Sprawdź się
Połącz w pary pojęcie z poprawną definicją.
Czy przemiana w jest reakcją redoks? Odpowiedz i uzasadnij.
Istnieje bardzo przybliżona metoda oszacowania, w jakim czasie po spożyciu alkoholu można zasiąść za kierownicą. Opiera się na liczeniu porcji standardowych, czyli ilości napojów alkoholowych, które zawierają czystego alkoholu (etanolu).
Przykładowo:
piwa -procentowego to alkoholu etylowego,
wina -procentowego to alkoholu etylowego,
wódki -procentowej to alkoholu etylowego.
Usuwanie etanolu z organizmu jest długotrwałym procesem. Szybkość rozkładu alkoholu u mężczyzn wynosi -, u kobiet -. Przyjmując wartość średnią, czyli , można założyć, że w ciągu jednej godziny wątroba spala jedną porcję standardową.
Podczas uroczystego obiadu pewien mężczyzna wypił dwa kieliszki o objętości czerwonego wina o zwartości alkoholu . Spróbuj oszacować, po jakim czasie może bezpiecznie usiąść za kierownicą i można przypuszczać, że alkomat w tym przypadku nie wskaże obecności alkoholu w wydychanym powietrzu.
Jedną z możliwych dróg metabolizmu etanolu w organizmie człowieka jest enzymatyczne utlenienie etanolu przez enzym katalazę. Utlenia on alkohol przy pomocy nadtlenku wodoru w reakcji, którą można przedstawić:
Zapisz reakcje połówkowe dla tego procesu. Uzupełnij równanie. Odpowiedź zanotuj w zeszycie do lekcji chemii.
Indeks górny Źródło: Wojciech Jelski, Barbara Grochowska‑Skiba, Maciej Szmitkowski, Dehydrogenaza alkoholowa i metabolizm alkoholu etylowego w mózgu, „Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej” 2007, nr 61, s. 226‑230. Indeks górny koniecŹródło: Wojciech Jelski, Barbara Grochowska‑Skiba, Maciej Szmitkowski, Dehydrogenaza alkoholowa i metabolizm alkoholu etylowego w mózgu, „Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej” 2007, nr 61, s. 226‑230.
W projekcie szkolnym uczniowie skonstruowali model testera trzeźwości – schemat.
W projekcie szkolnym uczniowie skonstruowali model testera trzeźwości – schemat. Zapoznaj się z jego opisem, a następnie odpowiedź na pytania.

W doświadczeniu tym przez rurkę, w której znajduje się mieszanina reakcyjna, przedmuchiwane są pary etanolu. Mieszaninę reakcyjną otrzymano poprzez zmieszanie stężonego kwasu siarkowego z nasyconym roztworem dichromianu potasu, a następnie dodanie rozdrobnionego pumeksu jako nośnika. Tak uzyskany roztwór ma barwę brunatno‑pomarańczową. Zastosowany w doświadczeniu odczynnik Schiffa stosowany jest do wykrywania aldehydów. W ich obecności bezbarwny roztwór odczynnika Schiffa zmienia barwę na różowo‑fioletową.
Uzupełnij opis przebiegu doświadczenia:
W wyniku zmieszania dichromianu potasu ze stężonym kwasem siarkowym powstaje tlenek chromu, który reaguje z etanolem. W wyniku reakcji powstaje zielony tlenek chromu. Zbilansuj równania reakcji. Wskaż utleniacz i reduktor.
Jakie związki chemiczne powstają podczas utleniania alkoholi (o różnej rzędowości) chromianem potasu? Wyjaśnij na przykładzie etanolu i propon--olu.
