Film edukacyjny
Filozofia sokratejska i posokratejska
(V–IV w. p.n.e.)
Zapoznaj się z filmem i odpowiedz na pytanie, dlaczego pojawienie się Sokratesa było przełomem w dziejach filozofii starożytnej.
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D188qx1Lq
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Filozofia sokratejska i posokratejska (V‑IV wiek przed naszą erą).
Zapoznaj się z filmem i odpowiedz na pytanie, czym jest szczęście według Sokratesa.
Wykłada: dr Tomasz Mazur.
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D188qx1Lq
Wykłada: dr Tomasz Mazur.
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Koncepcja szczęścia.
Rozważ wyrażoną w tym zdaniu zasadę i zastanów się, czy się z nią zgadzasz.
![Ilustracja przedstawia napis w ozdobnej ramce. Treść napisu: Dobrzy ludzie są szczęśliwi, a źli nieszczęśliwi. Sokrates.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RdKn4HDy3lWFv/1634339231/2dKXATNAE2Jnyky2wbsgJtymYB0p6aVV.jpeg)
![Ilustracja przedstawia napis w ozdobnej ramce. Treść napisu: Człowiek nie żyje, aby jadł, ale je, aby żyć. Sokrates.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R15xvEu8QgRdJ/1634339232/FoLTnD1ZMdGv5YGQYyGzI3iRAQ9Yn9Xg.jpeg)
Opisz, dlaczego postawę wyrażoną w poniższym zdaniu nazywamy ironią?
![Ilustracja przedstawia napis w ozdobnej ramce. Treść napisu: Jedyne co wiem, jest to, że nic nie wiem. Sokrates.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RyzYQwAXTRffU/1634339233/6wAAhT5YkXQXwLZSoI8k0UprqbgNk6OI.jpg)
Jak stworzyć hierarchię wartości, by osiągnąć szczęście, o którym mówił Sokrates? Spróbuj odpowiedzieć na to pytanie, uwzględniając poniższy cytat i poznane poglądy Sokratesa.
![Ilustracja przedstawia napis w ozdobnej ramce. Treść napisu: Ci są najszczęśliwsi i najbliżsi bogów, którzy nie potrzebują niczego. Sokrates.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R6XxaD5AW1CCO/1634339233/Cts0UvYgadGN9mzOJLrj1R7kkEpr4KHu.jpg)
Praca domowa
Napisz esej, który byłby rozwinięciem następującej myśli Sokratesa: Strzeż się ludzi, którzy są pewni tego, że mają rację
.