Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Literatura i kultura w tekstach publicystycznych Stefana Żeromskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
omawia tematykę poruszaną przez Żeromskiego w jego publicystyce;
charakteryzuje problematykę poruszoną w eseju Snobizm i postęp;
formułuje cechy stylu publicystycznego Stefana Żeromskiego;
redaguje notatkę syntetyzującą dotyczącą literatury i kultury w publicystyce Żeromskiego;
określa stosunek pisarza do tradycji literackiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i ustala cel zajęć oraz kryteria sukcesu.
Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” i zapisują odpowiedzi na pytania:
- Jaka tematyka była poruszana przez Żeromskiego w jego publicystyce?
- Jaką problematykę porusza esej Snobizm i postęp?
Faza realizacyjna:
Uczestnicy lekcji zapoznają się z prezentacją multimedialną, następnie charakteryzują w parach tematykę pism publicystycznych Stefana Żeromskiego.
Uczniowie zastanawiają się, w jaki sposób literatura i kultura odzwierciedlone są w publicystyce Żeromskiego. Następnie formułują cechy stylu publicystycznego Stefana Żeromskiego (w formie mapy myśli).
Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Następnie, aby uzasadnić poprawność rozwiązań, omawiają je w większych grupach, przygotowując spójną argumentację, którą zaprezentują na forum klasy. Po wyznaczonym czasie następuje wspólne omówienie zadań.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, pod kierunkiem nauczyciela, tworzą notatki syntetyzujące na temat literatury i kultury w publicystyce Żeromskiego. Chętne osoby odczytują swoje prace.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Na podstawie opinii Stefana Żeromskiego o twórczości Adama Mickiewicza, Henryka Sienkiewicza i Josepha Conrada określ stosunek pisarza do tradycji literackiej.
Materiały pomocnicze:
Barbara Kryda, „Snobizm i postęp” Stefana Żeromskiego po 55 latach, w: Glosariusz od Młodej Polski do współczesności. Materiały do kształcenia literackiego w szkole średniej, pod red. T. Patrzałka, Wrocław‑Warszawa‑Kraków 1991.
Stefan Żeromski, Snobizm i postęp oraz inne wybrane utwory publicystyczne, 2003.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.