Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Zuzanna Szewczyk

Przedmiot: biologia

Temat: Specjacja sympatryczna

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IX. Ewolucja. Uczeń:
10) przedstawia gatunek jako izolowaną pulę genową;
11) przedstawia specjację jako mechanizm powstawania gatunków;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XVI. Ewolucja. Uczeń:
13) przedstawia mechanizm powstawania gatunków wskutek specjacji allopatrycznej i sympatrycznej;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz, czym jest specjacja sympatryczna.

  • Scharakteryzujesz bariery rozrodcze sprzyjające specjacji sympatrycznej.

  • Wskażesz różnice pomiędzy specjacją allopatryczną a sympatryczną.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • rozmowa kierowana;

  • dyskusja;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • gra dydaktyczna;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi chętnych uczniów o zdefiniowanie pojęcia specjacji i scharakteryzowanie jej rodzajów poznanych na poprzednich lekcjach, a także przypomnienie, jak powstają gatunki.

  2. Nauczyciel prosi wskazaną (lub wybraną) osobę o odczytanie tematu e‑materiału: Specjacja sympatryczna oraz zapoznanie się uczniów z ilustracją okładkową. Następnie zadaje uczniom pytanie: „Jakie są kryteria podziału specjacji na allopatryczną i sympatryczną?”. Chętne osoby wypowiadają się.

  3. Prowadzący lekcję informuje uczniów o planowanym przebiegu lekcji i przedstawia kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie łączą się w czteroosobowe grupy. Ich zadaniem jest zapoznanie się z tekstem i materiałem ilustracyjnym w sekcji „Przeczytaj” e‑materiału oraz utworzenie na ich podstawie, a także na podstawie własnej wiedzy i wyszukanych w internecie materiałów, tabeli porównawczej, uwzględniającej różne rodzaje specjacji i jej czynniki. Liderzy wybranych grup prezentują wyniki pracy.

  2. Uczniowie tworzą na tablicy mapę myśli na temat specjacji sympatrycznej, na podstawie której wykonują notatkę na temat tego rodzaju specjacji w zeszycie.

  3. Uczniowie w czteroosobowych grupach wykonują ćwiczenia od 4 do 7, a po upływie wyznaczonego czasu prezentują swoje rozwiązania, dyskutują nad pojawiającymi się rozbieżnościami i uzgadniają poprawne odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w grupach wykonują quiz w sekcji „Gra edukacyjna”. Każde poprawnie wykonane zadanie jest punktowane. Wygrywa grupa, która uzyska najwięcej punktów.

  2. Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenia 2 i 3 do gry edukacyjnej. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów, w razie potrzeby naprowadza ich na prawidłowe rozwiązanie.

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 3.

Dla chętnych: Wykonaj ćwiczenie interaktywne nr 8. Następnie wymyśl trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tematu lekcji, przygotowując podobne zadanie (typu „prawda/fałsz”) dla kolegi lub koleżanki.

Materiały pomocnicze:

  • Neil A. Campbell i in., Biologia Campbella, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.

  • Encyklopedia szkolna. Biologia, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:

Gra edukacyjna może również zostać wykorzystana w fazie realizacyjnej lekcji oraz na lekcji powtórzeniowej.