Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Miłość romantyczna i ludowość. Ballady Adama Mickiewicza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wskaże w utworze cechy ballady;
skonfrontuje postawy racjonalisty i romantyka;
omówi romantyczny system wartości i sposób postrzegania świata;
rozpozna w utworze środki artystyczne i omówi ich funkcje.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
mapa myśli;
przekład intersemiotyczny.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przed lekcją zapoznają się z balladą Romantyczność Adama Mickiewicza. Na tej podstawie przygotowują przekład intersemiotyczny korespondujący z motywem miłości wraz z uzasadnieniem. W swojej wypowiedzi powinni zwrócić uwagę na elementy przekładu intertekstualnego oraz zastosować pojęcia właściwe do omawiania tekstu literackiego.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Miłość romantyczna i ludowość. Ballady Adama Mickiewicza”. Prosi uczestników zajęć o przeczytanie informacji w sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie prezentują prace przygotowane w domu. Nauczyciel ocenia przygotowanie uczniów do zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel głośno odtwarza nagranie audio zamieszczone w e‑materiale. Uczniowie indywidualnie wskazują na tej podstawie najważniejsze cechy miłości romantycznej.
Uczestnicy zajęć indywidualnie wykonują ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”, Ćwiczenia 3 i 4 wykonują wspólnie w klasie - wymieniają środki stylistyczne i podają ich funkcje.
Ćwiczenia 5‑7 uczniowie mogą wykonać w formie dyskusji moderowanej bądź pisemnie.
Uczniowie na podstawie fragmentu artykułu Czesława Zgorzelskiego charakteryzują w parach ludowość obecną w Romantyczności.
Faza podsumowująca:
Mapa myśli. Nauczyciel prosi uczniów o połączenie się w pary, a następnie na tablicy zapisuje hasło: miłość i ludowość w Romantyczności. Uczniowie wykonują mapę myśli, zapisując na kartkach swoje pomysły w wyznaczonym czasie. Wybrana para zapisuje na tablicy swoje propozycje wokół zapisanego hasła, po czym są one uzupełniane przez pozostałe pary, których pomysły nie zostały jeszcze zapisane.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Na podstawie audiobooka wyjaśnij, w jaki sposób romantyczna miłość stanowi wyraz buntu.
Materiały pomocnicze:
A. Witkowska, Adam Mickiewicz, [w:] A. Witkowska, R. Przybylski, Romantyzm, wyd. 8, Warszawa 2003, s. 237‑316.
Czesław Zgorzelski, O pierwszych balladach Mickiewicza, „Pamiętnik Literacki” 1948, nr 38.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.