1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
Rg878ztpoZy81
Zaznacz prawdziwe zdania na temat ojców Europy. Możliwe odpowiedzi: 1. Zwani są także ojcami integracji europejskiej., 2. Są to osoby, które w bardzo dużym stopniu przyczyniły się do powstania Wspólnot Europejskich., 3. Są to prezydenci i premierzy państw europejskich., 4. Są to politycy z największych krajów europejskich.
R1R6Gmscc9uhF2
Ćwiczenie 2
Połącz koncepcje integracji europejskiej z ich twórcami i zwolennikami. Konfederacyjna koncepcja integracji europejskiej – „Europa ojczyzn” Możliwe odpowiedzi: 1. Winston Churchill, 2. Paul van Zeeland, 3. Richard Coudenhove-Kalergi, 4. Ernest Bevin, 5. Robert Schuman, 6. Aristide Briand, 7. Charles de Gaulle, 8. Alcide de Gasperi, 9. Clement Attlee, 10. Jean Monnet, 11. Paul-Henri Spaak, 12. Konrad Adenauer Federacyjna koncepcja integracji europejskiej Możliwe odpowiedzi: 1. Winston Churchill, 2. Paul van Zeeland, 3. Richard Coudenhove-Kalergi, 4. Ernest Bevin, 5. Robert Schuman, 6. Aristide Briand, 7. Charles de Gaulle, 8. Alcide de Gasperi, 9. Clement Attlee, 10. Jean Monnet, 11. Paul-Henri Spaak, 12. Konrad Adenauer Paneuropejska koncepcja integracji europejskiej Możliwe odpowiedzi: 1. Winston Churchill, 2. Paul van Zeeland, 3. Richard Coudenhove-Kalergi, 4. Ernest Bevin, 5. Robert Schuman, 6. Aristide Briand, 7. Charles de Gaulle, 8. Alcide de Gasperi, 9. Clement Attlee, 10. Jean Monnet, 11. Paul-Henri Spaak, 12. Konrad Adenauer Unionistyczna koncepcja integracji europejskiej Możliwe odpowiedzi: 1. Winston Churchill, 2. Paul van Zeeland, 3. Richard Coudenhove-Kalergi, 4. Ernest Bevin, 5. Robert Schuman, 6. Aristide Briand, 7. Charles de Gaulle, 8. Alcide de Gasperi, 9. Clement Attlee, 10. Jean Monnet, 11. Paul-Henri Spaak, 12. Konrad Adenauer Konstytucjonalna koncepcja integracji europejskiej Możliwe odpowiedzi: 1. Winston Churchill, 2. Paul van Zeeland, 3. Richard Coudenhove-Kalergi, 4. Ernest Bevin, 5. Robert Schuman, 6. Aristide Briand, 7. Charles de Gaulle, 8. Alcide de Gasperi, 9. Clement Attlee, 10. Jean Monnet, 11. Paul-Henri Spaak, 12. Konrad Adenauer Funkcjonalistyczna koncepcja integracji europejskiej Możliwe odpowiedzi: 1. Winston Churchill, 2. Paul van Zeeland, 3. Richard Coudenhove-Kalergi, 4. Ernest Bevin, 5. Robert Schuman, 6. Aristide Briand, 7. Charles de Gaulle, 8. Alcide de Gasperi, 9. Clement Attlee, 10. Jean Monnet, 11. Paul-Henri Spaak, 12. Konrad Adenauer
R8bkj6mU05xAK21
Ćwiczenie 3
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Ćwiczenie 3
RHnE8GeSLAOtw
1. Belgijski prawnik, deputowany z ramienia Partii Socjalistycznej w parlamencie belgijskim w latach 1932–1956 i 1961–1966. Minister spraw zagranicznych (1938–1939, 1946), w latach 1947–1949 premier, a od 1961–1965 wicepremier. W 1957–1961 Sekretarz Generalny NATO. 2. Polityk francuski. W okresie międzywojennym wielokrotny premier i minister spraw zagranicznych. W 1925 r. doprowadził do zawarcia traktatów lokarneńskich, a w 1928 r. – paktu Brianda–Kellogga. Honorowy przewodniczący Unii Paneuropejskiej. 3. Niemiecki prawnik i polityk, zwolennik federacyjnej koncepcji integracji europejskiej. W 1945 r. utworzył Unię Chrześcijańsko-Demokratyczną (CDU), której przewodniczącym był w latach 1950–1966. W 1949 r. został pierwszym kanclerzem RFN. Był jednym z inicjatorów EWG i Euratomu. 4. Francuski ekonomista, przedsiębiorca i polityk. W latach 1920–1923 zastępca Sekretarza Generalnego Ligi Narodów. Był pomysłodawcą Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali i jej pierwszym przewodniczącym (Wysokiej Władzy). Współtworzył plan Schumana. Od 1955 r. kierował Komitetem na rzecz Stanów Zjednoczonych Europy. 5. Włoski polityk. Założyciel Partii Chrześcijańsko-Demokratycznej. W latach 1945–1953 był Premierem Włoch. Popierał idee funkcjonalistycznej integracji europejskiej. Przyczynił się do utworzenia Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali. 6. Niemiecki adwokat, polityk francuski. W latach 1948–1953 pełnił funkcję ministra spraw zagranicznych Francji. Opowiadał się za zbliżeniem francusko-niemieckim oraz zjednoczeniem Europy. Był współautorem deklaracji z 1950 r. o stworzeniu Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali. W latach 1958–1960 był przewodniczącym Europejskiego Zgromadzenia Parlamentarnego. Pod koniec jego kadencji parlament nadał mu tytuł Ojca Europy. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Agata Kunicka‑Goldfinger, Maciej Podbielkowski, Joanna Piłat Zadania. Wiedza o społeczeństwie. Liceum – poziom podstawowy i rozszerzony

Celem integracji miało być utworzenie Stanów Zjednoczonych Europy. Miały być one ponadnarodowym państwem związkowym, w którym państwa wyrzekną się części suwerenności na rzecz ponadnarodowych instytucji – europejskiego rządu i parlamentu składających się z przedstawicieli parlamentów krajowych. Zjednoczona Europa miałaby się opierać na współdziałaniu władz lokalnych, regionalnych i krajowych.

1 Źródło: Agata Kunicka‑Goldfinger, Joanna Piłat, Maciej Podbielkowski, Zadania. Wiedza o społeczeństwie. Liceum – poziom podstawowy i rozszerzony, Warszawa – Bielsko-Biała 2012, s. 187.
R12syRWmSWqZ5
Wskaż, o jakiej koncepcji mowa. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Agata Kunicka‑Goldfinger, Maciej Podbielkowski, Joanna Piłat Zadania. Wiedza o społeczeństwie. Liceum – poziom podstawowy i rozszerzony

Jej twórcy sprzeciwiali się ścisłej współpracy ponadnarodowej. Akceptowali utworzenie parlamentu europejskiego koordynującego współpracę, ale pozbawionego możliwości podjęcia decyzji ponadnarodowych, a także powołanie Rady Ministrów, jako organu doradczego z ograniczonymi kompetencjami. Wedle tej koncepcji współpraca gospodarcza miała pozostać w ramach Organizacji Współpracy Gospodarczej w Europie, a kwestia obronności miała się mieścić jedynie w ramach NATO. Jej zwolennikami byli głównie Brytyjczycy.

1 Źródło: Agata Kunicka‑Goldfinger, Joanna Piłat, Maciej Podbielkowski, Zadania. Wiedza o społeczeństwie. Liceum – poziom podstawowy i rozszerzony, Warszawa – Bielsko-Biała 2012, s. 187.
RSEtxZn5SDtX5
Wskaż, o jakiej koncepcji mowa. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Agata Kunicka‑Goldfinger, Maciej Podbielkowski, Joanna Piłat Zadania. Wiedza o społeczeństwie. Liceum – poziom podstawowy i rozszerzony

Jej zwolennicy opowiadali się za współpracą państw jedynie na poziomie międzynarodowym, a nie ponadnarodowym. Chcieli oni utworzyć związek państw zachowujących nieograniczoną suwerenność, który miał być podstawą integracji europejskiej.

1 Źródło: Agata Kunicka‑Goldfinger, Joanna Piłat, Maciej Podbielkowski, Zadania. Wiedza o społeczeństwie. Liceum – poziom podstawowy i rozszerzony, Warszawa – Bielsko-Biała 2012, s. 187.
R17Du5WVuSHzN
Wskaż, o jakiej koncepcji mowa. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Agata Kunicka‑Goldfinger, Maciej Podbielkowski, Joanna Piłat Zadania. Wiedza o społeczeństwie. Liceum – poziom podstawowy i rozszerzony

Koncepcja ta polegała na skokowej integracji państw zrzeszonych. Wraz z upływem czasu miały powstawać instytucje ponadnarodowe, na rzecz których państwa zrzekłyby się części suwerenności. Organizacja, jaką chciano powołać, miała działać w ramach ONZ jako organizacja regionalna. Miała być ona otwarta dla wszystkich państw europejskich, które wyrzekną się siły i zobowiążą się do przestrzegania wspólnych regulacji konstytucyjnych.

1 Źródło: Agata Kunicka‑Goldfinger, Joanna Piłat, Maciej Podbielkowski, Zadania. Wiedza o społeczeństwie. Liceum – poziom podstawowy i rozszerzony, Warszawa – Bielsko-Biała 2012, s. 187.
R1eIufBLvkKqq
Wskaż, o jakiej koncepcji mowa. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Agata Kunicka‑Goldfinger, Maciej Podbielkowski, Joanna Piłat Zadania. Wiedza o społeczeństwie. Liceum – poziom podstawowy i rozszerzony

Integracja między państwami miała na celu stworzenie przede wszystkim ścisłej współpracy ekonomicznej, a z czasem miała się przekształcić w polityczną współpracę. Proces jednoczenia miał być samorzutny i apolityczny. To właśnie dzięki zwolennikom tej idei powołano do życia Europejską Wspólnotę Węgla i Stali.

1 Źródło: Agata Kunicka‑Goldfinger, Joanna Piłat, Maciej Podbielkowski, Zadania. Wiedza o społeczeństwie. Liceum – poziom podstawowy i rozszerzony, Warszawa – Bielsko-Biała 2012, s. 187.
R10iDmiuy3ud0
Napisz, o jakiej koncepcji mowa. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Agata Kunicka‑Goldfinger, Maciej Podbielkowski, Joanna Piłat Zadania. Wiedza o społeczeństwie. Liceum – poziom podstawowy i rozszerzony

Największe wpływy tej koncepcji widać w latach 20. XX w., kiedy powstał ruch, którego celem było stworzenie europejskiego organizmu ponadpaństwowego o charakterze federacyjnym na wzór szwajcarskich kantonów. Celem jego działania miało być zapewnienie pokoju, współpracy i bezpieczeństwa. Idea ta wywarła wielki wpływ na powojenne koncepcje federacyjne, a zwłaszcza na Ruch Europejski i powstanie Rady Europy.

1 Źródło: Agata Kunicka‑Goldfinger, Joanna Piłat, Maciej Podbielkowski, Zadania. Wiedza o społeczeństwie. Liceum – poziom podstawowy i rozszerzony, Warszawa – Bielsko-Biała 2012, s. 187.
RNTJyPzJ49qqc
Wskaż, o jakiej koncepcji mowa. (Uzupełnij).