Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RJXdLvwAleWK31
Ćwiczenie 1
Z listy poniżej wybierz czynnik, które nie jest istotny przy podejmowaniu decyzji o objęciu jakiegoś obszaru ochroną międzynarodową Możliwe odpowiedzi: 1. Kraje nie zgadzają się między sobą, który zasób przyrodniczy powinien być chroniony, 2. Kraje rozwinięte oskarżają kraje rozwijające się o nadmierne korzystanie z zasobów przyrody, 3. Kraje rozwijające się oskarżają kraje rozwinięte o brak ochrony ich zasobów w czasie, gdy się rozwijały, 4. Przywódcy państw obawiają się, że ochrona obszaru spowoduje zwolnienie wzrostu gospodarczego.
RYLsZv9n16Yre1
Ćwiczenie 2
Do skutecznej ochrony bioróżnorodności potrzebna jest współpraca międzynarodowa. Połącz nazwy konwencji z opisem ich głównych celów. Ramsarska Możliwe odpowiedzi: 1. Ochrona dziko żyjących gatunków i ich siedlisk, 2. Kontrola handlu gatunkami, zagrożonymi wyginięciem, ich częściami oraz wyrobami z nich, 3. Ochrona obszarów wodno – błotnych wraz z występującymi tam gatunkami roślin i zwierząt CITES Możliwe odpowiedzi: 1. Ochrona dziko żyjących gatunków i ich siedlisk, 2. Kontrola handlu gatunkami, zagrożonymi wyginięciem, ich częściami oraz wyrobami z nich, 3. Ochrona obszarów wodno – błotnych wraz z występującymi tam gatunkami roślin i zwierząt Berneńska Możliwe odpowiedzi: 1. Ochrona dziko żyjących gatunków i ich siedlisk, 2. Kontrola handlu gatunkami, zagrożonymi wyginięciem, ich częściami oraz wyrobami z nich, 3. Ochrona obszarów wodno – błotnych wraz z występującymi tam gatunkami roślin i zwierząt
RqzHqWXtrqklp1
Ćwiczenie 3
Elementy do uszeregowania: 1. coś2, 2. coś3, 3. coś1
Res0jigGkuaA61
Ćwiczenie 4
Wybierz zdania zawierające prawdziwe informacje na temat obszarów Natura 2000 Możliwe odpowiedzi: 1. system obszarów Natura 2000 jest oparty na Europejskiej Sieci Ekologicznej EECONET, 2. celem sieci Natura 2000 jest zachowanie właściwego stanu ochrony siedlisk przyrodniczych oraz siedlisk ptaków o znaczeniu międzynarodowym., 3. obszary Natura 2000 są tworzone na całym świecie, 4. w obrębie obszarów Natura 2000 często znajdują się inne formy ochrony przyrody, np. Parki Narodowe.
2
Ćwiczenie 5

Mimo przyjęcia konwencji CITES przez większość państw, nadal widoczny jest spadek liczebności populacji chronionych roślin i zwierząt, np. słoni i nosorożców. W tabeli przedstawiono liczbę zwierząt, zabitych przez kłusowników w latach 2006 - 2018.

Gatunek/
liczebność

2006

2010

2014

2018

Słoń afrykański

0

0

46

72

Nosorożec biały

60

426

1324

892

RSeu0c1qwqTZ2
Łączenie par. Na podstawie danych z zadania 6 oraz własnej wiedzy oceń prawdziwość poniższych zdań:. Nielegalny handel gatunkami zagrożonymi jak słonie i nosorożce to problem jedynie Afryki.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Jedną z przyczyn mało skutecznej ochrona zwierząt przed kłusownikami jest wysoka cena ich części.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Słonie i nosorożce przynoszą dochody społecznościom lokalnym z powodu nasilania ruchu turystycznego.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Populacje obu gatunków (słoni i nosorożców) zmniejszyły się w ostatnich latach.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Kłusownictwo zaburza równowagę między płciami, przyspieszając zmniejszanie liczebności populacji.. Możliwe odpowiedzi: P, F
21
Ćwiczenie 6
RyOt6OZ1BKEdz
Na podstawie tabeli z ćwiczenia 4 oceń, czy zapobieganie handlem kłami słoni i rogami nosorożca jest skuteczne. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Głównym celem wyznaczenia sieci korytarzy migracyjnych (ekologicznych) jest przeciwdziałanie izolacji obszarów przyrodniczo cennych, umożliwienie migracji zwierząt i roślin w skali Polski i Europy oraz ochrona i odbudowa bioróżnorodności zarówno na obszarach sieci NATURA 2000, jak i innych terenach o dużej wartości przyrodniczej. Poszczególne obszary wchodzące w skład sieci NATURA 2000 nie będą w stanie utrzymać swej różnorodności gatunkowej i genetycznej, jeśli nie zostanie zapewniona ich wzajemna łączność umożliwiająca migracje osobników i wymianę genów.
Indeks dolny Źródło: Zakład Badania Ssaków Polska Akademia Nauk Białowieża. Projekt korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce Indeks dolny koniec

RcOu5QRMeAiIu
Na podstawie tekstu wyjaśnij, dlaczego potrzebne jest tworzenie korytarzy ekologicznych nie tylko w Polsce, ale też połączenie ich z korytarzami europejskim (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
RQPQJal8j0Zg3
Wyjaśnij, dlaczego podejmowane dotychczas wysiłki na rzecz ochrony bioróżnorodności przynoszą niewielkie efekty. Podaj dwie przyczyny tego stanu rzeczy. (Uzupełnij).