Autor: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Ojcowie Europy

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIV. Integracja europejska.

Uczeń:

1) wykazuje kulturowe i historyczne podwaliny jedności europejskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia ojców Europy;

  • omawia wkład ojców Europy w proces integracji europejskiej;

  • ocenia wkład ojców Europy w proces integracji europejskiej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • linia chronologiczna;

  • quiz;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Zapoznanie z tematem i celami zajęć.

2. Uczniowie tworzą na tablicy linię chronologiczną dotyczącą integracji europejskiej. Krótko omawiają poszczególne wydarzenia.

Faza realizacyjna

1. Praca w grupach z treścią e‑materiału. Uczniowie na podstawie tekstu „Przeczytaj“ układają pytania do quizu dla innych grup. Następnie wspólnie określają zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Wybrana osoba dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.

2. Praca z materiałem zamieszczonym w sekcji multimedium. Uczniowie zapoznają się z treścią multimedium, a potem w parach wykonują polecenia. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.

3. Uczniowie przechodzą do dyskusji, w trakcie której zastanawiają się, dlaczego to wymienione w lekcji postaci zaliczane są do grupy ojców Europy, co wyróżnia ich na tle innych polityków i mężów stanu i jaki jest ich wkład w proces integracji europejskiej. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.

4. W kolejnym kroku zespół klasowy rozwiązuje ćwiczenia 1–6 z sekcji „Sprawdź się”. Każdy z uczniów robi to samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrane osoby przedstawiają odpowiedzi, a reszta klasy wspólnie ustosunkowuje się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca

1. Wybrana/chętna osoba ponownie odczytuje temat lekcji, następnie podsumowuje zajęcia, wskazując, czego się dowiedziała.

2. Nauczyciel rozdaje uczniom ankietę ewaluacyjną z oceną lekcji, pracy własnej oraz pracy klasy. Udziela im też informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 7–9 z sekcji „Sprawdź się”. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.

Materiały pomocnicze:

Janusz Ruszkowski, Ewa Górnicz, Marek Żurek, Leksykon integracji europejskiej, Warszawa 2004.

Kazimierz Łastawski, Historia integracji europejskiej, Warszawa 2011.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Na podstawie multimedium uczniowie mogą przygotować prezentację przedstawiającą sylwetkę wybranego ojca Europy.