Dla nauczyciela
Autor: Zuzanna Szewczyk
Przedmiot: biologia
Temat: Specjacja sympatryczna
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, czym jest specjacja sympatryczna.
Scharakteryzujesz bariery rozrodcze sprzyjające specjacji sympatrycznej.
Wskażesz różnice pomiędzy specjacją allopatryczną a sympatryczną.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
dyskusja;
ćwiczenia interaktywne;
gra dydaktyczna;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi chętnych uczniów o zdefiniowanie pojęcia specjacji i scharakteryzowanie jej rodzajów poznanych na poprzednich lekcjach, a także przypomnienie, jak powstają gatunki.
Nauczyciel prosi wskazaną (lub wybraną) osobę o odczytanie tematu e‑materiału: Specjacja sympatryczna oraz zapoznanie się uczniów z ilustracją okładkową. Następnie zadaje uczniom pytanie: „Jakie są kryteria podziału specjacji na allopatryczną i sympatryczną?”. Chętne osoby wypowiadają się.
Prowadzący lekcję informuje uczniów o planowanym przebiegu lekcji i przedstawia kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie łączą się w czteroosobowe grupy. Ich zadaniem jest zapoznanie się z tekstem i materiałem ilustracyjnym w sekcji „Przeczytaj” e‑materiału oraz utworzenie na ich podstawie, a także na podstawie własnej wiedzy i wyszukanych w internecie materiałów, tabeli porównawczej, uwzględniającej różne rodzaje specjacji i jej czynniki. Liderzy wybranych grup prezentują wyniki pracy.
Uczniowie tworzą na tablicy mapę myśli na temat specjacji sympatrycznej, na podstawie której wykonują notatkę na temat tego rodzaju specjacji w zeszycie.
Uczniowie w czteroosobowych grupach wykonują ćwiczenia od 4 do 7, a po upływie wyznaczonego czasu prezentują swoje rozwiązania, dyskutują nad pojawiającymi się rozbieżnościami i uzgadniają poprawne odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w grupach wykonują quiz w sekcji „Gra edukacyjna”. Każde poprawnie wykonane zadanie jest punktowane. Wygrywa grupa, która uzyska najwięcej punktów.
Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenia 2 i 3 do gry edukacyjnej. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów, w razie potrzeby naprowadza ich na prawidłowe rozwiązanie.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 3.
Dla chętnych: Wykonaj ćwiczenie interaktywne nr 8. Następnie wymyśl trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tematu lekcji, przygotowując podobne zadanie (typu „prawda/fałsz”) dla kolegi lub koleżanki.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., Biologia Campbella, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
Encyklopedia szkolna. Biologia, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
Gra edukacyjna może również zostać wykorzystana w fazie realizacyjnej lekcji oraz na lekcji powtórzeniowej.