Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Jak poeci współcześni wykorzystują średniowieczne motywy, wzorce osobowe, ideały?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia, czym jest intertekstualność;
opisuje sposób kreowania świata przedstawionego, bohatera liryczego i sytuacji lirycznej utworu poetyckiego;
wyjaśnia, na czym polega nawiązanie do motywu średniowiecznego w wybranym utworze współczesnym;
formułuje wnioski dotyczące dialogu tekstów literackich, które powstały w różnych czasach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
film.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/ tablica, pisak/ kreda;
animacja Tomasza Bagińskiego pt. Katedra.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla uczniom animację stworzoną przez Tomasza Bagińskiego pt. Katedra. Następnie prosi o podanie skojarzeń do obejrzanego filmu. Wśród podawanych przez młodzież odpowiedzi z pewnością pojawią się te związane ze średniowieczem, które pozwolą nauczycielowi zainicjować rozmowę wprowadzającą w temat zajęć.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Prowadzący zapoznaje uczniów z multimedium. Następnie prosi, aby wykonali polecenie 1, 2 z sekcji Audiobook oraz ćwiczenie nr 1 z sekcji Sprawdź się. Wybrane osoby prezentują swoje odpowiedzi i wyjaśniają, czym jest intertekstualność, podają jej przykłady.
Praca w grupie. Prowadzący dzieli klasę na trzy grupy. Każdy z zespołów zapoznaje się ze wskazanym tekstem z sekcji Przeczytaj. Następnie uczniowie tworzą notatkę na temat: rycerza - I grupa, świętego - II grupa, króla - III grupa. Przedstawiciele zespołów przedstawiają na koniec wyniki swojej pracy.
Uczniowie w parach zajmują się ćwiczeniami z sekcji Sprawdź się (nauczyciel wybiera ćwiczenia, a jeśli starczy czasu, uczestnicy zajęć mogą wykonać wszystkie). Następnie przedstawiciel pary odczytuje rozwiązania.
Faza podsumowująca:
Prowadzący zapisuje na tablicy niedokończone zdanie: Nawiązania do średniowiecza w utworach współczesnych twórców mogą być pretekstem do...
Wskazane osoby odczytują swoje zdania.Nauczyciel udostępnia nagranie, które podsumowuje informacje na temat odniesień do średniowiecza, nagranie dostępne pod adresem: https://ninateka.pl/vod/rozmowy/uroki-sredniowiecza-finezje-literackie-1-5/
Praca domowa:
Poszukaj współczesnej ekfrazy nawiązującej do średniowiecznego dzieła. Wyjaśnij na czym polega intertekstualność, korzystając z wybranego przez ciebie tekstu kultury.
Materiały pomocnicze:
Ryszard Nycz, Wykładniki intertekstualności, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Wojciech Ligęza, Wisławy Szymborskiej świat w stanie korekty, Kraków 2001.
https://ninateka.pl/vod/rozmowy/uroki-sredniowiecza-finezje-literackie-1-5/
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.