Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Anna Florek, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Co ma wspólnego dichromian(VI) potasu z alkomatem?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
7) przewiduje produkty redukcji jonów manganianowych(VII) w zależności od środowiska, a także jonów dichromianowych(VI) w środowisku kwasowym; pisze odpowiednie równania reakcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
opisuje zachowanie etanolu wobec ;
projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego przebieg pozwoli wykryć obecność etanolu;
pisze i bilansuje odpowiednie równania reakcji redoks;
wyjaśnia, do czego służy alkomat.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
wirtualne laboratorium;
ćwiczenia uczniowskie;
prezentacja multimedialna;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
technika okienko informacyjne;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Przed lekcją:
Nauczyciel ustala z dwójką uczniów, ze przygotują materiały, np. prezentację multimedialną na temat:
szkodliwości picia alkoholu;
metod diagnozowania, oceny trzeźwości (pomiar stężenia alkoholu w wydychanym powietrzu, badanie stężenia alkoholu we krwi).
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje przykładowe pytanie: W jaki sposób można wykorzystywać zjawisko zmiany barwy związków chromu na skutek reakcji redoks?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: Na czym polega reakcja dichromianu(VI) potasu z etanolem?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Wirtualne laboratorium – praca w parach. Uczniowie zapoznają się z medium bazowym i badają procesy redukcji przy użyciu związków chromu(VI) oraz wykonują zawarte tam ćwiczenia.
Ćwiczenia w zapisywaniu i bilansowaniu reakcji redoks z wykorzystaniem reakcji przeprowadzonych w wirtualnym laboratorium:
reakcja dichromianu(VI) potasu z etanolem;
określanie stopni utlenienia, wskazanie utleniacza , reduktora, bilans elektronowy i uzupełnienia współczynników reakcji.
Prezentacje multimedialne uczniów na temat:
szkodliwości picia alkoholu;
metod diagnozowania, oceny trzeźwości (pomiar stężenia alkoholu w wydychanym powietrzu, badanie stężenia alkoholu we krwi).
Dyskusja dydaktyczna: czy alkomat to pożyteczne urządzenie?
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania 1‑7. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Okienko informacyjne – forma indywidualnej twórczej notatki. Kartkę papieru w zeszycie uczniowie dzielą na cztery części (poziom, pion lub po przekątnej). W pierwsze okienko uczniowie wpisują hasło, które ich interesuje. W drugim okienku podają definicję danego terminu (z różnych źródeł). W trzecie okienko wpisują metaforyczne znaczenie wyrazu, żart językowy, rebus itp. Ostatnie może mieć formę scenki komiksowej, dialogu, karykatury z zastosowaniem interesującego uczniów terminu.
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Dziś nauczyłem/łam się...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wirtualne laboratorium może zostać wykorzystane podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co to jest alkomat?
Jak zmienia się stopień utlenienia chromu w dichromianie(VI) potasu w reakcji z etanolem?
Jaką barwę przyjmuje związek chromu, gdzie chrom występuje na trzecim stopniu utlenienia?