Dla nauczyciela
Autor: Katarzyzna Podfigurna
Przedmiot: Matematyka
Temat: Odczytywanie własności funkcji kwadratowej na podstawie jej wykresu
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
odczytuje własności funkcji kwadratowej z jej wykresu;
podaje wzory funkcji kwadratowej w postaci ogólnej, kanonicznej i iloczynowej (jeżeli istnieje);
zna związki między wzorami określającymi współrzędne wierzchołka paraboli i postacią kanoniczną funkcji kwadratowej;
oblicza miejsca zerowe funkcji kwadratowej i zapisuje wzór funkcji w postaci iloczynowej;
interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji kwadratowej;
wyznacza argument dla danej wartości funkcji i odwrotnie;
z zaangażowaniem rozwiązuje zadania, wykorzystując wiadomości na temat różnych postaci funkcji kwadratowej;
analizuje zadania oraz dokonuje wyboru najefektywniejszej metody prowadzącej do ich rozwiązania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów
praca z tekstem
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
tablica interaktywna/rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
uczniowie przypominają definicję funkcji kwadratowej;
uczniowie metodą burzy mózgów przypominają własności funkcji kwadratowej;
nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna:
uczniowie otrzymują zadanie polegające na analizie materiału zawartego w sekcji „Przeczytaj”;
uczniowie analizują przykłady zawarte w sekcji „Przeczytaj”;
nauczyciel kontroluje pracę uczniów, udzielając im wskazówek;
nauczyciel prezentuje animację i omawia ją wraz z uczniami;
uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania zamieszczone pod animacją;
uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne 1 -4 ;
nauczyciel kontroluje pracę uczniów, udzielając im wskazówek.
Faza podsumowująca:
wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela;
uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe, a nauczyciel udziela wyjaśnień;
nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa:
zadaniem uczniów jest rozwiązanie ćwiczeń interaktywnych 5 -8.
Materiały pomocnicze:
Sposoby opisywania funkcjiSposoby opisywania funkcji
Zależności między wartościami współczynników występujących we wzorach funkcji kwadratowej zapisanej w postaci ogólnej i w postaci kanonicznejZależności między wartościami współczynników występujących we wzorach funkcji kwadratowej zapisanej w postaci ogólnej i w postaci kanonicznej
Miejsca zerowe funkcji kwadratowej. Postać iloczynowa funkcji kwadratowejMiejsca zerowe funkcji kwadratowej. Postać iloczynowa funkcji kwadratowej
Wykres funkcji kwadratowej zapisanej wzorem w postaci kanonicznej. Wykres funkcji kwadratowej zapisanej wzorem w postaci ogólnejWykres funkcji kwadratowej zapisanej wzorem w postaci kanonicznej. Wykres funkcji kwadratowej zapisanej wzorem w postaci ogólnej
Współrzędne wierzchołka paraboliWspółrzędne wierzchołka paraboli
Wskazówki metodyczne:
Materiały zawarte w animacji uczniowie mogą przeanalizować jako pracę własną przed lekcją. Umożliwi im to wystąpienie na zajęciach w roli ekspertów.
Animacja może być pomocna na zajęciach poświęconych rozwiązywaniu równań kwadratowych.