1
Pokaż ćwiczenia:
RAJem0dvKpCDY1
Ćwiczenie 1
Do roztworu dichromianu (VI) potasu z dodatkiem kwasu siarkowego (VI) dodano roztwór siarczanu (IV) potasu. Wskaż barwę otrzymanego roztworu. Możliwe odpowiedzi: 1. zielona, 2. niebieska, 3. żółta, 4. pomarańczowa
RiVfbhuJQ1Tt01
Ćwiczenie 2
Wskaż, jaką barwę mają roztwory soli, w których znajduje się kation Cr3+ Możliwe odpowiedzi: 1. zielone, 2. pomarańczowe, 3. niebieskie, 4. brązowe
1
Ćwiczenie 3

Połącz w pary pojęcie z poprawną definicją.

R1Z2jIfNMR102
dichromiany(VI) Możliwe odpowiedzi: 1. urządzenie do mierzenia stężenia alkoholu etylowego w wydychanym powietrzu, 2. alkohole, w których grupa –OH znajduje się na końcu łańcucha węglowego, nazywamy pierwszorzędowymi (I‑rzędowymi), a alkohole, w których grupa –OH występuje przy „wewnętrznych” atomach węgla mogą być II- i III- rzędowe, 3. sole kwasu dichromowego(VI), 4. pochodne węglowodorów, które w cząsteczkach mają co najmniej jedną grupę hydroksylową, połączoną grupą alkilową alkomat Możliwe odpowiedzi: 1. urządzenie do mierzenia stężenia alkoholu etylowego w wydychanym powietrzu, 2. alkohole, w których grupa –OH znajduje się na końcu łańcucha węglowego, nazywamy pierwszorzędowymi (I‑rzędowymi), a alkohole, w których grupa –OH występuje przy „wewnętrznych” atomach węgla mogą być II- i III- rzędowe, 3. sole kwasu dichromowego(VI), 4. pochodne węglowodorów, które w cząsteczkach mają co najmniej jedną grupę hydroksylową, połączoną grupą alkilową rzędowość alkoholi Możliwe odpowiedzi: 1. urządzenie do mierzenia stężenia alkoholu etylowego w wydychanym powietrzu, 2. alkohole, w których grupa –OH znajduje się na końcu łańcucha węglowego, nazywamy pierwszorzędowymi (I‑rzędowymi), a alkohole, w których grupa –OH występuje przy „wewnętrznych” atomach węgla mogą być II- i III- rzędowe, 3. sole kwasu dichromowego(VI), 4. pochodne węglowodorów, które w cząsteczkach mają co najmniej jedną grupę hydroksylową, połączoną grupą alkilową alkohole Możliwe odpowiedzi: 1. urządzenie do mierzenia stężenia alkoholu etylowego w wydychanym powietrzu, 2. alkohole, w których grupa –OH znajduje się na końcu łańcucha węglowego, nazywamy pierwszorzędowymi (I‑rzędowymi), a alkohole, w których grupa –OH występuje przy „wewnętrznych” atomach węgla mogą być II- i III- rzędowe, 3. sole kwasu dichromowego(VI), 4. pochodne węglowodorów, które w cząsteczkach mają co najmniej jedną grupę hydroksylową, połączoną grupą alkilową
R5JIonZFGO8Dm
Dopasuj pojęcia do podanych definicji.
21
Ćwiczenie 4

Czy przemiana CrO42-Cr2O72- jest reakcją redoks? Odpowiedz i uzasadnij.

R1YBx3w704jco
Odpowiedź: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Istnieje bardzo przybliżona metoda oszacowania, w jakim czasie po spożyciu alkoholu można zasiąść za kierownicą. Opiera się na liczeniu porcji standardowych, czyli ilości napojów alkoholowych, które zawierają 10 g czystego alkoholu (etanolu).

Przykładowo:

  • 250 cm3 piwa 5-procentowego to 10 g alkoholu etylowego,

  • 100 cm3 wina 12-procentowego to 10 g alkoholu etylowego,

  • 30 cm3 wódki 40-procentowej to 10 g alkoholu etylowego.

Usuwanie etanolu z organizmu jest długotrwałym procesem. Szybkość rozkładu alkoholu u mężczyzn wynosi 10-12 gh, u kobiet 8-12 gh. Przyjmując wartość średnią, czyli 10 g, można założyć, że w ciągu jednej godziny wątroba spala jedną porcję standardową.

Podczas uroczystego obiadu pewien mężczyzna wypił dwa kieliszki o objętości 150 cm3 czerwonego wina o zwartości alkoholu 12%. Spróbuj oszacować, po jakim czasie może bezpiecznie usiąść za kierownicą i można przypuszczać, że alkomat w tym przypadku nie wskaże obecności alkoholu w wydychanym powietrzu.

Re8VQfO0qNY3V
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1R2MBIzlRUZ9
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
21
Ćwiczenie 6

Jedną z możliwych dróg metabolizmu etanolu w organizmie człowieka jest enzymatyczne utlenienie etanolu przez enzym katalazę. Utlenia on alkohol przy pomocy nadtlenku wodoru w reakcji, którą można przedstawić:

CH3CH2OHkatalazaCH3CHO+H2O

Zapisz reakcje połówkowe dla tego procesu. Uzupełnij równanie. Odpowiedź zanotuj w zeszycie do lekcji chemii.

Indeks górny Źródło: Wojciech Jelski, Barbara Grochowska‑Skiba, Maciej Szmitkowski, Dehydrogenaza alkoholowa i metabolizm alkoholu etylowego w mózgu, „Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej” 2007, nr 61, s. 226‑230. Indeks górny koniec

RiZdw26VncQHE
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 7

W projekcie szkolnym uczniowie skonstruowali model testera trzeźwości – schemat.

W projekcie szkolnym uczniowie skonstruowali model testera trzeźwości – schemat. Zapoznaj się z jego opisem, a następnie odpowiedź na pytania.

RMQn0aOio77Xs
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W doświadczeniu tym przez rurkę, w której znajduje się mieszanina reakcyjna, przedmuchiwane są pary etanolu. Mieszaninę reakcyjną otrzymano poprzez zmieszanie stężonego kwasu siarkowegoVI z nasyconym roztworem dichromianuVI potasu, a następnie dodanie rozdrobnionego pumeksu jako nośnika. Tak uzyskany roztwór ma barwę brunatno‑pomarańczową. Zastosowany w doświadczeniu odczynnik Schiffa stosowany jest do wykrywania aldehydów. W ich obecności bezbarwny roztwór odczynnika Schiffa zmienia barwę na różowo‑fioletową.

Uzupełnij opis przebiegu doświadczenia:

RbVefo59xn5kP
Podczas przechodzenia par etanolu przez rurkę zaobserwowano zmianę barwy z brunatno-pomarańczowej na: Możliwe odpowiedzi: 1. Nie nastąpi zmiana barwy., 2. zieloną, 3. niebieską, 4. żółtą
RvWFV0xVTZNNA
W probówce, w której zbierany jest produkt reakcji roztwór odczynnika Schiffa: Możliwe odpowiedzi: 1. Zmienił barwę na różowo-fioletową ponieważ alkohol utlenił się do aldehydu., 2. Nie zmienił zabarwienia., 3. Zmienił barwę na zieloną., 4. Zmienił barwę na różowo-fioletową ponieważ alkohol uległ redukcji do aldehydu.
31
Ćwiczenie 8

W wyniku zmieszania dichromianuVI potasu ze stężonym kwasem siarkowymVI powstaje tlenek chromuVI, który reaguje z etanolem. W wyniku reakcji powstaje zielony tlenek chromuIII. Zbilansuj równania reakcji. Wskaż utleniacz i reduktor.

RmGAk0HcxQqJx
1. 3, 2. 4, 3. 3, 4. 4, 5. 2, 6. 2, 7. 4, 8. }Cr2O3 + {3, 9. 2, 10. 2, 11. 3CrO3 + 1. 3, 2. 4, 3. 3, 4. 4, 5. 2, 6. 2, 7. 4, 8. }Cr2O3 + {3, 9. 2, 10. 2, 11. 3 C2H5OH → 1. 3, 2. 4, 3. 3, 4. 4, 5. 2, 6. 2, 7. 4, 8. }Cr2O3 + {3, 9. 2, 10. 2, 11. 3CH3CHO + 1. 3, 2. 4, 3. 3, 4. 4, 5. 2, 6. 2, 7. 4, 8. }Cr2O3 + {3, 9. 2, 10. 2, 11. 3H2O
RESww5tQt49Bi
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Jakie związki chemiczne powstają podczas utleniania alkoholi (o różnej rzędowości) chromianem potasu? Wyjaśnij na przykładzie etanolu i propon-2-olu.

Rx5OOfjRHEMbs
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RwOQIGPj2v0SO
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.