Dla nauczyciela
Autor: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Ojcowie Europy
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIV. Integracja europejska.
Uczeń:
1) wykazuje kulturowe i historyczne podwaliny jedności europejskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia ojców Europy;
omawia wkład ojców Europy w proces integracji europejskiej;
ocenia wkład ojców Europy w proces integracji europejskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
linia chronologiczna;
quiz;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Zapoznanie z tematem i celami zajęć.
2. Uczniowie tworzą na tablicy linię chronologiczną dotyczącą integracji europejskiej. Krótko omawiają poszczególne wydarzenia.
Faza realizacyjna
1. Praca w grupach z treścią e‑materiału. Uczniowie na podstawie tekstu „Przeczytaj“ układają pytania do quizu dla innych grup. Następnie wspólnie określają zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Wybrana osoba dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.
2. Praca z materiałem zamieszczonym w sekcji multimedium. Uczniowie zapoznają się z treścią multimedium, a potem w parach wykonują polecenia. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
3. Uczniowie przechodzą do dyskusji, w trakcie której zastanawiają się, dlaczego to wymienione w lekcji postaci zaliczane są do grupy ojców Europy, co wyróżnia ich na tle innych polityków i mężów stanu i jaki jest ich wkład w proces integracji europejskiej. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
4. W kolejnym kroku zespół klasowy rozwiązuje ćwiczenia 1–6 z sekcji „Sprawdź się”. Każdy z uczniów robi to samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrane osoby przedstawiają odpowiedzi, a reszta klasy wspólnie ustosunkowuje się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
1. Wybrana/chętna osoba ponownie odczytuje temat lekcji, następnie podsumowuje zajęcia, wskazując, czego się dowiedziała.
2. Nauczyciel rozdaje uczniom ankietę ewaluacyjną z oceną lekcji, pracy własnej oraz pracy klasy. Udziela im też informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 7–9 z sekcji „Sprawdź się”. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Janusz Ruszkowski, Ewa Górnicz, Marek Żurek, Leksykon integracji europejskiej, Warszawa 2004.
Kazimierz Łastawski, Historia integracji europejskiej, Warszawa 2011.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Na podstawie multimedium uczniowie mogą przygotować prezentację przedstawiającą sylwetkę wybranego ojca Europy.