Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Proces zakładania partii politycznych w Polsce

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VII. Rywalizacja o władzę.

Uczeń:

1) przedstawia proces ewolucji instytucjonalnej i ideologicznej partii politycznych; charakteryzuje funkcje partii politycznych;

3) dokonuje charakterystyki partii politycznych działających współcześnie w Rzeczypospolitej Polskiej z punktu widzenia ideologii (np. przez zastosowanie „kompasu politycznego”).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcie partii politycznej;

  • wymienia funkcje partii politycznej w państwie demokratycznym;

  • charakteryzuje warunki konieczne do rejestracji partii politycznej;

  • wskazuje okoliczności pozwalające na możliwość delegalizacji partii politycznej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • mapa myśli;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • drama.

Formy zajęć:

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Uczniowie, wykorzystując metodę burzy mózgów, definiują pojęcie partii politycznej. Definicja zostaje zapisana na tablicy.

3. Wspólne tworzenie mapy myśli z funkcjami partii politycznych w demokratycznym państwie.

Faza realizacyjna

1. Podział na dwie grupy:

  • pierwsza, na podstawie tekstu ustawy o partiach politycznych wypisuje elementy niezbędne do zarejestrowania partii politycznych przez Sąd Okręgowy w Warszawie;

  • druga szuka w ustawie rozwiązań prawnych, które pozwalają na delegalizację partii politycznych.

Grupy prezentują swoje ustalenia.

2. Praca z audiobookiem. Uczniowie zapoznają się z materiałem i robią notatki.

3. Praca metodą dramy. Uczniowie prezentują rozprawę przed Trybunałem Konstytucyjnym, w czasie której dyskutują nad delegalizacją partii. Następuje podział na trzy grupy. Jedna przygotowuje wniosek o delegalizację, druga – argumenty przeciwko delegalizacji, trzecia grupa to pełny skład Trybunału (pod tym pojęciem rozumie się co najmniej dziewięciu sędziów). Członkowie Trybunału nie biorą udziału w przygotowaniu argumentów.

4. Reprezentujący poszczególne grupy uczniowie prezentują przygotowane przez siebie argumenty. Trybunał wydaje orzeczenie i je uzasadnia.

5. Wspólna ocena jakości argumentów.

6. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia nr 5–8 z sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca

1. Dyskusja na temat potrzeby istnienia możliwości delegalizacji partii w państwie demokratycznym. W dyskusji uczniowie mogą odwołać się do przykładów historycznych. Chętna osoba przedstawia wnioski.

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenia nr 1–4 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Ustawa z dnia 27 czerwca 1997 r. o partiach politycznych, sejm.gov.pl.

Ustawa z dnia 13 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym oraz ustawę o statusie sędziów Trybunału Konstytucyjnego, trybunal.gov.pl.

Rafał Glajcar, Agnieszka Turska‑Kawa, Waldemar Wojtasik (red.), Leksykon polskich partii politycznych, Toruń 2017.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Na podstawie audiobooka uczniowie mogą przygotować własna prezentację multimedialną.