Dla nauczyciela
Konspekt (scenariusz) lekcji
Imię i nazwisko autora: | Ewelina Kędzierska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Cechy obrazów powstających w soczewkach |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. X. Fale i optyka. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | ISBE |
Metody nauczania: | merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, podsumowująca rozmowa kierowana. |
Formy zajęć: | - dyskusja grupowa, |
Środki dydaktyczne: | tablica multimedialna / rzutnik, soczewka skupiająca i rozpraszająca, laser, zestaw do prezentacji doświadczeń z optyki |
Materiały pomocnicze: | brak |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Pierwszym celem, jak i kluczowym aspektem działań nauczyciela, jest wprowadzenie do tematu i zaciekawienie uczniów poprzez odniesienie do życia codziennego, np. opowiedzenie im o tym, gdzie w otaczającej ich rzeczywistości mogą zetknąć się z soczewkami – pokazanie kilku przykładów w klasie (np. soczewki okularowe uczniów, lupa, luneta, aparat fotograficzny, krople wody). Uczeń, po takim wstępie, powinien wiedzieć, że nie uczy się o czymś, co jest oderwane od rzeczywistości. Nauczyciel, z wykorzystaniem zestawu do optyki, pokazuje uczniom, w jaki sposób działają soczewki. Nauczyciel rozpoznaje wiedzę wyjściową uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązuje do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej. Uczniowie przypominają sobie podstawowe informacje na temat soczewek. | |
Faza realizacyjna: | |
• Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu: • Rekonstruowanie wiedzy uczniów poprzez wspólne wykonanie zadań dołączonych do materiału: | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel przypomina uczniom najważniejsze informacje z lekcji. Następnie przeprowadza z uczniami rozmowę, w trakcie której uczniowie zadają pytania dotyczące niejasnych kwestii, a następnie odpowiadają na krótkie pytania nauczyciela dotyczące materiału przedstawionego na bieżącej lekcji. | |
Praca domowa: | |
W celu utrwalenia wiadomości, wykonanie zadania 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Uczniowie mogą zapoznać się w domu z załączonym do materiału filmem samouczkiem przed lub po lekcji. |