| |
| |
| |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 2) posługuje się materiałami pomocniczymi, w tym tablicami fizycznymi i chemicznymi oraz kartą wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych; 3) prowadzi obliczenia szacunkowe i poddaje analizie otrzymany wynik; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. XI. Fizyka jądrowa. Uczeń: 5) opisuje rozpad izotopu promieniotwórczego; posługuje się pojęciem czasu połowicznego rozpadu. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 2) posługuje się materiałami pomocniczymi, w tym tablicami fizycznymi i chemicznymi oraz kartą wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych; 3) prowadzi obliczenia szacunkowe i poddaje analizie otrzymany wynik; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. XII. Elementy fizyki relatywistycznej i fizyka jądrowa. Uczeń: 12) opisuje rozpad izotopu promieniotwórczego; posługuje się pojęciem czasu połowicznego rozpadu; opisuje zasadę datowania substancji na podstawie węgla Indeks górny 1414C. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
analizuje krzywą zaniku promieniotwórczego oraz parametry, które ją opisują,
tłumaczy, czym jest czas połowicznego rozpadu,
wyznacza liczbę jąder promieniotwórczych po jednym, dwu i więcej czasach połowicznego rozpadu.
|
| |
| wykład informacyjny, rozwiązywanie problemów |
| |
| tablica, komputer z rzutnikiem lub tablety, tablice izotopów |
| |
|
|
Nauczyciel omawia z uczniami eksperyment opisany w pierwszych akapitach części „Warto przeczytać” , czyli zliczenia liczby jąder izotopu nietrwałego w czasie, oraz wyświetla na ekranie przykładowy wykres. Może skorzystać z multimedium dołączonego do e‑materiału. Nauczyciel omawia wykres. |
|
Nauczyciel wprowadza definicję czasu połowicznego rozpadu. W oparciu o definicję i analizę wykresu krzywej zaniku promieniotwórczego uczniowie wyznaczają graficznie i odczytują wartość czasu połowicznego rozpadu. Uczniowie odczytują z wykresu liczbę jąder promieniotwórczych po upływie 2, 3, 4 i 5 czasów połowicznego rozpadu, a następnie proponują (zgadują) matematyczną zależność otrzymanych liczb. Uczniowie, wspomagani przez nauczyciela, proponują postać prawa rozpadu promieniotwórczego. Nauczyciel wprowadza pełną formułę prawa rozpadu promieniotwórczego. Uczniowie sprawdzają poprawność wzoru dla pięciu uprzednio znalezionych punktów. Korzystając z papierowej lub interaktywnej tablicy izotopów, uczniowie wyszukują czasy połowicznego rozpadu kilku przykładowych izotopów (można skorzystać z przykładów podanych w części „Warto przeczytać”). |
|
Uczniowie, wykorzystując zdobytą wiedzę, rozwiązują zadanie 5 i 6 z zestawu ćwiczeń. Nauczyciel ocenia pracę uczniów. |
|
W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania 7 i 8 z zestawu ćwiczeń. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium do wykorzystania w trakcie lub po lekcji w celu utrwalenia materiału. |