Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: biologia

Temat: Wirtualny mikroskop. Liść

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Cele kształcenia - wymagania ogólne
III. Rozwijanie myślenia naukowego; doskonalenie umiejętności planowania i przeprowadzania obserwacji i doświadczeń oraz wnioskowania w oparciu o wyniki badań. Uczeń:
5) przeprowadza celowe obserwacje mikroskopowe i makroskopowe.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IX. Różnorodność roślin.
2. Rośliny lądowe i wtórnie wodne. Uczeń:
3) rozpoznaje tkanki roślinne na preparacie mikroskopowym (w tym wykonanym samodzielnie), na schemacie, mikrofotografii, na podstawie opisu i wykazuje związek ich budowy z pełnioną funkcją;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Przeanalizujesz zasady przygotowania preparatu mikroskopowego.

  • Dokonasz obserwacji mikroskopowej typowego liścia oraz liścia rośliny iglastej – igły.

  • Rozpoznasz wybrane tkanki roślinne na preparacie mikroskopowym.

  • Wymienisz nazwy kilku barwników histologicznych i określisz efekt barwienia wybranych związków chemicznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • rozmowa kierowana;

  • ćwiczenia laboratoryjne;

  • obserwacja;

  • analiza grafiki interaktywnej.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • zestaw do przygotowania preparatu mikroskopowego z tkanki roślinnej (zob. materiały pomocnicze – zał. 1), mikroskopy;

  • zestaw do barwienia safraniną z zielenią trwałą (zob. materiały pomocnicze – zał. 2).

Przed lekcją:

  1. Uczniowie przypominają sobie informacje na temat tkanek roślinnych.

  2. Nauczyciel przygotowuje na zajęcia akcesoria i preparaty do wykonania preparatu mikroskopowego z tkanki roślinnej (dla każdej grupy) oraz barwienia safraniną z zielenią trwałą (jeden zestaw) – zob. materiały pomocnicze.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel, odwołując się do wiedzy uczniów zdobytej na wcześniejszych zajęciach, zadaje pytania:
    – Czym jest tkanka roślinna?
    – Jakie wyróżniamy typy tkanek roślinnych?

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy. Każdy zespół otrzymuje zestaw do przygotowania preparatu mikroskopowego. Uczniowie wykonują preparat według instrukcji zawartej w sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel w razie potrzeby służy pomocą.

  2. Nauczyciel lub chętny uczeń przedstawia proces przygotowywania barwnika do preparatu mikroskopowego, zgodnie z instrukcją zawartą w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie barwią swoje skrawki w przygotowanym roztworze i w grupach obserwują preparaty pod mikroskopem. Chętni uczniowie wskazują rozpoznane tkanki roślinne.

  3. Uczniowie za pomocą wirtualnego mikroskopu przeprowadzają obserwację tkanki roślinnej ligustru pospolitego (Ligustrum vulgare). Następnie wykonują polecenie nr 2 („Wykaż powiązanie między budową a funkcją miękiszu palisadowego i miękiszu asymilacyjnego”) i polecenie nr 3 („Na podstawie obrazu uzyskanego pod wirtualnym mikroskopem wykonaj w zeszycie schematyczny rysunek liścia ligustru pospolitego. Zwróć uwagę na lokalizację poszczególnych tkanek i podpisz je na rysunku. Zapisz powiększenie, jakie zostało zastosowane podczas obserwacji mikroskopowej. Zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu”). Chętne osoby przedstawiają swoje rysunki i odpowiedzi na forum klasy.

  4. Uczniowie za pomocą wirtualnego mikroskopu przeprowadzają obserwację liścia sosny zwyczajnej (Pinus sylvestris). Następnie wykonują polecenie nr 1: „Przeciągnij prawidłowe nazwy i podpisz elementy budowy liścia sosny zwyczajnej”. Wybrane osoby przedstawiają swoje rozwiązanie na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.

Praca domowa:

  1. Wykonaj polecenie nr 2 z sekcji „Symulacja interaktywna II”.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

RqRO4UPyA1m1E

Załącznik 1. Zestaw do przygotowania preparatu mikroskopowego z tkanki roślinnej.
Plik PDF o rozmiarze 77.72 KB w języku polskim
R1N1o3vs6Qb0o

Załącznik 2. Zestaw do barwienia safraniną z zielenią trwałą.
Plik PDF o rozmiarze 95.25 KB w języku polskim

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Symulacja interaktywna I” na lekcjach dotyczących tkanek roślinnych.