Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Malinowski
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Fakt czy opinia – jak je odróżnić? Część V
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
II. Społeczeństwo obywatelskie.
Uczeń:
5) dokonuje krytycznej analizy materiałów z kampanii wyborczych (np. spoty, memy, ulotki i hasła wyborcze);
7) krytycznie analizuje przekazy medialne i porównuje przekazy różnych mediów dotyczące tych samych wydarzeń czy procesów; formułuje własną opinię w oparciu o poznane fakty; rozpoznaje przejawy nieetycznych zachowań dziennikarzy.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje fragmenty wywiadu Generacja Obamy – rozmowy z Tonym Judtem, i wskazuje fakty oraz opinie;
dokonuje selekcji i hierarchizacji informacji pozyskanych z materiału źródłowego;
przedstawia wnioski z analizy materiału.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Wynotowują z wywiadu Generacja Obamy wypowiedzi, które według nich są faktami bądź opiniami.
Chętne/wybrane osoby przygotowują prezentacje na temat prowadzonych w Stanach Zjednoczonych kampanii prawyborczych, ze szczególnym uwzględnieniem kampanii z udziałem Hillary Clinton i Baracka Obamy.
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu „Fakt czy opinia – jak je odróżnić? Część V” i celów zajęć.
Przedstawienie prezentacji przygotowanej przez uczniów. Po jej zakończeniu reszta klasy może zadawać prelegentom pytania.
Faza realizacyjna:
Chętne/wybrane osoby przedstawiają swoje analizy fragmentu wywiadu Generacja Obamy pod kątem faktów i opinii. Uzasadniają swoje decyzje, a pozostali uczniowie mogą z nimi polemizować.
Uczniowie zapoznają się z treścią prezentacji multimedialnej i weryfikują z nią analizy przygotowane przed zajęciami. Zapisują problemy i pytania z nią związane. Następnie prowadzą dyskusję, która pozwala lepiej zrozumieć analizę.
Uczniowie słuchają komentarza do analizy z sekcji „Audiobook”. Przedstawiają swoje wątpliwości i reflekcje. Omawiają je wspólnie z nauczycielem.
Podział klasy na kilka grup. Każda rozwiązuja ćwiczenie 1 w sekcji „Audiobook”, korzystając z zasobów internetowych. Następnie prezentują zebrane zdania i uzasadniają, dlaczego jest to fakt bądź opinia. Reszta klasy wraz z nauczycielem weryfikują poprawność wykonania zadania.
Faza podsumowująca:
Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Artur Domosławski, Generacja Obamy. Rozmowa z Tonym Judtem, „Gazeta Wyborcza” 16 lutego 2008 r.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.