Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Poglądy Sokratesa
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Poznasz postać i myśl Sokratesa.
Opiszesz stosowane przez Sokratesa metody prowadzenia dyskusji.
Dowiesz się, jak Julian Tuwim przedstawił Sokratesa w swoim wierszu Sokrates tańczący.
Wyjaśnisz, czym – według Sokratesa – jest szczęście.
Przeanalizujesz, dlaczego pojawienie się Sokratesa było przełomem w dziejach filozofii starożytnej.
Przeanalizujesz wpływ Sokratesa i jego uczniów na rozwój filozofii europejskiej.
Cele operacyjne. Uczeń:
omawia poglądy filozofów reprezentatywnych dla poszczególnych epok kultury europejskiej;
rozwija krytyczne myślenie i sprawności logiczne poprzez analizę wybranych pytań i argumentów filozoficznych;
rozpoznaje wpływ starożytnej filozofii greckiej na europejską kulturę późniejszych epok, a zwłaszcza na literaturę piękną, naukę i religię.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
esej filozoficzny;
praca z multimedium;
film;
audiobook.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Przed lekcją nauczyciel udostępnia uczniom na platformie materiał „Poglądy Sokratesa”. Uczniowie mają za zadanie wykonać polecenie zawarte w sekcji „Przeczytaj”: Spróbuj zdefiniować, czym dla Sokratesa była cnota.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformie i wyświetla na tablicy temat i cele lekcji. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.
Prowadzący poleca wybranym uczniom, aby odczytali swoje odpowiedzi na Polecenie 1 zredagowane w ramach przygotowania do zajęć.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium nr 1. Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każdej z nich zadaje do opracowania części multimedium w sekcji „Audiobook”. Zespoły pracują według ustalonego porządku:
— grupa 1: Polecenie 1,
— grupa 2: Polecenie 2.
Uczniowie przygotowują krótkie wystąpienia z syntezą przydzielonego materiału oraz odpowiedziami na zadane pytania. Po wyznaczonym czasie zespoły prezentują efekty swojej pracy.Praca z multimedium nr 2. Uczniowie dobierają się w pary. Na polecenie nauczyciela zapoznają się z wykładem dr. Tomasza Mazura zamieszczonym w sekcji „Film edukacyjny”. Następnie wykonują Polecenie 2 oraz Ćwiczenia od 1 do 4. Wskazane pary odczytują rozwiązania na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Praca z multimedium nr 2. Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z filmem Filozofia sokratejska i posokratejska z sekcji „Film edukacyjny”. Następnie inicjuje dyskusję na temat Dlaczego pojawienie się Sokratesa było przełomem w dziejach filozofii starożytnej?
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli?
Praca domowa:
Napisz esej, który byłby rozwinięciem następującej myśli Sokratesa: Strzeż się ludzi, którzy są pewni tego, że mają rację.
Materiały pomocnicze:
Krońska I., Sokrates, Warszawa 1964.
Krokiewicz A., Zarys filozofii greckiej, Warszawa 2000.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Audiobook” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.