Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Warsztaty interpretacyjne. Sławomir Mrożek, Śmierć porucznika, Anna Świrszczyńska, Nalot
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
analizuje fragment dramatu Śmierć porucznika Sławomira Mrożka i wiersz Anny Świrszczyńskiej Nalot,
interpretuje satyryczną wymowę utworu Sławomira Mrożka,
opisuje różnicę między rodzajem historycznego „świadectwa” zawartego w wierszu Świrszczyńskiej a tradycyjnymi narracjami wojennymi.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
z użyciem e‑podręcznika;
rozmowa kierowana.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Warsztaty interpretacyjne. Sławomir Mrożek, Śmierć porucznika, Anna Świrszczyńska, Nalot”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i wnikliwą analizę mapy myśli.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel rozpoczyna rozmowę z uczniami, prosi: Przypomnijcie, wymieńcie różne powody wykorzystywania przez poetę/twórcę odwołań do dzieł innych autorów.
Uczniowie korzystają z burzy mózgów i wymieniają przykładowo: podobieństwo/ różnica w sposobie ujęcia tematu, wątku, dialog z tradycją kultury, funkcjonalny kontekst, potwierdzenie ponadczasowości podjętego tematu, aluzja literacka.
Nauczyciel podsumowuje wypowiedzi uczniów, podaje cel i temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie rozpoczynają pracę w parach od wykonania polecenia 1 towarzyszącego mapie myśli. Następnie wymieniają się swoimi propozycjami odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Następnie, na podstawie informacji zawartych w bloku tekstowym, wykonują polecenia:
Dokonaj analizy podanego fragmentu dramatu. W tym celu:
• Ustal, jakie są literackie pierwowzory Generała i Poety.
• Znajdź fragmenty, które potwierdzą twoje ustalenia.
• Wymień utwory literackie, do których, twoim zdaniem, nawiązuje Sławomir Mrożek w cytowanym fragmencie Śmierci porucznika.
• Określ, jaką postawę wobec wojny przyjmuje Generał, a jaką – Poeta.
Kilka osób przedstawia propozycje odpowiedzi.
Uczniowie wykonują też polecenie 2 towarzyszące mapie myśli: Jaki sposób opisywania wojny podważa Mrożek w swoim dramacie Śmierć porucznika? Do jakiej tradycji się odnosi? Przedstawiają odpowiedzi, dyskutują.Prowadzący odtwarza wykład prof. Andrzeja Franaszka na temat wiersza Anny Świrszczyńskiej Nalot. Uczniowie, wciąż pracując w parch, wykonują polecenie 1 związane z interpretacją wiersza Świrszczyńskiej. Później łączą się w grupy 4‑osobowe i dyskutują nad ustalonymi wcześniej tropami interpretacyjnymi. Nauczyciel towarzyszy im w pracy, odpowiada na ewentualne pytania uczniów.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj polecenie 3 i ćwiczenie 1 towarzyszące prezentacji TED.
Materiały pomocnicze:
Stanisław Furmanik, O sztuce teatru, w: Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. Janusza Deglera, Wrocław 1988.
Sławomir Świontek, Znak, tekst i odbiorca w teatrze, w: Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. Janusza Deglera, Wrocław 1988.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.