Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Autor: Jolanta Loritz‑Dobrowolska
Przedmiot: Biologia
Temat: Porozumienia międzynarodowe zawarte dla ochrony bioróżnorodności
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne
Uczeń:
gromadzi, analizuje i opracowuje informacje;
charakteryzuje międzynarodowe konwencje oraz organizacje ekologiczne;
przedstawia udział Polski w międzynarodowych porozumieniach na rzecz ochrony bioróżnorodności.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
strategia kształcenia wyprzedzającego;
operacjonizm.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
praca z tekstem: analiza i opracowanie danych;
dyskusja;
metaplan.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
Kwestionariusz (zał. 1).
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑podręcznika. Chętni uczniowie zbierają po 2‑3 wypowiedzi nauczycieli, sąsiadów, rodziny itp. na temat znajomości międzynarodowych form ochrony bioróżnorodności (kwestionariusz - zał. 1)
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Nauczyciel pyta, jakie są odczucia uczniów, którzy przeprowadzali ankiety i jakie były reakcje respondentów. Uczniowie odpowiadają – pogadanka.
Faza realizacyjna
Uczniowie w grupach analizują wyniki „swoich” ankiet, po czym na tablicy tworzą wspólną tabelę porównawczą.
Uczniowie w drodze dyskusji formułują wnioski na temat stanu świadomości społeczeństwa o międzynarodowej ochronie bioróżnorodności, zapisują je. Nauczyciel podaje informację: „Przeprowadzone na zlecenie Ministerstwa Środowiska badania świadomości i zachowań ekologicznych mieszkańców Polski zrealizowane w 2014 r. wskazują, że 35% respondentów zna i rozumie pojęcie „bioróżnorodność”, 32% wie, co to jest Natura 2000” (źródło: UCHWAŁA NR 213 RADY MINISTRÓW z dnia 6 listopada 2015 r. w sprawie zatwierdzenia „Programu ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej wraz z Planem działań na lata 2015–2020”).” Uczniowie porównują te wyniki z uzyskanymi.
Uczniowie w grupach na bazie e‑podręcznika i multimedium podają przykłady różnych form udziału NGO w działaniach ekologicznych, społecznych i ekonomicznych na świecie.
Uczniowie oceniają udział Polski w realizacji porozumień międzynarodowych: znajdują przykłady takich działań (np. Natura 2000, rezerwaty M&B) i analizują ich skuteczność. Zapisują wnioski
Faza podsumowująca
Metaplan pod hasłem: Czy współpraca międzynarodowa w ochronie bioróżnorodności jest skuteczna? Uczniowie w grupach uzgadniają propozycje zapisów do poszczególnych części metaplanu.
Chętni uczniowie na tablicy wpisują odpowiednio propozycje grup (Jak jest? Jak powinno być? Dlaczego nie jest tak, jak powinno być? Wnioski)
Nauczyciel prosi kilku uczniów o wypowiedź na temat lekcji – co się podobało, co cię zaskoczyło, co chciałbyś zmienić
Praca domowa
Zbierz informacje o najbliższym obszarze ochrony o znaczeniu międzynarodowym. Wynotuj, jakie gatunki i typy siedlisk są tam chronione. Możesz przygotować prezentacje na lekcję lub artykuł do szkolnej gazetki.
Materiały pomocnicze
Zał. 1., strony internetowe poszczególnych NGO
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium
Audiobook można wykorzystać podczas lekcji, słuchając go z uczniami i następnie omawiając. Może być też wykorzystany na lekcjach wychowawczych i WOS.
Załącznik 1