Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Wirtualny mikroskop. Liść
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz zasady przygotowania preparatu mikroskopowego.
Dokonasz obserwacji mikroskopowej typowego liścia oraz liścia rośliny iglastej – igły.
Rozpoznasz wybrane tkanki roślinne na preparacie mikroskopowym.
Wymienisz nazwy kilku barwników histologicznych i określisz efekt barwienia wybranych związków chemicznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia laboratoryjne;
obserwacja;
analiza grafiki interaktywnej.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
zestaw do przygotowania preparatu mikroskopowego z tkanki roślinnej (zob. materiały pomocnicze – zał. 1), mikroskopy;
zestaw do barwienia safraniną z zielenią trwałą (zob. materiały pomocnicze – zał. 2).
Przed lekcją:
Uczniowie przypominają sobie informacje na temat tkanek roślinnych.
Nauczyciel przygotowuje na zajęcia akcesoria i preparaty do wykonania preparatu mikroskopowego z tkanki roślinnej (dla każdej grupy) oraz barwienia safraniną z zielenią trwałą (jeden zestaw) – zob. materiały pomocnicze.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel, odwołując się do wiedzy uczniów zdobytej na wcześniejszych zajęciach, zadaje pytania:
– Czym jest tkanka roślinna?
– Jakie wyróżniamy typy tkanek roślinnych?
Faza realizacyjna:
Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy. Każdy zespół otrzymuje zestaw do przygotowania preparatu mikroskopowego. Uczniowie wykonują preparat według instrukcji zawartej w sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel w razie potrzeby służy pomocą.
Nauczyciel lub chętny uczeń przedstawia proces przygotowywania barwnika do preparatu mikroskopowego, zgodnie z instrukcją zawartą w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie barwią swoje skrawki w przygotowanym roztworze i w grupach obserwują preparaty pod mikroskopem. Chętni uczniowie wskazują rozpoznane tkanki roślinne.
Uczniowie za pomocą wirtualnego mikroskopu przeprowadzają obserwację tkanki roślinnej ligustru pospolitego (Ligustrum vulgare). Następnie wykonują polecenie nr 2 („Wykaż powiązanie między budową a funkcją miękiszu palisadowego i miękiszu asymilacyjnego”) i polecenie nr 3 („Na podstawie obrazu uzyskanego pod wirtualnym mikroskopem wykonaj w zeszycie schematyczny rysunek liścia ligustru pospolitego. Zwróć uwagę na lokalizację poszczególnych tkanek i podpisz je na rysunku. Zapisz powiększenie, jakie zostało zastosowane podczas obserwacji mikroskopowej. Zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu”). Chętne osoby przedstawiają swoje rysunki i odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie za pomocą wirtualnego mikroskopu przeprowadzają obserwację liścia sosny zwyczajnej (Pinus sylvestris). Następnie wykonują polecenie nr 1: „Przeciągnij prawidłowe nazwy i podpisz elementy budowy liścia sosny zwyczajnej”. Wybrane osoby przedstawiają swoje rozwiązanie na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.
Praca domowa:
Wykonaj polecenie nr 2 z sekcji „Symulacja interaktywna II”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Symulacja interaktywna I” na lekcjach dotyczących tkanek roślinnych.