Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Tomasz Malinowski

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Fakt czy opinia – jak je odróżnić? Część V

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

II. Społeczeństwo obywatelskie.

Uczeń:

5) dokonuje krytycznej analizy materiałów z kampanii wyborczych (np. spoty, memy, ulotki i hasła wyborcze);

7) krytycznie analizuje przekazy medialne i porównuje przekazy różnych mediów dotyczące tych samych wydarzeń czy procesów; formułuje własną opinię w oparciu o poznane fakty; rozpoznaje przejawy nieetycznych zachowań dziennikarzy.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje fragmenty wywiadu Generacja Obamy – rozmowy z Tonym Judtem, i wskazuje fakty oraz opinie;

  • dokonuje selekcji i hierarchizacji informacji pozyskanych z materiału źródłowego;

  • przedstawia wnioski z analizy materiału.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Wynotowują z wywiadu Generacja Obamy wypowiedzi, które według nich są faktami bądź opiniami.

  2. Chętne/wybrane osoby przygotowują prezentacje na temat prowadzonych w Stanach Zjednoczonych kampanii prawyborczych, ze szczególnym uwzględnieniem kampanii z udziałem Hillary ClintonBaracka Obamy.

Faza wstępna:

  1. Przedstawienie tematu „Fakt czy opinia – jak je odróżnić? Część V” i celów zajęć.

  2. Przedstawienie prezentacji przygotowanej przez uczniów. Po jej zakończeniu reszta klasy może zadawać prelegentom pytania.

Faza realizacyjna:

  1. Chętne/wybrane osoby przedstawiają swoje analizy fragmentu wywiadu Generacja Obamy pod kątem faktów i opinii. Uzasadniają swoje decyzje, a pozostali uczniowie mogą z nimi polemizować.

  2. Uczniowie zapoznają się z treścią prezentacji multimedialnej i weryfikują z nią analizy przygotowane przed zajęciami. Zapisują problemy i pytania z nią związane. Następnie prowadzą dyskusję, która pozwala lepiej zrozumieć analizę.

  3. Uczniowie słuchają komentarza do analizy z sekcji „Audiobook”. Przedstawiają swoje wątpliwości i reflekcje. Omawiają je wspólnie z nauczycielem.

  4. Podział klasy na kilka grup. Każda rozwiązuja ćwiczenie 1 w sekcji „Audiobook”, korzystając z zasobów internetowych. Następnie prezentują zebrane zdania i uzasadniają, dlaczego jest to fakt bądź opinia. Reszta klasy wraz z nauczycielem weryfikują poprawność wykonania zadania.

Faza podsumowująca:

  1. Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.

  2. Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

  • Artur Domosławski, Generacja Obamy. Rozmowa z Tonym Judtem, „Gazeta Wyborcza” 16 lutego 2008 r.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.