Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paulina Król

Przedmiot: Język polski

Temat: Problematyka antysemityzmu w piśmiennictwie pozytywistycznym na przykładzie utworu Marii Konopnickiej Mendel Gdański

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • ustala, jaka była geneza powstania noweli Marii Konopnickiej Mendel Gdański;

  • określia, jak wyglądały stosunki polsko‑żydowskie w 2. połowie XIX wieku;

  • zna źródła napięć i konfliktów pomiędzy Żydami i Polakami w XIX wieku;

  • analizuje fragmenty noweli Mendel Gdański, zwracając uwagę na punkt widzenia Mendla oraz występujących w utworze Polaków.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • podająca.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • kartki.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Tydzień przed planowaną lekcją nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treścią noweli Marii Konopnickiej Mendel Gdański.

  2. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Problematyka antysemityzmu w piśmiennictwie pozytywistycznym na przykładzie utworu Marii Konopnickiej Mendel Gdański” i prosi o zapoznanie się z sekcją „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i wspólnie z uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie przypominają sobie treść materiału z sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel rozpoczyna krótką rozmowę o genezie powstania noweli Marii Konopnickiej Mendel Gdański.

  3. Uczniowie wykonują ćwiczenie 1 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel wyświetla odpowiedzi uczniów i tym samym sprawdza ich przygotowanie do lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło „antysemityzm” i rozdaje uczniom po dwie kartki samoprzylepne. Uczniowie proszeni są o zapisanie na nich skojarzenia do hasła. Uczniowie czytają na głos swoje pomysły i przyklejają je na tablicy. Następnie trwa wspólne omówienie podanych propozycji i usunięcie nietrafnych przykładów przez nauczyciela.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o utworzenie trzech grupy i wyłonienie obserwatora. Każda grupa uczniów przygotowuje się do dyskusji dotyczącej stosunków polsko‑żydowskich w 2. połowie XIX wieku na podstawie noweli Marii Konopnickiej Mendel Gdański oraz źródeł napięć i konfliktów między nimi.

  3. Praca z multimedium. Uczniowie w dalszym ciągu pracują w grupach i zapoznają się z materiałem w sekcji „Ilustracja interaktywna”. Nauczyciel informuje, że grupy zaczną między sobą dyskusję o tym, czy dziś relacje między Polakami i osobami innych narodowości realizują przedstawiony w noweli problem stosunków polsko‑żydowskich. Obserwatorzy monitorują pracę grupy. Na koniec dyskusji nauczyciel analizuje pracę grup. Obserwatorzy przedstawiają wnioski z dyskusji.

  4. Uczniowie wspólnie wykonują ćwiczenie 3, 4, 6 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie wybrani uczniowie przedstawiają rozwiązania, nauczyciel komentuje.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wraz z nauczycielem podsumowują wnioski z dyskusji kończącej fazę realizacyjną. Nauczyciel wyświetla ćwiczenie 8. Następuje indywidualna praca uczniów. Nauczyciel dokonuje analizy pracy.

  2. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i przeprowadza krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

  1. Zastanów się, w jaki sposób opisywane w noweli Konopnickiej wydarzenia mogły wpłynąć na osobowość oraz stosunek do polskości Jakuba – wnuka Mendla Gdańskiego. Biorąc pod uwagę kontekst historyczny, stwórz wypowiedź, w której dorosły Jakub opowiada o tych zdarzeniach z perspektywy czasu. Pamiętaj o przyjęciu w wypowiedzi perspektywy dorosłego człowieka.

Materiały pomocnicze:

  • Anna Martuszewska, Pozytywistyczne parabole, Gdańsk 1997.

  • https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/11987/1/A_Regiewicz_Z_powodu_jednej_czapki.pdf

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Ilustracja interaktywna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.