Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Konspekt (scenariusz) lekcji

Imię i nazwisko autora:

Ewelina Kędzierska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Cechy obrazów powstających w soczewkach

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe.
Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem.

X. Fale i optyka.
Uczeń: 18) rysuje konstrukcyjnie obrazy wytworzone przez soczewki; stosuje do obliczeń równanie soczewki.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wyjaśni, czym są i jaką rolę spełniają w optyce soczewki,

  2. omówi wielkości opisujące soczewki,

  3. wyprowadzi równanie soczewki,

  4. na podstawie równania soczewki przeanalizuje, jak zmieniają się cechy obrazu,

  5. zastosuje poznane informacje do rozwiązywania zadań problemowych i rachunkowych.

Strategie nauczania:

ISBE

Metody nauczania:

merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, podsumowująca rozmowa kierowana.

Formy zajęć:

- dyskusja grupowa,
- praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

tablica multimedialna / rzutnik, soczewka skupiająca i rozpraszająca, laser, zestaw do prezentacji doświadczeń z optyki

Materiały pomocnicze:

brak

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Pierwszym celem, jak i kluczowym aspektem działań nauczyciela, jest wprowadzenie do tematu i zaciekawienie uczniów poprzez odniesienie do życia codziennego, np. opowiedzenie im o tym, gdzie w otaczającej ich rzeczywistości mogą zetknąć się z soczewkami – pokazanie kilku przykładów w klasie (np. soczewki okularowe uczniów, lupa, luneta, aparat fotograficzny, krople wody). Uczeń, po takim wstępie, powinien wiedzieć, że nie uczy się o czymś, co jest oderwane od rzeczywistości. Nauczyciel, z wykorzystaniem zestawu do optyki, pokazuje uczniom, w jaki sposób działają soczewki. Nauczyciel rozpoznaje wiedzę wyjściową uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązuje do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej. Uczniowie przypominają sobie podstawowe informacje na temat soczewek.

Faza realizacyjna:

• Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu:
– nauczyciel przypomina, czym jest soczewka, podaje wielkości opisujące soczewki i zależności między nimi,
– uczniowie słuchają nauczyciela i zadają pytania dotyczące niejasnych kwestii,
– nauczyciel wyprowadza na tablicy równanie soczewki z zależności trygonometrycznych, a następnie omawia je dokładnie.

• Rekonstruowanie wiedzy uczniów poprzez wspólne wykonanie zadań dołączonych do materiału:
– uczniowie wykonują wspólnie z nauczycielem na tablicy zadania nr 5, 6 i 7 z zestawu ćwiczeń,
– uczniowie wykonują samodzielnie zadania 1‑4,
– nauczyciel omawia na tablicy rozwiązanie zadania 1‑4.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel przypomina uczniom najważniejsze informacje z lekcji. Następnie przeprowadza z uczniami rozmowę, w trakcie której uczniowie zadają pytania dotyczące niejasnych kwestii, a następnie odpowiadają na krótkie pytania nauczyciela dotyczące materiału przedstawionego na bieżącej lekcji.

Praca domowa:

W celu utrwalenia wiadomości, wykonanie zadania 8 z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie mogą zapoznać się w domu z załączonym do materiału filmem samouczkiem przed lub po lekcji.