Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Język polski
Temat: Problematyka antysemityzmu w piśmiennictwie pozytywistycznym na przykładzie utworu Marii Konopnickiej Mendel Gdański
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
ustala, jaka była geneza powstania noweli Marii Konopnickiej Mendel Gdański;
określia, jak wyglądały stosunki polsko‑żydowskie w 2. połowie XIX wieku;
zna źródła napięć i konfliktów pomiędzy Żydami i Polakami w XIX wieku;
analizuje fragmenty noweli Mendel Gdański, zwracając uwagę na punkt widzenia Mendla oraz występujących w utworze Polaków.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
podająca.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
kartki.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Tydzień przed planowaną lekcją nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treścią noweli Marii Konopnickiej Mendel Gdański.
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Problematyka antysemityzmu w piśmiennictwie pozytywistycznym na przykładzie utworu Marii Konopnickiej Mendel Gdański” i prosi o zapoznanie się z sekcją „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i wspólnie z uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Uczniowie przypominają sobie treść materiału z sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel rozpoczyna krótką rozmowę o genezie powstania noweli Marii Konopnickiej Mendel Gdański.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 1 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel wyświetla odpowiedzi uczniów i tym samym sprawdza ich przygotowanie do lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło „antysemityzm” i rozdaje uczniom po dwie kartki samoprzylepne. Uczniowie proszeni są o zapisanie na nich skojarzenia do hasła. Uczniowie czytają na głos swoje pomysły i przyklejają je na tablicy. Następnie trwa wspólne omówienie podanych propozycji i usunięcie nietrafnych przykładów przez nauczyciela.
Nauczyciel prosi uczniów o utworzenie trzech grupy i wyłonienie obserwatora. Każda grupa uczniów przygotowuje się do dyskusji dotyczącej stosunków polsko‑żydowskich w 2. połowie XIX wieku na podstawie noweli Marii Konopnickiej Mendel Gdański oraz źródeł napięć i konfliktów między nimi.
Praca z multimedium. Uczniowie w dalszym ciągu pracują w grupach i zapoznają się z materiałem w sekcji „Ilustracja interaktywna”. Nauczyciel informuje, że grupy zaczną między sobą dyskusję o tym, czy dziś relacje między Polakami i osobami innych narodowości realizują przedstawiony w noweli problem stosunków polsko‑żydowskich. Obserwatorzy monitorują pracę grupy. Na koniec dyskusji nauczyciel analizuje pracę grup. Obserwatorzy przedstawiają wnioski z dyskusji.
Uczniowie wspólnie wykonują ćwiczenie 3, 4, 6 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie wybrani uczniowie przedstawiają rozwiązania, nauczyciel komentuje.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wraz z nauczycielem podsumowują wnioski z dyskusji kończącej fazę realizacyjną. Nauczyciel wyświetla ćwiczenie 8. Następuje indywidualna praca uczniów. Nauczyciel dokonuje analizy pracy.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i przeprowadza krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Zastanów się, w jaki sposób opisywane w noweli Konopnickiej wydarzenia mogły wpłynąć na osobowość oraz stosunek do polskości Jakuba – wnuka Mendla Gdańskiego. Biorąc pod uwagę kontekst historyczny, stwórz wypowiedź, w której dorosły Jakub opowiada o tych zdarzeniach z perspektywy czasu. Pamiętaj o przyjęciu w wypowiedzi perspektywy dorosłego człowieka.
Materiały pomocnicze:
Anna Martuszewska, Pozytywistyczne parabole, Gdańsk 1997.
https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/11987/1/A_Regiewicz_Z_powodu_jednej_czapki.pdf
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Ilustracja interaktywna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.