 2 – srebro

  1. Przygotowano wodę królewską – w tym celu odmierzono za pomocą cylindrów miarowych 30 cm3 35% HCl10 cm3 35% HNO3, a następnie ostrożnie przelano je do zlewki i wymieszano.

  2. Do czterech probówek dodano wiórki srebra.

  3. Do pierwszej probówki dodano rozcieńczony kwas azotowy(V) (35%), do drugiej stężony kwas azotowy(V) (1 moldm3), do trzeciej wodę królewską, a do czwartej rozcieńczony kwas chlorowodorowy (35%) i obserwowano zachodzące zmiany.

Doświadczenie 3 – złoto

  1. Przygotowano wodę królewską – w tym celu odmierzono za pomocą cylindrów miarowych 30 cm3 35% HCl10 cm3 35% HNO3, a następnie ostrożnie przelano je do zlewki i wymieszano.

  2. Do czterech probówek dodano wiórki złota.

  3. Do pierwszej probówki dodano rozcieńczony kwas azotowy(V) (35%), do drugiej stężony kwas azotowy(V) (1 moldm3), do trzeciej wodę królewską, a do czwartej rozcieńczony kwas chlorowodorowy (35%) i obserwowano zachodzące zmiany.

Obserwacje:

Doświadczenie 1 – miedź: Miedź roztwarza się w rozcieńczonym i stężonym kwasie azotowym(V) oraz wodzie królewskiej. Podczas tego procesu obserwuje się zmianę barwy roztworów z bezbarwnej na niebieską oraz wydzielanie gazu. W rozcieńczonym kwasie azotowym(V) wydziela się bezbarwny gaz, który po chwili przyjmuje brunatne zabarwienie. W stężonym kwasie azotowym(V) oraz wodzie królewskiej wydziela się brunatny gaz. Miedź nie roztwarza się w kwasie chlorowodorowym, nie obserwuje się żadnych zmian.

Doświadczenie 2 – srebro: Srebro roztwarza się w rozcieńczonym i stężonym kwasie azotowym(V) oraz wodzie królewskiej. Podczas tego procesu obserwuje się zmianę barwy roztworów z bezbarwnej na niebieską ora wydzielanie gazu. W rozcieńczonym kwasie azotowym(V) wydziela się bezbarwny gaz, który po chwili przyjmuje brunatne zabarwienie. W stężonym kwasie azotowym(V) oraz wodzie królewskiej wydziela się brunatny gaz. Srebro nie roztwarza się w kwasie chlorowodorowym, nie obserwuje się żadnych zmian.

Doświadczenie 3 – złoto: Złoto roztwarza się tylko w wodzie królewskiej. Podczas tego procesu obserwuje się zmianę barwy roztworu z bezbarwnej na niebieską oraz wydzielanie brunatnego gazu. Złoto nie roztwarza się w rozcieńczonym i stężonym kwasie azotowym(V) oraz kwasie chlorowodorowym, nie obserwuje się żadnych zmian.

Wyniki: Miedź i srebro reagują z kwasem azotowym(V), czyli kwasem o właściwościach utleniających oraz z wodą królewską. Złoto roztwarza się tylko przy użyciu wody królewskiej.

Wnioski: Bezbarwny gaz to tlenek azotu(II), natomiast brunatny gaz to tlenek azotu(IV). Bezbarwny tlenek azotu(II) utlenia się w obecności tlenu z powietrza do brunatnego tlenku azotu(IV). Za niebieskie zabarwienie roztworów odpowiadają jony miedzi na plus drugim stopniu utlenienia, Cu2+.

Hipoteza została potwierdzona.

Ćwiczenie 1
RgjiY8qBJu6K7
Do czego służy pipeta Pasteura? Możliwe odpowiedzi: 1. Do mieszania cieczy., 2. Do pobierania cieczy., 3. Do skraplania cieczy.
Ćwiczenie 2
RiLKMl8xxY52M
Który metal roztwarza się tylko w wodzie królewskiej? Możliwe odpowiedzi: 1. srebro, 2. złoto, 3. miedź