Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Proces zakładania partii politycznych w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VII. Rywalizacja o władzę.
Uczeń:
1) przedstawia proces ewolucji instytucjonalnej i ideologicznej partii politycznych; charakteryzuje funkcje partii politycznych;
3) dokonuje charakterystyki partii politycznych działających współcześnie w Rzeczypospolitej Polskiej z punktu widzenia ideologii (np. przez zastosowanie „kompasu politycznego”).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie partii politycznej;
wymienia funkcje partii politycznej w państwie demokratycznym;
charakteryzuje warunki konieczne do rejestracji partii politycznej;
wskazuje okoliczności pozwalające na możliwość delegalizacji partii politycznej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
mapa myśli;
analiza tekstu źródłowego;
drama.
Formy zajęć:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie, wykorzystując metodę burzy mózgów, definiują pojęcie partii politycznej. Definicja zostaje zapisana na tablicy.
3. Wspólne tworzenie mapy myśli z funkcjami partii politycznych w demokratycznym państwie.
Faza realizacyjna
1. Podział na dwie grupy:
pierwsza, na podstawie tekstu ustawy o partiach politycznych wypisuje elementy niezbędne do zarejestrowania partii politycznych przez Sąd Okręgowy w Warszawie;
druga szuka w ustawie rozwiązań prawnych, które pozwalają na delegalizację partii politycznych.
Grupy prezentują swoje ustalenia.
2. Praca z audiobookiem. Uczniowie zapoznają się z materiałem i robią notatki.
3. Praca metodą dramy. Uczniowie prezentują rozprawę przed Trybunałem Konstytucyjnym, w czasie której dyskutują nad delegalizacją partii. Następuje podział na trzy grupy. Jedna przygotowuje wniosek o delegalizację, druga – argumenty przeciwko delegalizacji, trzecia grupa to pełny skład Trybunału (pod tym pojęciem rozumie się co najmniej dziewięciu sędziów). Członkowie Trybunału nie biorą udziału w przygotowaniu argumentów.
4. Reprezentujący poszczególne grupy uczniowie prezentują przygotowane przez siebie argumenty. Trybunał wydaje orzeczenie i je uzasadnia.
5. Wspólna ocena jakości argumentów.
6. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia nr 5–8 z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca
1. Dyskusja na temat potrzeby istnienia możliwości delegalizacji partii w państwie demokratycznym. W dyskusji uczniowie mogą odwołać się do przykładów historycznych. Chętna osoba przedstawia wnioski.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 1–4 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Ustawa z dnia 27 czerwca 1997 r. o partiach politycznych, sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 13 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym oraz ustawę o statusie sędziów Trybunału Konstytucyjnego, trybunal.gov.pl.
Rafał Glajcar, Agnieszka Turska‑Kawa, Waldemar Wojtasik (red.), Leksykon polskich partii politycznych, Toruń 2017.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Na podstawie audiobooka uczniowie mogą przygotować własna prezentację multimedialną.