Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Działalność i osiągnięcia Organizacji Narodów Zjednoczonych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
zakres podstawowy
VII. Współczesne stosunki międzynarodowe. Uczeń:
7) charakteryzuje cele i najważniejsze organy Organizacji Narodów Zjednoczonych (Zgromadzenie Ogólne, Rada Bezpieczeństwa, Sekretarz Generalny, Rada Gospodarcza i Społeczna, Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości); przedstawia jej wybrane działania i ocenia ich skuteczność.
zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy. Uczeń:
24) przedstawia cele działania: Światowej Organizacji Zdrowia, Międzynarodowej Organizacji Pracy, Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa, Międzynarodowego Funduszu Walutowego, Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju, Światowej Organizacji Handlu, Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury, Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Rozwoju Przemysłowego oraz Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje cele powstania i funkcjonowania Organizacji Narodów Zjednoczonych;
omawia strukturę organów ONZ;
przedstawia wybrane działania podejmowane przez ONZ i ocenia ich skuteczność;
wskazuje osiągnięcia Światowej Organizacji Zdrowia, Międzynarodowej Organizacji Pracy, Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa, Międzynarodowego Funduszu Walutowego, Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju, Światowej Organizacji Handlu, Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury, Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Rozwoju Przemysłowego, Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
debata oksfordzka.
Formy zajęć:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Na tablicy zostają zapisane pojęcia „Liga Narodów” i „Organizacja Narodów Zjednoczonych”. Uczniowie w trakcie burzy mózgów podają skojarzenia dotyczące tych haseł. Po fazie twórczej następuje weryfikacja pomysłów i utworzenie definicji tych pojęć.
3. Dyskusja na temat celów istnienia wyżej wymienionych organizacji międzynarodowych oraz ich znaczenia.
Faza realizacyjna
1. Omówienie przez zespół klasowy podstawowych celów funkcjonowania Ligi Narodów oraz powodów jej likwidacji. Uczniowie analizują przyczyny niepowodzenia misji Ligi Narodów w okresie międzywojennym.
2. Uczniowie w parach zapoznają się z genezą ONZ i celami jej działania zapisanymi w Karcie Narodów Zjednoczonych. Ochotnicy przedstawiają podsumowanie na forum klasy.
3. Zespół klasowy na podstawie widżetu w sekcji „Przeczytaj” omawia strukturę organizacyjną ONZ:
Zgromadzenie Ogólne'
Rada Bezpieczeństwa;
Sekretariat ONZ (Sekretarz Generalny);
Rada Gospodarcza i Społeczna;
Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości;
Rada Powiernicza.
4. Wskazanie przez uczniów wybranych obszarów działalności ONZ – utrzymanie pokoju i bezpieczeństwa na świecie oraz dbanie o przestrzeganie praw człowieka. Misje pokojowe ONZ i udział w nich sił zbrojnych RP.
5. Podział na grupy i praca z prezentacją interaktywną i mapą myśli. Każda grupa analizuje prezentację, w której są przedstawione osiągnięcia poszczególnych wyspecjalizowanych organizacji działających przy ONZ. Następnie w dostępnych źródłach wyszukuje informacje o osiągnięciach pozostałych organizacji i uzupełnia mapę myśli. Przykładowo:
Międzynarodowa Organizacja Pracy;
Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa;
Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju;
Międzynarodowy Fundusz Walutowy;
Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Rozwoju Przemysłowego;
Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej;
Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury;
Światowa Organizacja Zdrowia;
Międzynarodowy Fundusz Rozwoju Rolnictwa;
Bank Światowy.
Po wykonaniu zadania prezentacja na forum klasy.
6. Klasa podzielona jest na trzy grupy zgodnie z zasadami przeprowadzania debaty oksfordzkiej – zwolennicy tezy, przeciwnicy tezy i publiczność. Wybierani są też marszałek i sekretarz. Temat debaty: „Czy ONZ spełnia pokładane w tej organizacji nadzieje związane z zachowaniem pokoju i bezpieczeństwa na świecie?”.
7. Uczniowie otrzymują czas na przygotowanie swoich argumentów. Następnie marszałek rozpoczyna debatę. Po przeprowadzonej debacie, w której każda ze stron ma określony czas na swoje wystąpienie, przeprowadzane jest głosowanie – publiczność decyduje, która ze stron za pomocą swoich argumentów bardziej przekonała ją do swojego zdania.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel wraz z uczniami podsumowuje debatę. Oceniają siłę argumentów obu stron i sposób ich prezentowania.
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń interaktywnych do tematu lekcji.
Materiały pomocnicze:
Libański kardynał: Dalsze istnienie ONZ nie ma sensu, rp.pl.
MWł, ONZ w kryzysie! Braki finansowe zagrażają działalności organizacji i reformom, pch24.pl.
Adam Daniel Rotfeld, ONZ: między sukcesem a rozczarowaniem, polityka.pl.
Rafał Lesiecki, Około 200 polskich żołnierzy pojedzie jesienią do Libanu. Powrót na misje pokojowe ONZ, defence24.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Materiał może zostać wykorzystany do lekcji poświęconych działalności ONZ i jego organizacji wyspecjalizowanych lub do lekcji powtórzeniowej.