Dla nauczyciela
Autor: Justyna Szymańska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Roger Scruton „Co znaczy konserwatyzm” – analiza tekstu filozoficznego
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
6) porównuje założenia myśli liberalnej i konserwatywnej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje tekst filozoficzny Rogera Scrutona;
dokonuje selekcji i hierarchizacji informacji pozyskanych z materiału źródłowego;
przedstawia wnioski z analizy materiału.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
metoda akwarium;
analiza materiału źródłowego.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z tekstem R. Scrutona zamieszczonym w e‑materiale, żeby w czasie zajęć móc aktywnie uczestniczyć w dyskusji i rozwiązywać zadania.
Faza wstępna:
1. Wybrana osoba odczytuje tematu lekcji: „Roger Scruton Co znaczy konserwatyzm?”, na forum klasy formułowane są cele zajęć.
2. Uczniowie wskazują, co w przeczytanym przez nich wcześniej tekście było niezrozumiałe. Wybrana osoba zapisuje zgłoszenia na tablicy. Uczniowskie wątpliwości są wyjaśniane w czasie analizy tekstu.
Faza realizacyjna:
1. Uczniowie po ponownej lekturze materiału źródłowego przygotowują w parach odpowiedzi na pytania zawarte w poleceniu w sekcji „Przeczytaj”. Chętne/wybrane pary przedstawiają swoje odpowiedzi na forum klasy. Pozostali uczniowie weryfikują je i uzupełniają.
2. Uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy (o nierównej liczbie uczniów). Zadaniem pierwszej (mniejszej) jest analiza formalna materiału źródłowego (prezentacja multimedialna). Druga grupa przygotowuje analizę znaczeniową tekstu.
3. Po upływie wyznaczonego czasu przedstawiciele grup prezentują efekty pracy. Pozostali uczniowie mogą zadawać im pytania.
4. Dyskusja metodą akwarium. Klasa dzieli się na dwie grupy. Pierwsza zasiada w kręgu i dyskutuje na temat znaczenia tradycji w liberalizmie i konserwatyzmie. Druga grupa zajmuje miejsca na zewnątrz kręgu i obserwuje dyskutantów. Po zakończonej debacie wybrana osoba z grupy pierwszej dokonuje jej podsumowania. Natomiast obserwatorzy dzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat dyskusji, trafności argumentów, spójności wypowiedzi itp.
Faza podsumowująca:
1. Uczniowie w ramach sprawdzenia, czy dobrze zrozumieli materiał źródłowy, wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela. Wspólne omówienie odpowiedzi.
Praca domowa:
Napisz streszczenie tekstu zawartego w sekcji „Przeczytaj”
Materiały pomocnicze:
Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2007.
Roger Scruton, Co znaczy konserwatyzm, Zysk i S‑ka, Poznań 2002
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Schemat interaktywny” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej na temat konserwatyzmu.