Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Jak wybieramy naszych przedstawicieli?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej. Uczeń:
3) wyjaśnia, jak przeprowadzane są powszechne i bezpośrednie wybory organów władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej; na przykładzie wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej porównuje ordynację proporcjonalną i większościową; analizuje potencjalne wady i zalety każdego z tych systemów wyborczych.
Zakres rozszerzony
VII. Rywalizacja o władzę. Uczeń:
8) przedstawia funkcje wyborów w państwach demokratycznych i niedemokratycznych; analizuje na przykładach przejawy naruszania uczciwości procedur wyborczych;
9) analizuje argumenty na rzecz większościowego, proporcjonalnego i mieszanego systemu wyborczego; przedstawia rozwiązania prawne w systemie proporcjonalnym sprzyjające personalizacji wyborów i stabilności rządu.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
oceni znaczenie procesu wyborczego w państwie demokratycznym;
przedstawi uwarunkowania kampanii wyborczej;
charakteryzuje wpływ frekwencji wyborczej na wyniki wyborów;
przeanalizuje alternatywne możliwości głosowania: e‑voting, głosowanie korespondencyjne;
porówna dane dotyczące możliwości manipulacji wyborczych przy różnych sposobach głosowania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania
dyskusja;
burza mózgów;
mapa myśli.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna
1. Uczniowie podczas burzy mózgów poproszeni są, aby przypomnieli sobie, czym jest legislatywa, jakie ma kompetencje i znaczenie w państwie demokratycznym.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie tworzą mapę myśli, na której zostaną wypisane i wyjaśnione przymiotniki wyborcze. Uczniowie oceniają znaczenie rywalizacyjności i cykliczności wyborów.
2. Uczniowie zostają podzieleni na cztery grupy. Pierwsza grupa przygotowuje informacje na temat procesu wyborczego, druga na temat podziału i kształtu okręgów wyborczych (powinna znaleźć informacje o wpływie okręgów na wyniki głosowania). Trzecia grupa zajmuje się problematyką alternatywnych form głosowania – przedstawia formy i ocenę z punktu widzenia wyborcy i uczciwości procesu wyborczego. Czwarta grupa przygotowuje informacje na temat prawnych uwarunkowań prowadzenia kampanii wyborczej. Uczniowie mogą korzystać z informacji zawartych w e‑materiale.
3. Każda z grup przedstawia przygotowane przez siebie informacje i próbuje dokonać oceny poszczególnych elementów procesu wyborczego, odwołując się do polskiej rzeczywistości. Ocenia znaczenie jasności procedur, gwarancję uczciwości procedur i rywalizacyjności wyborów.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie tworzą mapę myśli, w której wskazują cechy procesu wyborczego gwarantujące demokratyczność i uczciwość wyborów. Mogą odnieść się do sytuacji w Polsce.
2. Uczniowie oglądają przykładowe spoty i plakaty wyborcze i oceniają ich skuteczność dla wyborców w ich wieku.
Praca domowa:
1. Uczniowie są poproszeni o przygotowanie analizy i oceny kampanii wyborczej wybranej przez siebie polskiej partii politycznej.
Materiały pomocnicze:
Ewolucja polskiego systemu politycznego po 1989 roku w świetle komparatystycznej teorii polityki, red. A. Antoszewski, Wrocław 1994.
Niedemokratyczne wymiary demokratycznych wyborów, red. J. Szymanek, Warszawa 2016.
Kodeks wyborczy, isap.sejm.gov.pl.
M. Musiał‑Karg, Głosowanie elektroniczne jako alternatywna metoda uczestnictwa w wyborach – opinie Polaków, „Political Preferences”, 2015, nr 10.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Może posłużyć jako inspiracja do stworzenia mapy myśli odnośnie cech wyborów parlamentarnych.