Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Skutki przyrodnicze eksploatacji surowców w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa
XIII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa, górnictwa i turystyki na środowisko geograficzne, transportu na warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, zagospodarowania miast i wsi na krajobraz kulturowy, konflikt interesów człowiek – środowisko, procesy rewitalizacji i działania proekologiczne.
Uczeń:
wyjaśnia wpływ górnictwa na środowisko przyrodnicze na przykładzie odkrywkowych i głębinowych kopalni w Polsce i na świecie oraz dostrzega konieczność rekultywacji terenów pogórniczych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
wskazuje obszary zagrożenia ekologicznego w Polsce,
określa skutki przyrodnicze eksploatacji surowców w Polsce,
charakteryzuje skutki zanieczyszczenia środowiska w Polsce.
Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm
Metody nauczania: wykorzystanie ćwiczeń przedmiotowych, z użyciem komputera, pogadanka, dyskusja
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu, zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
Materiały pomocnicze
R. Janikowski, Zarządzanie antropopresją. W kierunku zrównoważonego rozwoju społeczeństwa i gospodarki, Difin, Warszawa 2004.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi ochotnika lub wskazaną osobę o odczytanie tematu lekcji. Następnie zadaje uczniom pytanie: „co wiecie na ten temat?”. Prosi wybranego ucznia lub uczennicę o zapisywanie propozycji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału. W krótkim wykładzie wyjaśnia uczniom najważniejsze treści dotyczące tematu.
Nauczyciel odtwarza film edukacyjny, a następnie czyta polecenia do tego multimedium i prosi uczniów, aby wykonali je w parach.
Wybrana para prezentuje odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich. W razie odmiennych odpowiedzi klasa ma za zadanie ustalić poprawną wersję.
Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje przytoczone przez uczniów. Wyjaśnia też kwestie sporne.
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują zadania na czas, od najłatwiejszych do najtrudniejszych. Wygrywa grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza. Nauczyciel może nagrodzić uczniów ocenami za aktywność.
Faza podsumowująca
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa
Korzystając z dostępnych źródeł informacji, w formie krótkiej wypowiedzi pisemnej scharakteryzuj skutki przyrodnicze eksploatacji surowców w Polsce i napisz, jak można im przeciwdziałać.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny zawarty w e‑materiale może zostać wykorzystany w ramach lekcji dotyczącej konfliktów interesów w relacjach człowiek – środowisko (zakres podstawowy XIII. 8). Może zostać wykorzystany także w ramach samokształcenia uczniów.