Scenariusz lekcji

Autor: Jolanta Loritz‑Dobrowolska

Przedmiot: Biologia

Temat: Porozumienia międzynarodowe zawarte dla ochrony bioróżnorodności

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Cele kształcenia - wymagania ogólne
VI. Rozwijanie postawy szacunku wobec przyrody i środowiska. Uczeń:
1) rozumie zasadność ochrony przyrody;
2) prezentuje postawę szacunku wobec wszystkich istot żywych oraz odpowiedzialnego i świadomego korzystania z dóbr przyrody;
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Różnorodność biologiczna, jej zagrożenia i ochrona. Uczeń:
7) uzasadnia konieczność stosowania różnych form ochrony przyrody, w tym Natura 2000;
8) uzasadnia konieczność współpracy międzynarodowej (CITES, Konwencja o Różnorodności Biologicznej, Agenda 21) dla ochrony różnorodności biologicznej;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania ogólne
VI. Rozwijanie postawy szacunku wobec przyrody i środowiska. Uczeń:
1) rozumie zasadność ochrony przyrody;
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XVIII. Różnorodność biologiczna, jej zagrożenia i ochrona. Uczeń:
7) uzasadnia konieczność stosowania różnych form ochrony przyrody, w tym Natura 2000;
8) uzasadnia konieczność współpracy międzynarodowej (CITES, Konwencja o Różnorodności Biologicznej, Agenda 21) dla ochrony różnorodności biologicznej;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne
Uczeń:

  • gromadzi, analizuje i opracowuje informacje;

  • charakteryzuje międzynarodowe konwencje oraz organizacje ekologiczne;

  • przedstawia udział Polski w międzynarodowych porozumieniach na rzecz ochrony bioróżnorodności.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • strategia kształcenia wyprzedzającego;

  • operacjonizm.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka;

  • praca z tekstem: analiza i opracowanie danych;

  • dyskusja;

  • metaplan.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • Kwestionariusz (zał. 1).

Przed lekcją

Uczniowie zapoznają się z treścią e‑podręcznika. Chętni uczniowie zbierają po 2‑3 wypowiedzi nauczycieli, sąsiadów, rodziny itp. na temat znajomości międzynarodowych form ochrony bioróżnorodności (kwestionariusz - zał. 1)

Przebieg zajęć

Faza wstępna

  1. Nauczyciel pyta, jakie są odczucia uczniów, którzy przeprowadzali ankiety i jakie były reakcje respondentów. Uczniowie odpowiadają – pogadanka.

Faza realizacyjna

  1. Uczniowie w grupach analizują wyniki „swoich” ankiet, po czym na tablicy tworzą wspólną tabelę porównawczą.

  2. Uczniowie w drodze dyskusji formułują wnioski na temat stanu świadomości społeczeństwa o międzynarodowej ochronie bioróżnorodności, zapisują je. Nauczyciel podaje informację: „Przeprowadzone na zlecenie Ministerstwa Środowiska badania świadomości i zachowań ekologicznych mieszkańców Polski zrealizowane w 2014 r. wskazują, że 35% respondentów zna i rozumie pojęcie „bioróżnorodność”, 32% wie, co to jest Natura 2000” (źródło: UCHWAŁA NR 213 RADY MINISTRÓW z dnia 6 listopada 2015 r. w sprawie zatwierdzenia „Programu ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej wraz z Planem działań na lata 2015–2020”).” Uczniowie porównują te wyniki z uzyskanymi.

  3. Uczniowie w grupach na bazie e‑podręcznika i multimedium podają przykłady różnych form udziału NGO w działaniach ekologicznych, społecznych i ekonomicznych na świecie.

  4. Uczniowie oceniają udział Polski w realizacji porozumień międzynarodowych: znajdują przykłady takich działań (np. Natura 2000, rezerwaty M&B) i analizują ich skuteczność. Zapisują wnioski

Faza podsumowująca

  1. Metaplan pod hasłem: Czy współpraca międzynarodowa w ochronie bioróżnorodności jest skuteczna? Uczniowie w grupach uzgadniają propozycje zapisów do poszczególnych części metaplanu.

  2. Chętni uczniowie na tablicy wpisują odpowiednio propozycje grup (Jak jest? Jak powinno być? Dlaczego nie jest tak, jak powinno być? Wnioski)

  3. Nauczyciel prosi kilku uczniów o wypowiedź na temat lekcji – co się podobało, co cię zaskoczyło, co chciałbyś zmienić

Praca domowa

Zbierz informacje o najbliższym obszarze ochrony o znaczeniu międzynarodowym. Wynotuj, jakie gatunki i typy siedlisk są tam chronione. Możesz przygotować prezentacje na lekcję lub artykuł do szkolnej gazetki.

Materiały pomocnicze

Zał. 1., strony internetowe poszczególnych NGO

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium

Audiobook można wykorzystać podczas lekcji, słuchając go z uczniami i następnie omawiając. Może być też wykorzystany na lekcjach wychowawczych i WOS.

Załącznik 1

R1B5mPg7RiYqP

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 39.67 KB w języku polskim